Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur resonerar ni kring fraktkostnader?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96958
    Magnusd
    Deltagare

    Hej Alla
    Jobbar framförallt som tekniker och utvecklare men äger också en egenutveckad site. Jag har en fundering kring fraktkostnader och undrar hur ni andra gör och resonerar kring detta.
    Kunden vill självklar helst ha gratis frakt, men i verkligheten är det svårt att ta ut vad frakten egentligen går på. Snabba leveranser är detsamma som dyr frakt. Billigare fraktbolag leder ofta till långa leveranstider.

    Hur gör ni andra för att hålla nere fraktkostnader? Vilka fraktbolag använder ni och vilka avtal har ni? Egna avtal eller kollektiva?

    Tack för ett intressant forum. Mitt första inlägg, men har under några dagar surfat runt och hittat massor av bra och intressanta trådar.

    /Magnus

    #132079
    Joel
    Deltagare

    Hej Magnus och välkommen till forumet!

    Att det finns en viss spridd okunskap i ämnet är klart märkbart. Vi tar ut 49 kr inkl moms i enhetsfrakt och vår snittfraktkostnad ligger på exakt 40 kr ex.moms per försändelse. Så att säga att man inte kan ta ut vad frakten faktiskt kostar är inte helt sant alla gångar. Detta förutsätter ju så klart att man skickar en hel del små försändelser, att man kan blanda icke spårbara (billigare) och fullt spårbara (dyra) frakttjänster (vi använder t.ex Postens tjänster Varubrev OCH MyPack) samt att man lyckas förhandla till sig ett bra avtal med sin speditör.

    Faktum är att många företag t.o.m tjänar pengar på att ta ut mer än vad frakten egentligen kostar. Exempel på ett sådant företag är Dustin som tar ut 140 kr ex moms per kolli. Självklart sampackar dom aldrig sina leveranser utan köper du 1 st lcd-skärm och 1 st tangentbord så blir det 2 x 140 kr. Dustin skickar gissningsvis fler än 100 000 paket per år och deras priser hos Posten borde därför ligger på en bra bit under vad de tar ut av slutkunden. Tack vare detta kan de även tjäna lite mer pengar på lågmarginalprodukter.

    Som svar på din fråga så använde vi (som många andra) DHL genom Pluskontot i början. På så vis fick vi bra priser och behövde “bara” subventionera fraktkostnaden med c:a 5-10 kr per försändelse i snitt (räknat på 49 kr i enhetsfrakt). När man sedan kommit upp i lite (läs: mycket) volym kan man tjäna på att förhandla till sig egna avtal. Jag resonerar som så att jag inte gärna vill betala kundens frakt, medans många andra (inkl större delen av USA) tycker att man ska lägga frakten på produktpriset istället och därmed erbjuda kunden fri frakt.

    #132080
    Magnusd
    Deltagare

    Hej och tack för snabbt och bra svar.
    Ja, hade det inte funnits en viss okunskap i ämnet hade jag inte behövt ställa frågan. :)
    Jag har haft många och långa diskussioner med posten och de kräver stora volymer innan de kan påverka avtalet. Kanske har jag pratat med fel person? Men faktum kvartstår. Med posten har jag lyckats mycket dåligt. Dessutom räknar man med avtal, volymfrakt. Det blev ofta dyrare än att lämna in som privatperson över disk.

    #132081
    Joel
    Deltagare

    Okunskap är bra och det är därför detta forum existerar, så inget ont med det :)

    Om din försändelse väger under 1 kg och har ett varuvärde till kund på under 500 kr så är det betydligt billigare att skicka den som Varubrev. Försändelsen delas då ut i kundens brevlåda om brevbäraren tycker att den får plats, annars aviseras kunden via SMS och får hämta ut försändelsen på närmaste utlämningsställe.

    Du kan läsa mer om Posten Varubrev på Postens hemsida.

    Om du skickar tyngre eller dyrare grejer så är DHL Servicepoint via Pluskontot det klart billigaste alternativet. 1-3 kg kostar med det 40 kr senast jag kollade och då har du full spårbarhet hela vägen.

    #132082
    Magnusd
    Deltagare

    Mycket imponerad (och tacksam) för dessa snabba och högkvalitativa svar.
    Jag är ju “bara” tekniker och saknar nog tyvärr en del marknasmässiga kunskaper.

    Jo, det handlar oftast om paket >3kg. Har funderat en del på DHL och har även tittat på kollektiva avtal som går att få genom t.ex ehandel.org.

    #132086
    MeraSmycken
    Deltagare

    @Joel 29941 wrote:

    Faktum är att många företag t.o.m tjänar pengar på att ta ut mer än vad frakten egentligen kostar. Exempel på ett sådant företag är Dustin som tar ut 140 kr ex moms per kolli. Självklart sampackar dom aldrig sina leveranser utan köper du 1 st lcd-skärm och 1 st tangentbord så blir det 2 x 140 kr. Dustin skickar gissningsvis fler än 100 000 paket per år och deras priser hos Posten borde därför ligger på en bra bit under vad de tar ut av slutkunden. Tack vare detta kan de även tjäna lite mer pengar på lågmarginalprodukter.

    Detta är relativt vanligt i branscher med mycket prispress/ låg marginal. Dustin som omsätter så mycket lär inte betala mer än 50-60 kr exkl moms (per paket) till Posten….

    Magnusd, Min uppfattning är att du får räkna med höga fraktkostnader i början, för det går inte i princip att förhandla ner fraktpriserna hos Posten utan historik.

    #132091
    precis en san
    Deltagare

    Jag startade min webshop med att köra fraktfritt och istället lite högre priser på de tunga varorna. Detta tyckte jag dock inte funkade, utan kör sedan 1 1/2 år med frakt för 59 kr och fraktfritt vid order över 900 kr. Jag förlorar på en del paket och vinner igen en del på andra, så det jämnar ut sig. Kör än så länge endast med Posten, eftersom jag vill få ut ordrarna till kunden snabbt.

    #132295
    NO LINGO
    Deltagare

    @Magnusd 29942 wrote:

    Med posten har jag lyckats mycket dåligt.

    Var inte ledsen för det. Det gör vi (nästan) alla ;)

    #133141
    anton
    Deltagare

    Är det någon som märker någon skillnad på att erbjuda typ 29, 39, 49 och 59 kr i frakt?

    Vore intressant om det gav mycket högre konvertering med t.ex. 39 kr ist för 49 kr i frakt, medan det inte är någon skillnad på 49 och 59. Men det är ju bara en teori om att det skulle kunna vara så.

    Någon som testat / mätt?

    #133153
    Parvelito
    Deltagare

    Testat mycket med prispressade produkter, och det utföll så att det numera är 19kr i frakt på allt. Konverterar mycket bra, bättre än viktbaserad frakt och bättre än 29kr och 49kr som standardfrakt.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.