Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel momsgränser vid utlandsförsäljning

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97782
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag vet att det diskuterats förr men jag har letat som en galning och hittar det inte. Det är olika gränsvärden för när man ska redovisa moms i andra länder vid försäljning utomlands.

    I Norge är det 50 000 NOk under en 12 månadersperiod har jag för mig, men hur hittar jag gränsvärdena för övriga länder?

    Har för mig att Greger hade en länk i en gammal tråd, men hittar den inte, så lite hjälp tas tacksamt emot

    #141068
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Och hittade den äntligen länken. Hoppas den kan hjälpa fler
    Tröskelvärden vid distansförsäljning | Skatteverket [NS4 version]

    #141433
    sanmic
    Deltagare

    “När försäljningen från Sverige till en inte skattskyldig köpare (exempelvis privatperson) i ett annat EU-land överskrider det värdet, blir den svenske säljaren skattskyldig till moms i det landet”

    Det känns som att jag missat något väsentligt här.

    Visst är det väl så att privatpersoner från andra länder alltid ska betala svensk moms när dem handlar från tex en svensk webshop?
    Företag från andra EU-länder däremot handlar utan svensk moms och betalar sedan momsen i sitt eget land.

    Eller betyder skatt och moms olika saker i det här fallet?

    :confused:

    #141435
    PalMik
    Deltagare

    Nej överskrider du gränsvärdena listade ovan i fsg till ett land är du skyldig att registrera dig för moms i det landet och betala in det landets moms till deras motsvarighet till skatteverket.

    #141436
    Borje
    Deltagare

    Det låter nästan som om värden gäller per person och inte totalt. Stämmer det?

    #141437
    Parvelito
    Deltagare

    Nej, det är total försäljning till ett land som räknas.

    #141438
    Borje
    Deltagare

    Som vanligt med skatteverkets broschyrer… Väldigt öppna för tolkning. Man misstänker ju att det är total försäljning men när man läser följande:

    “När försäljningen från Sverige till en inte skattskyldig köpare (exempelvis privatperson) i ett annat EU-land överskrider det värdet, blir den svenske säljaren skattskyldig till moms i det landet”

    så kan jag inte tolka det på annat sätt än att värdena är per person.

    #141446
    GregerA
    Deltagare

    Det är total försäljning (distansföräljning) till icke skattskyldiga (momsregistrerade). Säljer du både till företag momsbefriat och till privatpersoner så är det försäljningen till privatpersonerna som avses.

    Om dessa tröskelvärden inte fanns så hade alla stora ehandelsföretag etablerat sig i det land med lägst moms, och det hade blivit väldigt sned konkurrens mot lokala aktörer.

    OBS att Norge inte är med i EU och därför gäller inget tröskelvärde vid försäljning dit. Man kan momsregga sig i Norge för att förenkla för slutkunden, och då gäller 50k som lägsta omsättning för att kunna regga sig.

    Sent from my U20i using Tapatalk
    Vid poolen, 35 grader i Bangkok … B-)

    #141447
    Borje
    Deltagare

    Men håll med om att texten kan tolkas annorlunda…;-)

    #141450
    GregerA
    Deltagare

    Jo, ryckt ur sitt sammanhang så kan den det. Nu kan jag inte läsa broshyren på min lilla skärm, men jag är ganska säker på att det blir tydligare om man läser all text. :-)

    Sent from my U20i using Tapatalk

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.