Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Enskild firma

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96482
    HeaZear
    Deltagare

    Det är så här att jag som en ungföretagare kommer först att skapa ett företag på min målsmans namn, men det är jag som kommer att arbeta, packa m.m hon kommer bara att beställa produkter.

    Jag undrar om jag skall ta lånet först eller registrera mitt företag först? Genom att skicka in blanketten till bolagsverket?

    #127026
    Skatan
    Deltagare

    Är du 16 år starta egen enskild firma (eller annan bolagsform också) det krävs dock Godkännande av kommunens överförmyndare, men borde inte vara några problem så länge man lovar sköta studier etc.

    Jag gjorde själv detta för 7 år sedan, perfekt om man bor hemma etc och inte har några direkta utgifter, att bygga kundkrets o kapital.
    Lycka till, inget att tvek på!

    #127030
    HeaZear
    Deltagare

    Är 15 fortfarande, och fyller 16 2012 januari. Så har funderat på att skapa på mammasnamn.

    Skall jag låna först?

    #127037
    Menkii
    Gäst

    @HeaZear 24333 wrote:

    Är 15 fortfarande, och fyller 16 2012 januari. Så har funderat på att skapa på mammasnamn.

    Skall jag låna först?

    Du lånar väl lämpligast i bolagets namn vilket gör att du måste registrera ett bolagsnamn först.

    #127039
    GregerA
    Deltagare

    Du lär inte kunna låna pengar innan du fyllt 18, så det blir nog mamma som får stå för den biten också … :rolleyes:

    #127041
    Andreas
    Deltagare

    För att få lån, behöver du någon som är beredd att gå i borgen för dig. Tror ingen bank är beredd att låna pengar till en 16-åring utan säkerhet tyvärr.

    Hör med målsman.

    #127048
    HeaZear
    Deltagare

    @Andreas 24344 wrote:

    För att få lån, behöver du någon som är beredd att gå i borgen för dig. Tror ingen bank är beredd att låna pengar till en 16-åring utan säkerhet tyvärr.

    Hör med målsman.

    Allt står för min mamma.

    Men tänk om inte de lånar ut pengarna när bolagsverket har accepterat min ansökan om enskilda firman?

    #127058
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Att få banklån som företagare vid 16 års ålder är relativt svårt, jag tror du redan nu kan börja klura på en plan B.

    Sedan tycker jag att du ska skriva en affärsplan nu innan du startar företaget och sätta dig ner och fundera över verksamheten och hur du ska kunna livnära dig på det hela. Affärsplanen kanske till och med visar att det inte går att leva på och då kan det vara ganska onödigt att starta företag och skuldsätta sig.

    Saker som bör besvaras i affärsplanen är bland annat: vad ska du göra, hur ska kunderna hitta dig, vilka konkurrerande verksamheter finns det, varför ska kunderna välja just dig och inte dina konkurrenter, en budget över dina kostnader och en plan för din marknadsföring. Kika här så ser du bra info om hur du gör och vad du ska tänka på
    http://www.affarsplan.com/

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.