Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Köpa loss en domän

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94091
    GregerA
    Deltagare

    Jag har registrerat mitt namn hos de flesta viktiga toppdomäner för att vara förberedd för expansion i alla världsdelar – och naturligtvis för att undvika varumärkeskonflikt.

    Tyvärr är det en i Spanien som sitter på .com-domänen. Den används inte, utan länkas bara vidare till en annan sida som inte har mycket anknytning till namnet.

    Jag har anlitat SEDO som mäklare för att ge innehavaren ett skäligt bud, men han är ovillig att sälja. Han säger sig ha planer på att utveckla domännamnet i framtiden – och naturligtvis har han fått ett 5ggr så högt bud tidigare :rolleyes:

    En tvistlösning på en .com-domän verkar inte vara det enklaste och billigaste, så man vill ju helst lösa det smidigt.

    Jag har lite svårt att se att ett företag inom EU verkligen skulle kunna använda ett domännamn i framtiden som inkräktar på vårt inarbetade varumärke. Det kanske inte är starkt nog argument att ta ifrån honom domänen, men det borde väl i praktiken göra den värdelös för honom.

    Någon som har erfarenheter, synpunkter mm?

    #107340
    Dan
    Deltagare

    Problemet är ju att det är två ord som finns i engelska språket och är deskreptiva för en produkt så jag är skeptisk till att du skulle vinna via en tvistlösning hos WIPO.

    Killen har något med elektronik att göra om man kollar på firmanamnet och han har haft den sedan 2002 vilket är ganska negativt också.

    Antagligen säljer han om du ökar budet… men annars…. kör på ett annat namn för en internationell sida? :)

    #107345
    GregerA
    Deltagare

    En tvist om domännamnet skulle jag antagligen inte vinna då han inte uppfyller alla tre rekvisiten.

    Däremot skulle man eventuellt kunna se det som ett varumärkesintrång om han skulle börja använda domänen/namnet aktivt. Vi finns ju båda inom EU och då har man, såvitt jag förstått, ett skydd för ett inarbetat varumärke i hela EU (även om det inte är registrerat).

    Jag såg resultatet av tvisten om lotto.se, men där är ju parterna i olika branscher, så därmed kan varumärkena vara desamma.

    Man kanske skulle erbjuda honom 100 000 000 000 000 $ (Zimbabwe). :D

    Vi får se hur det går. Förslag emottages tacksamt.

    #107347
    Dan
    Deltagare

    Vad pratar vi för summor egentligen? .com är ju… ganska hett om man säger så. Har SEDO gett någon rekommendation eller utlåtande om din budnivå?

    #107348
    GregerA
    Deltagare

    Nej, det har de inte … han säger sig ha blivit erbjuden 6kUSD tidigare, vilket jag tror är ren BS. Jag har erbjudit 1kEUR.

    Det här med expansion i alla världsdelar är inte precis nära förestående :rolleyes: så det finns ju liksom en gräns vad jag kan lägga ut idag.

    Men eftersom jag redan har .se, .dk, .de, .eu, .co.uk, .nu, .cn, .tw, .hk så har jag ju gjort en del inmutningar s.a.s. (Nu kommer väl nån ökänd domännappare att köpa på sig allt annat).

    #107349
    Dan
    Deltagare

    Att svara att man tidigare fått X ggr högre bud är skolboksexempel ur förhandlingar…

    Dock är budet ganska lågt om man räknar in faktorn att han ägt den sedan 2002 och har någon form av elektronik… anknytning?

    Så 1k hade inte jag heller sålt för om jag ska vara ärlig. Inte under .com, sedan så kan hans “motbud” vara en indikation på var han vill att det ska landa (inte säkert dock..). Det beror på hur du tolkar hans svar osv, men om du ser det som ett motbud så kan medelvägen ligga mellan era budnivåer.

    Jag får kalla på Björn så får han uttala sig också :)

    #107350
    Nicklas
    Deltagare

    Det är aldrig smart att som första kontakt köra via en domänmäklare, det är som att ange en hög prislapp. Det bästa är att göra ett trevande försök själv först innan man kopplar på mäklaren som får i uppgift att pressa ner priset om man verkligen vill ha namnet. Många gånger när man har fått ett pris på ett domännamn och sagt att man ska fundera på det så brukar innehavaren kontakta en efter några veckor och sänka priset, detta händer i 80% av alla kontakter jag har när det gäller köp av domännamn. Det är bara domänrävar som Dan & co. som inte gör detta. :D

    #107351
    GregerA
    Deltagare

    Jo, på sätt o vis är det inte så höga summor, men för en stackars fattig e-handlare från Malmö så svider det ändå en del :rolleyes:

    Tittar man på auktionssidorna på SEDO så är det ju inte så höga summor på de flesta som blir sålda, vilket är ett fåtal. De flesta förblir osålda.

    Jag har bara lite svårt att se att han verkligen skulle ha någon nytta av domänen – det vore väl ändå bäst för båda parter att det inte finns risk för förväxling mellan företagen. Ingen av oss är ju något stort företag, så det borde väl påverka prislappen lite.

    Jag har kastat in byte med en annan snarlik .com domän med bindestreck och ett “s” i budet så får vi se. Björn tror jag vi håller utanför … :D

    #107352
    GregerA
    Deltagare

    Niklas,

    Jag har mailat honom ett par ggr de senaste åren, men inte fått något svar.

    Han var dessutom sen med att förnya för ett par år sedan, så då hoppades jag – men den förnyades ca 10 dagar för sent.

    #107353
    Dan
    Deltagare

    Men det handlar inte om att ha “nytta” av domänen tyvärr. Jag sitter på väldigt många domäner som många skulle säga att jag inte har nytta av, men de är ju värda pengar så inte ger jag bort dem för det :)

    Jag tycker det är en bra domän och för dig är den superbra. 3k euro tycker jag nog den är värd.

    Att förväxlingsrisk förekommer lär nog bara du se som ett incitament för att han ska sälja billigt, han lär tycka det är ett bra incitament för att du ska köpa den mycket dyrare :)

    Björn som är här på forumet driver även missdomain.com och är den som jag anlitar när jag ska köpa saker. Sedo har jag inte så bra erfarenhet faktiskt, inget engagemang till en hög prislapp. Kändes aldrig som att de jobbade för mig liksom.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.