Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Har jag rätt att använda dessa bilder?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96782
    Fredda
    Deltagare

    Frågan gäller bildelar. Min huvudleverantör tillhandahåller inte bilder på sina produkter och vi kommer inte att ta hem alla deras olika artiklar och lägga på lager så jag har inte möjlighet att ta egna kort på dem. Genom ett annat bolag som vi äger så har vi dock en stor del av likvärdiga artiklar i lager, dock från en annan tillverkare.

    Nu till frågan: Om jag själv tar bilder på den andra tillverkarens produkter, får jag då använda mig av dessa vid försäljning på hemsidan, eller kan den tillverkaren säga något om detta om de ser att vi har en bild på deras produkt men i huvudsak säljer samma artikel från en annan tillverkare?

    Det ska också sägas att bildelsbranschen är lite speciell i och med att märke inte har jättestor betydelse för slutkunden och att det finns många likvärdiga produkter från olika tillverkare/leverantörer. Många gånger kan man bli tvungen att stödköpa från andra leverantörer.

    Men som sagt, äger jag rättigheten att använda bilden (som jag själv har tagit) helt fritt oavsett om jag säljer det märket ifråga, eller kan tillverkaren av produkten säga något om detta?

    #129984
    Parvelito
    Deltagare

    Njae, bilden som du själv har tagit har du rätt att använda, utan något medgivande, så länge det är den produkten du säljer. Däremot är det vilseledande marknadsföring att t.ex. visa en bild på ett Pirellidäck och sedan leverera något koreanskt regummerat, även om det i texten framgår att det är ett koreanskt däck. “Same, same – but different” är inte något som är gångbart enligt svensk lag. Pirelli vill säkert inte heller bli förknippade med något annat än sina däck, och kommer säkert kräva att du slutar använda deras varumärke.

    Slutligen så har vi ju också kunderna som rätt så säkert kommer att protestera och hävda att de fått fel saker om inte bild och produkt stämmer överens.

    #129985
    hansanders
    Deltagare

    Med Photoshop kan man komma långt….

    #129987
    Andreas
    Deltagare

    Tror den andre tillverkaren tar väldigt illa upp om du lägger ut bilder av deras produkter, men sedan säljer konkurrenternas.

    Varför kan du inte använda dig av tillverkaren som har bilder?

    #129990
    Fredda
    Deltagare

    @Andreas 27583 wrote:

    Varför kan du inte använda dig av tillverkaren som har bilder?

    Det är en prisfråga. Om du ska sälja på nätet måste du ha bra inköpspriser.

    @hansanders 27581 wrote:

    Med Photoshop kan man komma långt….

    Ja, så är det faktiskt…

    #129991
    Fredda
    Deltagare

    @Parvelito 27580 wrote:

    Slutligen så har vi ju också kunderna som rätt så säkert kommer att protestera och hävda att de fått fel saker om inte bild och produkt stämmer överens.

    Då finns det inget annat att göra än att ta bort alla märkningar på bilderna så att de är “rena”. Det finns ingen möjlighet att alltid ta delarna från samma leverantör, det blir alltid att man får handla runt i mån av tillgänglighet.

    #129992
    hansanders
    Deltagare

    Vad det gäller märkesvaror, även bildelar, måste man tänka till lite om man importerar från länder utanför EU.
    Biltema fick kraftiga böter/skadestånd härom året då man tog in NGK tändstift från USA utan fabrikantens medgivande.

    #130018
    JohanK
    Deltagare

    Det beror väl på vilka produkter det gäller, tex en bromsskiva spelar ju ingen roll om du tar på någon annans leverantör.

    Vilken sida ska du sälja på *nyfiken *

    #130022
    pete
    Deltagare

    Hur menar du? Jag kan noll om bilar och du driver en ehandel relaterad till ämnet, men det är väl av yttersta vikt att veta vart just bromsskivorna kommer från? Titta på Kobra från igår/förrgår som handlar om piratkopiering (och lustigt nog, bilbromsar)

    #130026
    JohanK
    Deltagare

    @pete 27621 wrote:

    Hur menar du? Jag kan noll om bilar och du driver en ehandel relaterad till ämnet, men det är väl av yttersta vikt att veta vart just bromsskivorna kommer från? Titta på Kobra från igår/förrgår som handlar om piratkopiering (och lustigt nog, bilbromsar)

    Vissa produkter spelar de ju ingen roll om det är rätt tillverkares bilder så att säga.

    Du kan ju inte se om ett par bromsskivor är tillverkade av Volvo eller på en bakgård i Kina på en bild, om du förstår vad jag menar, men detta funkar ju bara på vissa produkter..

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.