Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Vad innebär det att vara grossist?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97002
    Jimmy
    Deltagare

    Jag funderar på att börja sälja vissa av våra produkter till andra butiker som grossist.
    Jag antar att man behöver leverantörens godkännande. När räknas man som grossist? Vi säljer redan idag till ett par företagskunder till något rabbaterat pris, och jag antar att vissa av dem säljer dem sen i sina butiker. Skulle man behöva leverantörens godkännande för det?

    Ni som är både återförsäljare och grossist idag, vad behöver jag tänka på?

    #132419
    Parvelito
    Deltagare

    Du behöver inte leverantörens godkännande, men det kan onekligen vara bra att ha ett gott samarbete och då kan det vara på sin plats att man berättar om sina planer som distributör.

    Det du skall fundera över är om det finns marginaler så att både grossist och återförsäljare kan leva på det, och utvecklas.
    Fundera också över vad som händer om det blir krockar där dina återförsäljare börjar attrahera dina befintliga slutkunder.
    Kommer din roll som grossist göra det svårare för dig att utveckla dina affärer mot slutkunder av rädsla för att trampa återförsäljare på tårna?
    Det finns en rad exempel på att företag kan vara både grossist och återförsäljare, men det är en vanlig källa för problem och konflikter, och min erfarenhet är att det är få som blir särskilt stora med det konceptet.

    #132425
    Jimmy
    Deltagare

    Tack för ditt svar Parvelito.
    Det var lite oväntat att man inte behövde leverantörens godkännande.
    Jag har några produkter med bra marginaler där det borde räcka för både grossist och återförsäljare. Men jag ska räkna ordentligt på det.
    Så om marginalerna tillåter så är det egentligen bara att köra igång?
    Jag funderar på att sätta upp en egen butik för grossistdelen där priserna bara visas för inloggade återförsäljare.

    #132505
    Gustav
    Deltagare

    Så länge som handeln sker inom samma land och du inte importerar/exporterar så är det väldigt oproblematiskt. Då behöver du aldrig några godkännanden från leverantören. Med reservation för att du inte har ingått något avtal med din leverantör som säger att du inte får sälja vidare till andra företag.
    Dock finns det förmodligen fördelar med att nämna din grossistverksamhet för din leverantör. Det kan vara så att de har olika prislistor för återförsäljare och grossister och i så fall kan du med lite tur få betydligt bättre inköpspris.

    Var lite misstänksam om du får mycket mail från “företag” som vill handla av dig. Mitt företag får sådana mail varje månad. Men återförsäljare kontaktar normalt inte andra återförsäljare för inköp av varulager. Det behöver inte vara så, men min erfarenhet är att i nio fall av tio så rör det sig om tidstjuvar. Dvs folk som kommit på att de ska starta ett företag och så blir det aldrig någonting av. Det första du bör göra är att be om deras organisationsnummer för att sortera bort de värsta lycksökarna.

    #132567
    Jimmy
    Deltagare

    I det här fallet handlar det om utländska leverantörer, både inom EU och USA.
    Skiljer det sig åt?
    Dan (Roligaprylar.se)och Mats (Lastbryggan.se) har ju viss grossistförsäljning. Skulle ni vilja dela med er av era erfarenheter?

    #132614
    Lastbryggan
    Deltagare

    Skulle ni vilja dela med er av era erfarenheter?

    Absolut, för mig var det inte en planerad utveckling att börja grossa utan det var en del kollegor i branschen som började höra av för nåt år sedan då vissa av de svenska leverantörerna hade problem att få fram vissa produkter som jag hade i lager. Tack vare min goda ekonomi hade jag ofta försett mig med ganska stora lager av populära produkter innan de tog slut hos de stora grossisterna utanför Sverige.

    Jag byggde en separat gross-shop som är kopplad till min befintliga shop eftersom den redan kunde hantera lagersaldo o.s.v. Eftersom mina primära kunder är slutkonsumenter så har jag avsatt ett antal av varje produkt för mina “Lastis-kunder” och visar inte lagersaldo utan disponibelt saldo i gross-shoppen och detta saldo bestämmer jag utifrån hur snabbt jag kan få in nya varor från resp. leverantör.

    Jag jobbar inte med rabatter i grossen utan påslag i två steg. Jag har ett fast leverantörspåslag och ett individuellt kundpåslag som baserar sig på hur mycket kunden handlar. Alltså mitt inpris * x% i fast leverantörspåslag + x% i kundpåslag. Detta gör också att grosskundens pris rörligt beroende på Eurokurs o.s.v.

    Det kan också som Gustav skrev vara en fördel när du pratar med dina grossister att nämna att du även grossar då de flesta leverantörer har en grossprislista och en distributörsprislista och den sistnämnda är ofta betydligt bättre.

    #132662
    Jimmy
    Deltagare

    Tack för att du delar med dig Mats. Det var intressant att höra hur du gör med påslagen. Grossar du alla produkterna från Lastis? Hur hittar man till din gross-shop? Den kan eventuellt vara intressant för vår butik romantiskapresenter.se, framförallt nu när jag läst att dina kunder får så fina julklappar :)

    #132665
    Lastbryggan
    Deltagare

    Grossar du alla produkterna från Lastis?

    Nästan allt i kategorierna leksaker.

    Hur hittar man till din gross-shop?

    Det gör du inte… utan all bli inbjuden…:rolleyes:

    framförallt nu när jag läst att dina kunder får så fina julklappar

    Då får du ingen inbjudan förän efter jul.;)

    Är du sugen på att kolla så skicka mig ett mejl med företagsuppgifter så ser jag till att du får titta in.

    #132670
    Emil
    Deltagare

    Saker att tänka på är att det kommer att påverka ditt cashflow. Du kan behöva ligga ute med ganska mycket pengar. Du förskottar antagligen och dina återförsäljare har kredit. Får du många återförsäljare så är det mycket pengar/lager som du ligger ute med. Vill du få några större så kommer dom antagligen ställa väldigt mycket krav. Sen får du räkna med att det är många som inte betalar i tid (speciellt dom större). Det kommer att vara fakturor som inte kom fram, osv. Speciellt när du säljer till konkurrenter.

    Det kan också vara känsligt när du säljer till konkurrenter. Ex. en konkurrent vill ju få allt som denne beställt och víll ju inte se att du säljer en vara som du sa var slut i lager bara för att du behöll den själv. Det är ju trots allt bättre marginal när du säljer direkt till slutkonsument. Kör du något erbjudande på din sajt så vill säkert dom få samma deal, osv.

    Du bör tänka igenom om allt merarbete är värt det.

    #142156
    Liniver
    Deltagare

    *bumpar tråden lite*

    Jag har fått förfrågan från en större butik om jag kan sälja till grossistpris. Detta är något jag har funderat på ett tag men inte riktigt tagit tag i det. Nu blev jag lite tvungen. :P

    Jag antar att det är fler som har gjort resan till att bli grossist och kanske vill dela med sig lite mer info än vad som skrivits om vad man ska tänka på. All input är välkommen. :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.