Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Generellt om E-handel

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-12-01, 09:14
lunarmyss avatar
Veteran
iPhonebutiken.se

Reg.datum: Jun 2009
Standard Konverteringsgrad i VANLIG butik

Nu är det långt ifrån jämförbart, men det vore ändå intressant att jämföra.. lite.

Försökt hitta, men misslyckats :-/

Någon som vet vad detaljhandel har för konverteringsgrad i snitt?
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-12-01, 09:17
Senior Medlem
http://www.butik21.com/

Reg.datum: Jun 2010
Standard

Intressant fråga men jag undrar om de mäter det. Det skulle betyda att en butik mäter hur många kunder som kommer in och hur många avslut de har. Hur många butiker mäter antal personer som går in i butiken? Antagligen bara de största typ ICA Maxi och liknande och det är väl kanske inte jämförbart.
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-12-01, 09:25
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Matvarubutiker, Systembolaget, apoteken etc - Mer än 90% om man räknar alla som delar kundvagn/kundkorg som en.

Sedan en fallande skala ned till klädbutiker som ibland har svårt att komma över 10%, och väldigt sällan över 25%.
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-12-01, 09:59
Joels avatar
Veteran
Partykungen.se
Partykungen

Skicka ett meddelande via ICQ till Joel Skicka ett meddelande via MSN till Joel
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Richie72 Visa inlägg
Hur många butiker mäter antal personer som går in i butiken? Antagligen bara de största typ ICA Maxi och liknande och det är väl kanske inte jämförbart.
Jag tror att det är betydligt fler än de stora som mäter. Jag har sett många sånna där dörralarm (som plingar till när man går in i en butik) som även har en räknare på sig. Men de använder nog inte räknaren främst för att mäta avslut utan snarare antalet besökare per dag.
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-12-01, 11:04
martinkilands avatar
Flitig Medlem
Kilandsmattor.se
@martinkiland

Standard

Jag tror det är väldigt få butiker som räknar på detta. Vi gör det inte. Hur man tänker och resonerar skiljer sig väldigt mycket från butikshandel till ehandel. Min erfarenhet är att man i butikshandeln tittar mest på: Vad har vi för kostnader och vad säljer vi för.
För oss är det exempelvis omöjligt att mäta effekten på en annons i lokaltidningen förutom att se vad vi säljer för och hur många kunder som kommer in och frågor efter annonsvaror osv. I webbutiken kan vi ju spåra vartenda köp.
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-12-01, 11:34
Har Ehandel.se som hobby
lännasport.se

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av martinkiland Visa inlägg
Jag tror det är väldigt få butiker som räknar på detta. Vi gör det inte. Hur man tänker och resonerar skiljer sig väldigt mycket från butikshandel till ehandel. Min erfarenhet är att man i butikshandeln tittar mest på: Vad har vi för kostnader och vad säljer vi för.
För oss är det exempelvis omöjligt att mäta effekten på en annons i lokaltidningen förutom att se vad vi säljer för och hur många kunder som kommer in och frågor efter annonsvaror osv. I webbutiken kan vi ju spåra vartenda köp.
Det finns många lägen där många (försöker) mäta detta. Det kallas ju inte konverteringsgrad, men kan t.ex. berätta hur effektiva säljarna är. Vid ökad konkurrens är det väl det första som sker. Man kallar det inte optimering, utan "ta hand om de kunder som kommer in".
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-12-01, 12:23
martinkilands avatar
Flitig Medlem
Kilandsmattor.se
@martinkiland

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av debaser Visa inlägg
Det finns många lägen där många (försöker) mäta detta. Det kallas ju inte konverteringsgrad, men kan t.ex. berätta hur effektiva säljarna är. Vid ökad konkurrens är det väl det första som sker. Man kallar det inte optimering, utan "ta hand om de kunder som kommer in".
Precis. Man jobbar ju hela tiden med detta, men jag tror det är få butiker (om vi räknar bort större kedjor) som mäter det.

Det handlar istället som du säger att ta hand om kunderna och hela tiden ge bättre service. Men sen så är ju butikshandeln så mogen att det händer inte så mycket nytt på den fronten. Heja på varje kund, erbjuda alla kunder hjälp, öppet köp osv är sådana saker som är jätteviktiga och som alltid varit viktiga.
  #8 (permalink)  
Gammal 2011-12-01, 12:26
lunarmyss avatar
Veteran
iPhonebutiken.se

Standard

Citat:
Heja på varje kund, erbjuda alla kunder hjälp, öppet köp osv är sådana saker som är jätteviktiga och som alltid varit viktiga.
Ändå misslyckas så otroligt många

Tack folket! Har en liten hum om vad dom ligger på.
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2011-12-01, 12:29
martinkilands avatar
Flitig Medlem
Kilandsmattor.se
@martinkiland

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lunarmys Visa inlägg
Ändå misslyckas så otroligt många

Tack folket! Har en liten hum om vad dom ligger på.
Precis, väldigt många misslyckas. Jag tror många butiker underskattar vikten av det också.

Jag kanske skulle ta installera en besöksräknare i butiken och se vad vi ligger på i konvertering. Förhoppningsvis bättre än i webbutiken iaf
  #10 (permalink)  
Gammal 2011-12-01, 12:39
lunarmyss avatar
Veteran
iPhonebutiken.se

Standard

Citat:
Precis, väldigt många misslyckas. Jag tror många butiker underskattar vikten av det också.
Läste nånstans att 90% av de som jobbar som butikssäljare inte vill prata med kunder, så det är kanske inte SÅ förvånande.. (tragiskt nog)

Citat:
Jag kanske skulle ta installera en besöksräknare i butiken och se vad vi ligger på i konvertering. Förhoppningsvis bättre än i webbutiken iaf
Gört'!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är