Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Generellt om E-handel

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-12-01, 21:55
Nyfödd
sverige

Reg.datum: Nov 2011
Standard Den fria handeln inom EU

Det finns ett stort företag (från och med nu kallat XX) som är distributör av några olika varumärken. Företaget finns i USA, England och Tyskland.

Via XX:s tyska hemsida kan man leta efter olika återförsäljare i olika länder. I måmga länder har man flera återförsäljare som handlar direkt hos XX och säljer till slutkund. I Sverige har man istället en distributör (alltså ett extra led) och inga vanliga återförsäljare. Jag som återförsäljare hänvisas till den svenska distributören. Jag har kontaktat XX i de olika länderna men alla hänvisar mig till den svenska distributören. Jag får alltså inte handla av XX.

Är detta ok? Får de ha sådana avtal där jag hindras handla hos XX medan de länder som saknar denna extradistributör får handla direkt av XX?

Resultatet blir att mina produkter kostar bara några enskaka procent mindre i inköp från den svenska grosisten än vad de kostar i butik i de flesta andra europeiska länder. Ja, vissa produkter är faktiskt även billigare i butik i t e x England än vad de är hos den Svenska grosisten.

Kan man göra något åt det här?
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-12-01, 22:02
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Så brukar det de facto se ut ibland, och det enda du kan göra åt det är att sälja deras konkurrenters grejer istället.
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-12-01, 22:04
Prixs avatar
Senior Medlem
www.MoviePrix.se

Reg.datum: May 2011
Standard

Skulle det inte vara fria handel inom EU?
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-12-01, 22:43
Qarillions avatar
Nyfödd
www.toolab.se

Reg.datum: Oct 2011
Standard

Fri handel är det ju fortfarande.

Det innebär ju mer isåfall att du kan handla av vem du vill i Europa som vill sälja till dig utan att du parallell importerar eller något sådant.

Man har ju som företag faktiskt rätten att välja vem man vill sälja till och hur man vill sälja till personen/företaget. I detta fallet så vill dom att det skall gå via deras "auktoriserade" distributör i landet vilket tex. i vår bransch inte alls är ovanligt.

Jag tror inte jag har ett enda fabrikat i vårt sortiment som skulle gå förbi den svenska agenten och sälja verktyg till oss. Vi är hänvisade till dessa och det är bara att rätta in sig i ledet.
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-12-01, 22:51
GregerAs avatar
Moderator
www.electrokit.com

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Frihandel eller fri rörlighet för varor innebär att staterna inte ger några restriktioner i form av tullar eller import/exportkvoter. Man låter istället marknadskrafterna verka.

Som sagts i tidigare inlägg så är det inte så mycket du kan göra åt det. Vill tillverkaren sälja genom ett antal utvalda kanaler så kan de göra det. Antagligen vill de att varje distributör skall vara ungefär lika stor, och då innebär det att länder med stor folkmängd kan ha fler distributörer, medan vi i Sverige får nöja oss med en.
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-12-03, 19:55
Medlem
ingen

Reg.datum: Aug 2009
Standard

Detta är inte ovanligt.
Även om det inte talas högt om det är det vanligt att företag letar sig utanför sverige för sina inköp t ex i England istället för att gå till den svenska återförsäljaren. Lite svårt då att få marknadsföringsbidrag dock.
Ska man ha några marginaler kvar och kunna vara konkurrenskraftig är det ibland helt nödvändigt att göra på detta sätt.
På sikt kommer dina kunder sannolikt handla direkt från utlandet om de inte redan gör det så det är nog klokt att inte sitta still i båten.

På sikt ryker då den aktör som man normalt sätt skulle handla av då deras försäljning dyker...

Senast redigerad av friedrich den 2011-12-03 klockan 19:59.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är