Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Försäljning till Norge

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96506
    Gustav
    Deltagare

    Vi överväger att öppna e-butik i Norge. Vi kommer dock ej ha kontor eller lager där, utan administration och logistik kommer att hanteras från Sverige. Vi har en mogen e-handel i Sverige redan, med egenutvecklat system.

    Vi har tidigare haft enskilda kunder från Norge som handlat i vår svenska e-butik. Jag upplevde dock tulldeklarationerna som alldeles för omständliga och numera expedierar vi därför inte ordrar till Norge. Jag tror dock att Norge kan bli en bra och lönsam marknad, bara vi skapar rutiner för försäljning dit (allt som inte är rutin tar tid och blir dyrt, nästan allt vi gör är idag mer eller mindre automatiserat och kan skötas med en knapptryckning).

    Min fråga är ganska generell. Finns det någon e-handlare här på forumet med regelbunden försäljning till Norge och som har satt det i systemet? Hur har ni löst det med tulldeklarationer och moms? Kan tulldeklarationerna på något vis automatiseras, utifrån beställarens uppgifter? Hur lägger man bäst upp det för att det ska bli så smidigt för mottagaren som bara möjligt?

    Jag vet egentligen inte vad jag frågar efter. Men jag vill göra allting den legala vägen och jag vill göra det så enkelt som möjligt, både för mitt företag och för kunden. Vore det tex möjligt för mig som säljare att betala in norsk moms åt mottagaren, så att mottagaren slipper krångla med det Norska tullverket? Jag tror att tullen är 0 % (får kolla upp det), men varorna måste ju ändå deklareras och moms betalas.

    Kort och gott; du som säljer till Norge idag, hur gör du och vad kan du ge mig för tips?

    #127545
    MeraSmycken
    Deltagare

    Postens tulldeklarationer är tidskrävande, en lösning kan vara att skicka med t.ex TNT istället. Skriv STAT.NR och ursprungsland på din faktura, som du bifogar paketet så gör fraktbolaget resten.

    #127546
    danielandersson
    Deltagare

    Nu pysslar inte vi med det (än?), men Posten snackade om att dom kunde hantera det åt en. Exakta detaljer gavs inte, men kanske kan vara värt att kolla upp

    #127552
    Lubic
    Deltagare

    Om jag inte är helt fel ute så finns det ett knep där man skickar paketen till sig “själv” i Norge och sedan så tar någon hand om att skicka dessa vidare till slutkunden. På detta sätt så betalar man själv moms/tull och slutkunden behöver inte bry sig om detta. Man kan även skicka flera olika paket med olika slutkunder i en och samma sändning och då blir det inte lika dyrt per paket.

    #127649
    Gustav
    Deltagare

    Tack för svaren. Det verkar inte vara helt vanligt att svenska e-butiker säljer till Norge, annat än vid enskilda fall. Jag hade hoppats på att det skulle funnits någon som kunde ge mig en beskrivning, steg för steg.

    Jag får börja med att kontakta Posten och se vad de säger. Lunarmys, var det Posten Meddelande eller Posten Logistik som du pratade med?

    #127651
    GregerA
    Deltagare

    Gustav,

    Du hittar säker något matnyttigt i det här inlägget, och resten av den tråden.
    http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/339-handla-med-norge-bara-nat-foer-lapplisor.html#post2623

    När det gäller Posten så är det Posten Logistik du skall prata med. Det de kan göra är en bulk-split på MyPack, så att du tullar in minst 10 försändelser i klump, sedan sprider de dem i Norge till mottagarna. Det förutsätter dock att du har en norsk momsregistrering via egen etablering eller ombud.

    #127656
    Gustav
    Deltagare

    Ahhhh, tackar! Det inlägget gav mig lite mer kött på benen.

    Jobbigt att man “måste” skicka 10 paket i klump bara. Då blir det till att rivstarta med en fet AdWordskampanj på en gång och inte som jag hade tänkt mig, lite försiktigt i början.

    Våra försändelser verkar direkt olämpliga för försäljning till Norge. De hamnar över gränsen på 200 NOK, men är ändå så små att det blir dyrt att skicka som paket och inte brev. Känns som om man bör skicka billiga saker (<200 NOK), eller tunga (>2 kg), för att få ekonomi i det.

    Edit: Fick precis svar från Posten Meddelande. Skickar man bulk på minst 100 försändelser så kan de hantera införtullning. Med tanke på att vi knappt har de volymerna (endast på måndagar) i Sverige efter 7 år på marknaden, så kan jag nog glömma det alternativet :)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.