Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Generellt om E-handel

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2012-01-11, 14:32
lunarmyss avatar
Veteran
iPhonebutiken.se

Reg.datum: Jun 2009
Standard Domänhantering

Vi har alldeles för många domäner, webbhotell och DNS-servrar. Tanken är att konsolidera allting ELLER hitta något program som kan hjälpa oss hålla koll på allting. Domainz har en del intressanta funktioner, men saknar en hel del annat.

Alla har sina shortcomings..

* Bineros system är allmänt slött (å vårt har inte flyttats till v2 än). Problem med både mail och DNS råkar de också utför, precis som Loopia.

* Loopias mailservrar låg nere i flera dagar häromdagen. (samt hade problem med DNS för inte så längesen vill jag minnas)

* GleSYS har inte stöd för att köpa domäner via deras kontrollpanel (vad vi kan se?).

Helst skulle vi vilja lägga alla våra ägg i en korg (famous last words?), men det verkar svårt..

Hur gör ni andra? Och har ni några tips på hur man underlättar detta domänhelvete?

Senast redigerad av lunarmys den 2012-01-11 klockan 14:42.
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2012-01-13, 19:46
Gustavs avatar
Nyfödd
http://www.passionofsweden.se

Reg.datum: May 2009
Standard

Jag använder Domain Punch Professional, KeePass och Pingdom för att hålla reda på och övervaka mina domäner.

Domain Punch håller reda på vart domänerna ligger, när de förfaller, vem som är registrar, mm. KeePass håller naturligtvis reda på lösenorden till de olika kontrollpanelerna. Pingdom övervakar så att allt är online.

Min lilla setup av program förhindrar inte att domäner går offline ibland. Men det gör i alla fall att jag slipper tänka på eländet i onödan. Om något går åt skogen eller jag har missat att förnya en domän så blir jag informerad om det.

Nu vet jag inte om det här var svar på din fråga? Du kanske var ute efter den perfekta registraren med den perfekta kontrollpanelen och inte ett system för att övervaka och administrera domäner?
  #3 (permalink)  
Gammal 2012-01-13, 19:52
Dans avatar
Dan Dan är inte uppkopplad
Administrator
RoligaPrylar.se
@nilsson_dan

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Dns hos glesys och loopia för redundans
Domänerna hos loopia
Mail hos google
Domäner övervakas med domain punch pro och domainz
Servrar bevakas med pingdom
Hosting hos glesys

Winning...
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2012-01-15, 11:09
Ivrig
iphonebutiken.se

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Ett par krav till för att bli det perfekta domänhanteringsprogrammet: gemensam databas för flera användare, med fungerande synkning.

Och fungera på Mac. Om jag förstår det rätt kräver Domain Punch ISP Windows-databas, vilket inte är jätteaktuellt för oss.

Programmet/siten ska också kunna hantera alla möjliga toppdomäner, ex .fi, .cc osv.

Gustav, nu har vi flyttat över våra parkerade domäner till en och samma registrar, så det är ett verktyg för att administrera domänerna vi är på jakt efter.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är