Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Att kolla efterfrågan innan inköp av varor

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96469
    Php
    Deltagare

    Att kolla efterfrågan innan inköp av varor är som vi alla vet är extremt viktigt. Förutom omfattande analyser via Google (sökvolym, cpc, kostnad per konvertering, osv), fråga kunderna osv har jag funderat på en “ny” metod.

    Man lägger upp 100-tals produkter på hemsidan som man inte köpt in än. På varje produkt finns det en länk som heter “Maila mig när varan finns inne på lager igen”. Det gör att vi kan maila våra kunder när vi väl bestämt oss för att beställa in produkten. ‘

    Förutom det så lägger till en egen intern “Like/Gilla”-knapp på varje produkt, där kunderna kan klicka och som visar hur många som gillat produkten (ingen facebook alltså).

    Fördelar:

    – Säkra sina investringar
    – Utvidga sortiment extremt snabbt
    – Börja listas på google med nya produkter innan de finns inne

    Man kan samtidigt köra en “fake” google adwords kampanj men sökord för de nya produkterna för att få reda på cpc & ctr information.
    Nackdelarna är:

    Driva trafik: Kommer att kosta, men eftersom att köra detta i kanske en vecka eller så, så blir det inte så mycket, jämfört med att köpa in massa skit som inte säljer.

    Besvikna kunder:
    Här är nog det största problemet. Kunderna kommer komma in på nya kategorier där alla produkter inte finns på lagret,. vilket kan göra dem irriterade. Det kan även störa den befintliga handeln man har på hemsidan.


    Man skulle även
    kunna skicka ut ett mail till sina kunder, “Vad vill du att vi ska beställa in?”-variant, skicka dem vidare till hemsidan där det kan “gilla” och “Maila mig när varan finns inne på lager”. kanske ha en tävligt för att pusha.

    Vad tycker ni om detta? Finns det andra metoder jag inte tänkt på :)

    #126866
    Parvelito
    Deltagare

    Hur tänkte du nu? Skall du sitta och ordna produktbilder, säljande beskrivningar etc på saker som du inte ens skall köpa in? Till och med lägga upp relevanta sökord på dem och köra Adwordskampanjer för att sedan inte sälja det mesta?

    Med den blindheten så är ju risken stor att även om du lägger upp 500 testprodukter så missar du ändå de kommande storsäljarna.

    Du har för lite att göra, och för mycket pengar, det är helt klart… :-)

    Börja med att skaffa dig leverantörer som kan produktutbudet och som du litar på, så kan ni tillsammans hitta ett bra sortiment. En bra leverantör låter dig beställa saker i små kvantiteter för att testa marknaden.

    Fortsätt sedan med att själva skaffa insikt i vad som händer inom ditt produktområde. Bli en early adopter som har lite koll på vad som händer.

    Be kunderna (för de har i alla fall koll) föreslå saker som de saknar, med motivering, och premiera veckans bästa tips med en trisslott eller något sådant.

    #126869
    Stefan.S
    Deltagare

    Någon får rätta mina siffror om jag är ute och cyklar,
    men man får nog räkna med att nya butiker har 1, max 2 köp per 100 besökare, finns dessutom inte varan i lager är det nog 1 av 10 (av dem som hade köpt varan) som orkar be om ett mail när varan är tillbaka istället för att kolla vidare i någon annan butik.
    Med andra ord kommer ca. 1-2 av 1000 besökare att begära mail och kostar nog kring 2000-4000 i adwordskostnader. För att få veta att 1 kund är intresserad av 1 produkt.

    Jag hade inte gjort det ;)

    #126872
    Dan
    Deltagare

    Jag gör det ibland, men då är jag ofta säker på att jag tar in varan då den ligger hos mina distributörer. Däremot lägger jag då upp den snabbt för att få intresseanm o beräkna första ordern samt för att ranka överst på google såklart.

    #126876
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Detta har jag aldrig gjort, men helt klart ska jag göra detta i framtiden.

    Här finns det ju lite potential att komma åt “heta produkter” innan alla andra om man har god kontakt med sin leverantör och visar sin goda sida att trycka lite extra på Google och sina andra kanaler och då få bättre pris och produkterna snabbare än alla andra.

    Men någon måtta får det såklart vara…..

    #126881
    Andreas
    Deltagare

    Detta är ju lite samma som: “förhandsbeställ varan”.

    Detta är ju rätt vanligt i många branscher i synnerhet inom dataspelsindustrin.

    #126884
    Joel
    Deltagare

    Vi kör kör en hybrid av detta genom att vi alltid lägger upp “kommande produkter” (som vi beställt men inte fått hem än).

    På så sätt hinner vi ofta få in några produktbevakningar innan vi lagt in prylarna på hyllan. Och när de väl kommit hem så får vi några köpare på en gång. Det ger också en hint om vilka av de nya produkterna som kan bli extra populära, så att man vet vilka man kanske redan från början skall beställa hem fler av.

    Men att köra hela konceptet och lägga upp ett 100-tal produkter man inte ens vet om man ska börja sälja, känns som att lura kunden. Och det tror jag inte är uppskattat…

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.