Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur hittar ni era leverantörer/grossister?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #93839
    Jimmy
    Deltagare

    Hej,

    Tänkte att vi här kan ge förslag på hur man hittar svenska och utländska leverantörer och grossister.
    I Sverige har vi ju grossist.se, men den är ju långt ifrån komplett. Att googla på “vad man är ute efter” + grossist, för företag, eller distributör brukar fungera ok.

    För att hitta utländska grossister har jag använt mig av google och söker på “vad man är ute efter” + wholesale, supplier, retailer eller distributor.

    Är det någon som har använt sig av tjänster som esources.co.uk?

    #105652
    Dan
    Deltagare

    Ett annat bra tips är att utgå från produkterna och sök bakvägen. I värsta fall får du beställa en produkt från en konkurrent och läsa på baksidan vem som tillverkar den, men sen har du en väg in direkt.

    #105701
    Jocke
    Deltagare

    Jag har jobbat med Kina en hel del då letar vi alltid på Alibaba.com – The world’s largest online B2B marketplace. där finns även europeiska leverantörer.

    Om jag vill ha en svensk leverantör brukar jag gå på fack mässor samt se vad konkurrenterna använder, det lättaste är nog att gå in i fysik butiker och leta. Att köpa produkter från konkurrenter för att kolla låter borde dyrt och jobbigt men då kan man ju alltid se hur reklamationer mm fungerar hos dem vilket kanske kan vara bra att veta.

    #105704
    Dan
    Deltagare

    Det är sista utvägen, oftast kan man googla eller ringa fram det mesta. Men ibland kan man faktiskt tjäna ganska mycket tid på att bara köpa det av en utländsk konkurrent eller liknande.

    Fackmässor är såklart superbt!

    #108527
    handelsnisse
    Deltagare

    Hur fungerar det att kontakta en grossist via exempelvis Alibaba?
    Hur presenterar ni exempelvis er själva?
    Någon som har erfarenhet av detta?

    #108528
    Parvelito
    Deltagare

    Håll det kort och rakt på sak. Jag har uppfattat att kineserna uppskattar det. De flesta förstår engelska rätt OK, men är sämre på att uttrycka sig och därför blir deras kommunikation till dig ofta korta standardfraser.

    Så här kan man skriva:

    Hej!

    Jag heter Handelsnisse, och jag är intresserad av era varor si eller så som jag sett där och där. Var vänlig offerera mig dessa varor.

    Med vänliga hälsningar

    Handelsnisse
    epost och kanske url till shopen

    Men på engelska då… :-)

    #109117
    Cratylus
    Deltagare

    Någon som har fler tips på hur man kan hitta utländska leverantörer? När jag söker på Alibaba och Google så hittar jag bara en massa halvsuspekta företag (t.ex. företag som saknar hemsidor alternativt har hemsidor som inte uppdaterats på flera år), likaså hittar jag mängder med företag som utger sig för att vara grossister men som sedan säljer varor styckvis till vem som helst till butikspris som vilken annan webshop som helst. Det måste väl finnas någon slags internetportal där man kan hitta stora och seriösa leverantörer/grossister? Kan tillägga att jag inte direkt letar efter någon specifik produkt.

    #109118
    GregerA
    Deltagare

    Det finns ett antal portaler liknande Alibaba, men ofta är det samma företag som återkommer på flera av dem. Globalsources är väl annars en hyfsad sida, men det beror säkert på vilken bransch man är i.

    Sedan är det så att många av de som presenterar sig som manufacturer, distributor eller wholesaler i själva verket är traders som lever på att ha ett kontaktnät av tillverkare vars produkter de säljer till alla som vill köpa.
    Därför hittar man ju ofta väldigt lustiga kombinationer av produkter, mitt ibland datortillbehören kan man hitta duschmunstycken t.ex.

    Många av de riktiga fabrikerna har ingen egen försäljningsorganisation, och annonserar inte själv internationellt, utan det är ägaren/VD:n med fru som man dealar med. Ibland kan de väldigt dålig engelska. De har inte tid att själv hantera små förfrågningar från nystartade webshopar från hela världen, utan de ser gärna att nån lokal trader hanterar det åt dem. Men är det så att man är spekulant på en container handdukskrokar så går det säkert bra att deala direkt med fabriken. Någon lojalitet mot återförsäljare existerar knappast … :rolleyes:

    Ett sätt att hitta lite andra kontakter är att besöka någon mässa i t.ex Kina. Då kan man träffa en del lokala företag som inte syns i portalerna. Sedan får man vara lite detektiv och försöka luska ut vem som är den egentlige tillverkaren genom att försöka tyda vad som står på kartonger o annat packmaterial.

    #109119
    Parvelito
    Deltagare

    Greger har slagit huvudet på spiken. Dealar man direkt med en bra leverantör kan deras krav låta något i stil med “En initalorder på 3st 40″ containrar och sedan en i månaden första året, år två vill vi att du köper 2 containrar i månaden”. Kinesiska fabriker är precis som svenska fabriker beroende av kontinuerliga beställningar med regelbundenhet. De vill inte hålla på och deala med någon som gör en av sitt livs största affärer, med allt vad det innebär, för att täcka 20 minuters produktion i sina fabriker med 4000 arbetare.

    Sverige är en ganska liten marknad, trots allt är vi inte mer än någon promille av hela jordens befolkning, så egentligen är det inte mer än några hundra företag här som är så stora att de klarar av att handla själva. Resten är beroende av olika agenter.

    Min erfarenhet är att Hongkong-baserade agenter har ett lite mer västerländskt tänkande i businessen, och har man tur hittar man ett rätt så nystartat företag med människor som vill bli rika. De är beredda att jobba så enormt hårt att det inte går att begripa för en svensk, bara för att ta sig någonstans. En sådan agent är med lätthet värd de 5% eller 10% som de har i förtjänst.

    #111204
    Parvelito
    Deltagare

    Jo, Alibaba kan fungera bra om man handlar med någon trader som kanske har kund i 100 olika länder som var och en vill ha några pallar då och då.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.