Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Sälja utanför EU

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96473
    henrikf
    Deltagare

    Hej!

    Jag kommer idag att lansera mitt nya ehandelsföretag som säljer musik merch.. Jag har fastnat lite på de lagar som gäller för oss som företagare när vi säljer utanför EU.

    Problemet är ju uppenbart: olika länder har olika lagar. Frågan är om jag behöver rätta mig efter dem eller endast kan stödja mig på svensk lag?

    Jag har läst runt lite här på forumet och där har folk som säljer saker som eventuellt kan uppbringa en tvist om kvalité osv. blivit tillsagda att de kanske inte ska sälja mot t.ex U.S.A. till en början. Men ett företag som säljer kläder och cd-skivor behöver väl inte direkt oroa sig för det? Ingen lär ju stämma oss för att tröjan går sönder utan vill endast ha en ny? :)

    Kan någon komma med lite information om vad som gäller för att sälja utanför EU? Kan jag köra på den vanliga 14-dagars ångerrätten plus garanti 1 år, eller måste jag lägga till något mer?

    Hur är det med skatter, tullavgifter, svensk moms och andra avgifter som kan tillkomma eller tas bort vid försäljning utanför Sverige och Eu?

    Tacksam för all hjälp och information ni kan bidra med.

    Väl mött,

    Henrik.

    #126938
    GregerA
    Deltagare

    Så länge du driver företaget i Sverige så är det svensk lag som gäller. I svensk lag ingår vissa rättigheter för medborgare i andra EU-länder. Men i övrigt kan inte andra länder ställa några särskilda krav på dig.

    Därför blir det svensk lag som gäller – om ni inte avtalat annat. Var alltså noga med att det framgår av försäljningsvillkoren att det är svensk lag som gäller och att eventuell tvist skall avgöras i svensk domstol.

    I princip behöver du inte heller erbjuda ångerrätt till köpare uatnför EU, men det kan ju vara bra att göra det i alla fall.

    När du exporterar varorna utanför EU så skall du inte ta ut någon moms. Du måste skicka med en tulldeklaration och faktura på varornas rätta värde, sedan är det upp till mottagaren att betala skatter och avgifter i mottagarlandet.

    Om du importerat varorna och betalt tull på dem har du möjlighet att ansöka hos Tullverket om restitution (återbetalning) av tullen. Jag tror dock att det är administrativt tungt eftersom, vad jag förstått, man ansöker för varje export … och det kan ju bli ganska många. Är man lite större kan man ha s.k tulltritt lager.

    #126940
    henrikf
    Deltagare

    Hej GregerA,

    Tack för den informationen! Det var ungefär det jag misstänkte, men jag behövde få det bekräftat. Ska tulldeklarationen och fakturan finnas i en platsficka på paketet/klistrat på paketet eller skickas det separat?

    Har du möjlighet någon länk till några officiella dokument som stödjer det här så man kan läsa lite själv?

    Behöver jag sammanfatta de delar ur den svenska lagen som är aktuella på min hemsida så att folk utanför eu kan ta del av den?

    #126942
    GregerA
    Deltagare

    @henrikf 24235 wrote:

    Hej GregerA,

    Tack för den informationen! Det var ungefär det jag misstänkte, men jag behövde få det bekräftat. Ska tulldeklarationen och fakturan finnas i en platsficka på paketet/klistrat på paketet eller skickas det separat?

    Det beror på vad din transportör säger. Normalt skall det ligga 2 ex i plastfickan, samt ytterligare ett antal ex lämnas tillsammans med försändelsen. Idag kan dock mycket info skickas elektroniskt – så kolla vad Posten, UPS, TNT, DHL m.fl kräver – det är ofta lite olika.

    Har du möjlighet någon länk till några officiella dokument som stödjer det här så man kan läsa lite själv?

    En länk till en lag som säger att det inte finns nån lag om det här? :confused:

    Svensk lag hittar man på: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3910

    http://www.swedishtrade.se/ har säkert et o annat att bidra med.

    Även Skatteverket och Tullen har information som berör det här.

    Behöver jag sammanfatta de delar ur den svenska lagen som är aktuella på min hemsida så att folk utanför eu kan ta del av den?

    Nej.

    Jag föreslår att du tittar på någon annan site som säljer internationellt så får du nog en bra uppfattning om vad som bör vara med.

    #126950
    henrikf
    Deltagare

    Tack för all hjälp och svar på även de lite mindre genomtänkta frågorna. :-)

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.