Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Ångerrätt vid låst cykelparkering

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97571
    jmarti02
    Deltagare

    Hej,

    Vi kommer att sälja tjänsten låst cykelparkering via webben. Tjänsten ger dig garanterad plats i ett cykelgarage och du kommer in i garaget genom att visa ditt kollektivtrafikresekort. Kunden har rätt att använda parkeringen direkt efter betalning på webben.

    Jag är osäker på vad som gäller angående ångerrätten här? Från det att betalningen görs tar kunden upp en plats i garaget oavsett om han/hon använder den eller inte? Någon med erfarenhet eller tankar?

    :-) Jonas, Thinktrain.se

    #138503
    Borje
    Deltagare

    Ångerrätten gäller även vi tjänster (oftast 14 dagar men ibland 30 dagar) men det finns undantag, tex vid köp av inkvartering (hotell etc). Det är väl en tolkningsfråga men jag skulle tolkat det som att i ert fall ingår ni i undantaget. Dubbelkolla med konsumentverket. Här kan du läsa mer:
    Ångerrätt vid distanshandel – Konsumentverket

    #138506
    GregerA
    Deltagare

    Man kan avtala bort ångerrätten vid tjänster om kunden vill kunna nyttja den omedelbart. Annars får han vänta 14 dagar innan han kan nyttja tjänsten – om ni vill.

    Dock kan det ju vara bra att vara lite generösare om det inte kostar er något speciellt. Ni kunde ju t.ex erbjuda ångerrätt även om man redan har börjat parkera sin cykel. Typ “testa i 14 dagar – tycker du inte om det så river vi kontraktet”.

    #138507
    smeagarden
    Deltagare

    Jag tolkar det även så här; en vara som är specialgjord/ändrad enligt kundens önskemål, i vårt fall t ex försedd med brodyr som kunden valt och beställt, så måste ångerrätten kunna avtalas bort, eller har jag fel…

    #138510
    GregerA
    Deltagare

    Ja, om det är en brodyr som är unik för kunden, t.ex hans namn eller logo.
    Är det så att du har ett antal standardbrodyrer att välja mellan så går det troligen inte att avtala bort ångerrätten

    Fast i ovan fall är det fråga om en vara – ämnet var egentligen tjänst ;).

    #138517
    jmarti02
    Deltagare

    @GregerA 37078 wrote:

    Man kan avtala bort ångerrätten vid tjänster om kunden vill kunna nyttja den omedelbart. Annars får han vänta 14 dagar innan han kan nyttja tjänsten – om ni vill.

    Dock kan det ju vara bra att vara lite generösare om det inte kostar er något speciellt. Ni kunde ju t.ex erbjuda ångerrätt även om man redan har börjat parkera sin cykel. Typ “testa i 14 dagar – tycker du inte om det så river vi kontraktet”.

    Jo i vårt fall tycker jag absolut att vi kan köra 14 dagars test…frågan är bara vad som sedan ska gälla när man efter 30 dagar förlänger sitt medlemskap med ytterligare 30 dagar? Blir det ångerrätt även här?

    #138549
    GregerA
    Deltagare

    @jmarti02 37092 wrote:

    Jo i vårt fall tycker jag absolut att vi kan köra 14 dagars test…frågan är bara vad som sedan ska gälla när man efter 30 dagar förlänger sitt medlemskap med ytterligare 30 dagar? Blir det ångerrätt även här?

    Nej, det blir det inte vid en förlängning. Då har ju kunden haft gott om tid att testa tjänsten och tänka över om han vill fortsätta. Du får fundera lite över vilken uppsägningstid som skall gälla, 1 dag, 1 vecka …?

    #138554
    smeagarden
    Deltagare

    @GregerA 37084 wrote:

    Ja, om det är en brodyr som är unik för kunden, t.ex hans namn eller logo.
    Är det så att du har ett antal standardbrodyrer att välja mellan så går det troligen inte att avtala bort ångerrätten

    Fast i ovan fall är det fråga om en vara – ämnet var egentligen tjänst ;).

    Jo det var ju egentligen fråga om en tjänst, lite trådkapning erkänner jag :)
    I vårt fall är det alltid kunden som väljer text, typsnitt osv så det är alltid en unik vara för just den kunden. Jag halkade in på ämnet bara för att jag har skrivit i våra villkor att det inte är ångerrätt på varor med brodyrbeställningar och när frågan kom upp blev jag tveksam om det är rätt att formulera villkoren så.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.