Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Generellt om E-handel

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-11-04, 19:22
Novis
ingen

Reg.datum: Mar 2011
Standard uppge personnummer vid enskild firma (utbruten tråd)

Citat:
Ursprungligen postat av hakedq Visa inlägg
Snygg design och logga! Lite smågrejer:

- Tycker ni ska ha med även cm i era storleksguider, alltid bra att underlätta för sina kunder.

- Som någon annan också sa, flytta upp betalningsalternativen så de syns tydligare

- Ang. "Vi är ett svenskregistrerat företag som innehar F-skatt", skriv även ut ert organisationsnummer (det ska man göra enligt e-handelslagen)
Tack!

Jag har kontaktat skatteverket gällade det med vad som gäller oss som har enskild firma när det kommer till att uppge organistationsnummer.
Jag återkommer när ajg fått svar av dem exakt vad som gäller.
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-11-04, 19:23
lunarmyss avatar
Veteran
iPhonebutiken.se

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Finns det något skäl att INTE ange orgnr?
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-11-04, 19:24
Per Nilssons avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.knivhuset.com
@StoraKahuna

Reg.datum: Aug 2010
Skicka ett meddelande via Skype™ till Per Nilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lunarmys Visa inlägg
Finns det något skäl att INTE ange orgnr?
Om man har enskild firma så kanske det känns lite vanskligt att sätta ut sitt personnummer offentligt. Det är en anledning.
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-11-04, 19:25
lunarmyss avatar
Veteran
iPhonebutiken.se

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Per Nilsson Visa inlägg
Om man har enskild firma så kanske det känns lite vanskligt att sätta ut sitt personnummer offentligt. Det är en anledning.
Sen när är det inte offentligt? Och otroligt enkelt att leta fram.
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-11-04, 19:34
Per Nilssons avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.knivhuset.com
@StoraKahuna

Reg.datum: Aug 2010
Skicka ett meddelande via Skype™ till Per Nilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lunarmys Visa inlägg
Sen när är det inte offentligt? Och otroligt enkelt att leta fram.
Korrekt. Däremot så kanske en del känner att det är dumt att skylta med det. Det var den enda anledningen jag kunde komma på. Självklart skriver vi själva ut org.nummer i våra butiker.
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-11-04, 20:04
fotofyndets avatar
Veteran
fotofyndet.se
@chhagglund

Reg.datum: Nov 2009
Skicka ett meddelande via MSN till fotofyndet
Standard

Om man tycker att det är dumt att skylta med sitt organisationsnummer om man har EF så har man väl egentligen två val, bilda AB (jag kan som jag har sagt förut för mitt liv inte förstå varför man inte gör det) eller att inte ha en webshop. Organisationsnumret är en av flera viktiga bitar för att kunderna ska känna förtroende och handla i butiken och ett krav enligt flera branchorganisationer.
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-11-05, 09:18
Novis
ingen

Reg.datum: Mar 2011
Standard

Ja det har att man som enskild firma får sitt personnr som organisationsnummer, tycker inte det är så roligt att skylta med det rakt ut. Egentligen är det dumt att man får sitt personnr som organistationnummer överhuvudtaget, det är där jag ser problemet.

Det har ingenting med seriositet att göra. Det finns hur många blufföretag som både anger det ena och det andra men sedan total-lurar ändå. Så nej, tycker ni kan lägga ner det argumentet. Att lägga ut sitt personnummer är ungefär som att sätta nyckeln i dörren när man går hemifrån. Bjuda in tjuven rakt av istället för att de får jobba lite för det. Visst vill man få tag på personnummer så går det, men man behöver inte göra det för lätt, jag tycker det känns lite obehagligt. Men då kan man gå tillbaka till att felet ligger i att man som enskild firma får sitt personnummer som organistationnummer.

Starta AB känns lite overkill, i alla fall för min del. Men det är en smaksak vad man vill, ambitionen är ju alltid att växa och bli större. Hade jag haft ett företag som inte var enskild firma hade jag angett organisationsnummer utan att blinka.

Jag tycker vi lägger ner den här diskussionen nu eftersom den inte kommer leda någonvart och är ganska OT, vill ni diskutera vidare så hänvisar jag till att ni startar en egen tråd.

Jag kommer dock återkomma med vad skatteverket säger gällande det och det är deras regler jag tänker följa.
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2011-11-05, 09:54
fotofyndets avatar
Veteran
fotofyndet.se
@chhagglund

Reg.datum: Nov 2009
Skicka ett meddelande via MSN till fotofyndet
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mollymalone Visa inlägg
Jag tycker vi lägger ner den här diskussionen nu eftersom den inte kommer leda någonvart och är ganska OT, vill ni diskutera vidare så hänvisar jag till att ni startar en egen tråd.
Vilken skön och ödmjuk inställning du har till feedbacken du får.

Jag ska inte lägga mer tid på det här eftersom du inte är intresserad, men en hänvisning till punkt 1 på Trygg e-handels 12-punktslista, som man får anta anses vara ganska viktig.

Citat:
1. Företagsuppgifter
Det skall tydligt framgå företagets fullständiga namn samt juridiska person (om detta är något annat), organisationsnummer, gatuadress, e-postadress och/eller telefonnummer dit konsumenten kan framställa eventuella klagomål. Om man har speciella öppettider för sin kundsupport skall dessa tider tydligt framgå på hemsidan.
  #9 (permalink)  
Gammal 2011-11-05, 10:25
Jimmy Öströms avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.blekingebilradio.se

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Jag kopierar in samma som fotoexperten från Stockholm (eller var det Norra Stockholm).

Jag förstår hur du menar men anser fortfarande att man gör fel om man inte visar upp sitt orgnummer, detta är det första man ska göra tycker jag.

1. Företagsuppgifter
Det skall tydligt framgå företagets fullständiga namn samt juridiska person (om detta är något annat), organisationsnummer, gatuadress, e-postadress och/eller telefonnummer dit konsumenten kan framställa eventuella klagomål. Om man har speciella öppettider för sin kundsupport skall dessa tider tydligt framgå på hemsidan.

Citat:
Jag kommer dock återkomma med vad skatteverket säger gällande det och det är deras regler jag tänker följa.
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2011-11-05, 17:04
Nyfödd
ingen

Reg.datum: Nov 2010
Standard

Citat:
Att lägga ut sitt personnummer är ungefär som att sätta nyckeln i dörren när man går hemifrån. Bjuda in tjuven rakt av istället för att de får jobba lite för det. Visst vill man få tag på personnummer så går det, men man behöver inte göra det för lätt, jag tycker det känns lite obehagligt.
"Tjuven" behöver inte jobba mycket alls för att få fram ditt eller hela din familjs personnummer. Det räcker med att han vet din adress, namn eller telefonnummer så är det otroligt smidigt att få fram via gratistjänster som exempelvis www.upplysning.se (skapa ett gratis konto så visas de fyra sista siffrorna också).

Jag använder denna tjänst för att ta fram personnummer så att jag kan ta kreditupplysning på fakturakunder som valt att inte fylla i personnumret (trots att det är obligatoriskt att fylla i, men de sätter i ett streck eller liknande och ändå väljer de faktura!).

Så du kan lika gärna skylta med ditt personnummer. Vet inte riktigt heller vad du tror att tjuven ska göra med personnumret? (Beställa blommor till din födelsedag?).
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är