Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Företag utomlands, driva e-handel i Sverige?

Etiketter: , ,

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97469
    pwi
    Deltagare

    Hej!

    Jag är bosatt i Vietnam och driver här en webbplats för att beställa mat på nätet. Nu har jag blivit tillfrågad av ett varumärke i regionen om jag vill öppna en webbshop och sälja deras produkter och vara exklusiv återförsäljare i Sverige.

    Det är mode-produkter riktade mot kvinnor och varumärket är ganska starkt i sin nisch, dock finns det inte på den svenska marknaden trots omnämnande i mode-tidningar.

    Jag har ett par saker som jag funderar på, och om ni har svar på en eller flera så är jag mycket tacksam:

    1. Är det något problem med att skicka direkt från fabrik i Sydostasien till kund i Sverige? (Jag tänker på tull osv.)

    2. Det ser ut som att jag kommer behöva starta ett svenskt bolag endast för att kunna erbjuda kortbetalningar via t ex. Payson och faktura via Klarna. Har dom generellt krav på att man måste vara ett AB eller kan man köra via enskild firma?

    3. Någon som vet om man kan driva ett svenskt företag men samtidigt vara utvandrad som jag är för tillfället? Jag kollade på representations-kontor för mitt Vietnamesiska bolag, men ett rep-kontor får ju inte ta betalt vad jag förstår så är inte säker på bästa lösningen där.

    #137511
    Parvelito
    Deltagare

    1: Ja, det skall ju ordnas med tull och moms, så det är kanske lättare att ha ett logistiklager i Sverige. Dessutom blir leveranstiden från Vietnamn horribelt lång eller hrribelt dyr om man skall hålla svensk standard på leveranserna (man får varan 1-2 dagar efter beställning).

    2: Se fråga 3.

    3: Varför inte sätta upp ett svenskt AB med en advokatbyrå som är delgivningsbar person i Sverige? En mycket vanlig lösning.

    #137514
    pwi
    Deltagare

    Tack för snabbt svar Parvelito!

    1. Hur löser t ex. Amazon det där med moms och tull? För det är inget som jag märkt när jag varit hemma och beställt från dem. Tror du att 7-8 dagars leveranstid är en konverteringsdödare?

    3. Tack! Kollar vidare på detta.

    Funderar även på att samarbeta med en befintlig e-handlare i Sverige mot % på varje såld produkt. Det kanske är den bästa lösningen för både lager och betalningslösningar.

    #137519
    GregerA
    Deltagare

    Ja, att skicka varor där mottagaren själv måste ansvara för införtullning och momsbetalning är inte att rekommendera om Sverige skall vara en primär marknad.

    Större företag gör s.k bulk-split-lösningar, dvs de slår ihop alla sina paket till ett land (eller ibland hela EU) till en sändning, och förtullar själv in den genom eget bolag/egen filial eller momsombud i klump. De större transportföretagen kan erbjuda sådana lösningar, men det brukar krävas 10-20 försändelser per sändning för att det skall gå att göra.

    Ev kan ni göra det själv genom att packa ett antal mindre paket i ett större, som ni skickar med t.ex UPS, och ha någon partner i Sverige som tullar in det och distribuerar paketen vidare som inrikespaket.

    Enklast och snabbast (för kunden) är klart om ni kan leverera direkt från lager i Sverige.

    #137520
    Parvelito
    Deltagare

    Amazon har vi ju lärt oss att man skall beställa innanför EU, de har ju en sajt i Storbritannien, och då är det inga problem. Köper man från USA så händer det rätt ofta att det fastnar i tullen. Och då tillkommer det lite expeditionsavgifter och liknande.

    Ett alternativ kan ju då vara att man skickar bulkpall, dvs du tullar in en pall med paket som sedan splittas och går ut till kund, men du tappar säkert ett par dagar till på det.

    7-8 dagar är rätt så mycket, en del kommer nog att acceptera det om man verkligen skriver ut det, men jag tror att det är i längsta laget. Det finns gott om svenska företag att konkurrera med, som kan leverera på 1-2 dagar. Att samarbeta med någon i Sverige som håller i lagret tror jag är klokt i ditt fall.

    #137521
    pwi
    Deltagare

    Mycket intressant information GregerA och Parvelito. Det börjar kännas som att den bästa lösningen helt enkelt blir någon form av samarbete med ett företag i Sverige där jag skickar ner varorna i bulk som de sedan tar betalt för med sitt svenska företag och skickar ut till kunderna. Då gäller det bara att hitta en pålitlig partner och ett bra sätt att dela vinsten helt enkelt.

    #137523
    GregerA
    Deltagare

    Det är inget som hindrar att du tar betalt i utlandet. Sedan skickar du pengar till din svenska partner som denne betalar in för tull och moms med.

    Det går naturligtvis även att göra som du är inne på, att det svenska bolaget står som säljare gentemot kunden, och sköter alla betalningar. Då blir det de som får teckna inlösenavtal mm – och skicka eventuella pengar som blir över till dig ;)

    Täck också på att oavsett vilken lösning du väljer så blir det fråga om en importör i Sverige, så förpackningsavgifter måste betalas till REPA, och om produkterna anses vara kemiska produkter så måste man registrera sig hos Kemikalieinspektionen. (men det var kanske inte kosmetik du skulle sälja)

    #137548
    pwi
    Deltagare

    Fast det är väldigt svårt att ta betalt med Klarna och annat när jag har ett Vietnamesiskt bolag så behöver nog att det sköts hemma också. Inget smink så det slipper vi iaf. Får kolla på om det lönar sig tillräckligt bra när ett partner-företag måste vara inblandat. Stort tack för hjälpen!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.