Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer?
Bli medlem nu eller Logga in:

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Generellt om E-handel

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21 (permalink)  
Gammal 2012-05-14, 10:35
Ivrig
Arbetar med lite olika startups

Reg.datum: Nov 2011
V.Lindberg is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Per Nilsson Visa inlägg
Nej, Tradera vill inte stänga ner annonser eller säljare som handlar med piratkopior, om de verkligen ville det så skulle de ha gjort det för länge sedan.

Tradera är mycket väl medvetna om vad som sker på deras sajt. Flera seriösa aktörer har påtalat problemet för Tradera ett X antal gånger under en längre period. Ledningsgruppen är också adresserade.

Så vad gör Tradera då? Nada...

Ta Fyndiq t.ex., de gör tvärtom. De agerar blixtsnabbt ,är grymt lyhörda och proaktiva.
Självklart är de medvetna om problemet, men de kvarstår fortfarande att det inte är något enkelt att bara stänga ner annonser till höger och vänster? Isf hade jag anmält alla mina konkurrenter hela tiden anonymt.. ;-)
Men som jag skriver under så tror jag det enda sättet att få dem att agera hårdare samt att AVSKRÄCKA de som säljer produkterna samt KUNDERNA. Är en gemensam kraft ansträngning där flera aktörer går ihop under en anmälan till flera statliga organ samt mediebevakning.

Det är ju bra att platser som Fyndiq mm är snabba aktörer för de kommer ju tvinga andra att ändra på sig.

Mvh
Victor
Svara med citat
  #22 (permalink)  
Gammal 2012-05-14, 10:40
Flitig Medlem
bytelove.com
Palmstedt BMD
@palmstedt

Reg.datum: Mar 2009
PalMik is on a distinguished road
Skicka ett meddelande via Skype™ till PalMik
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
På tradera finns det gott om piratkopior och det har alltid funnits. Jag har sålt lite där den senaste veckan och kikat runt lite och jag kan hitta piratkopior på 2 sekunder utan att ens använda sökfunktionen.

Hur ser det ut på ebay? Jag sålde lite på ebay för en massa år sedan då jag ville testa de engelska och amerikanska marknaderna för en del produkter som jag hade designat. Tyvärr stängde dom av mina auktioner med jämna mellanrum utan att tala om varför. Jag har ingen aning varför. Jag hade i och för sig reggat konto på engelska ebay eftersom dom inte fanns i Sverige vid tillfället men det var inget jag döljde. Jag blev av med en massa pengar när annonserna försvann och det tog tid att lägga upp det igen. Jag sålde inga kopior, inget varumärke, etc. och det var inte hållbart i längden när dom inte kunde tala om varför. Jag har tyvärr liknande problem med paypal där jag har ett blockerat företagskort och privatkort och där dom vägrar att säga varför eller lösa det. Korten har varit blockerade i 3 år nu. Jag kan bara gissa att det beror på att jag har handlat med paypal under en affärsresa men det är bara spekulationer, paypal vägrar att säga något.
Är såklart sjukt mkt piratkopior även på ebay, men är man tillverkare (med reggat varumärke och jadada) kan man få vissa tools så ens anmälningar går snabbt och säljare stängs av. Ebay skulle ju bli stämda till knäna i USA annars (kanske har blivit.

Jag kan tycka viss mängd av konkurrens från piratkopior kan vara hälsosamt i vissa överprissatta brancher, men t.ex. för ett projekt där vi jobbar med, barnprodukter, är de kinesiska kopiorna direkt livsfarliga och det är inte så kul.

Ifall det är med Tradera som ni skriver är det ju öppet mål för ett par handlare som vill göra PR på det.
  #23 (permalink)  
Gammal 2012-05-14, 10:46
Flitig Medlem
www.pysslorama.se

Reg.datum: Mar 2010
Emil is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av PalMik Visa inlägg
Är såklart sjukt mkt piratkopior även på ebay, men är man tillverkare (med reggat varumärke och jadada) kan man få vissa tools så ens anmälningar går snabbt och säljare stängs av. Ebay skulle ju bli stämda till knäna i USA annars (kanske har blivit.

Jag kan tycka viss mängd av konkurrens från piratkopior kan vara hälsosamt i vissa överprissatta brancher, men t.ex. för ett projekt där vi jobbar med, barnprodukter, är de kinesiska kopiorna direkt livsfarliga och det är inte så kul.

Ifall det är med Tradera som ni skriver är det ju öppet mål för ett par handlare som vill göra PR på det.
Blev inte ebay stämda för att antal år sedan, eller minns jag fel?
Jag tror inte att något drastiskt kommer att ske förrän dom får skit i media så att det påverkar försäljningen negativt eller blir stämda ala piratebay.
  #24 (permalink)  
Gammal 2012-05-14, 10:47
Per Nilssons avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.knivhuset.com
Nilssons Partihandel AB
@Knivkungen

Reg.datum: Aug 2010
Per Nilsson will become famous soon enough
Skicka ett meddelande via Skype™ till Per Nilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av PalMik Visa inlägg

VA?!

Om det är något som är överprissatt så är det väl just piratkopior. Alla produkter som på något sätt ska användas och är av undermålig kvalitet är dåligt.
  #25 (permalink)  
Gammal 2012-05-14, 11:02
skinza.ses avatar
Veteran
Skinza.se
Skinza
@skinzase

Reg.datum: Jan 2011
skinza.se is an unknown quantity at this point
Standard

Citat:
VA?!

Om det är något som är överprissatt så är det väl just piratkopior. Alla produkter som på något sätt ska användas och är av undermålig kvalitet är dåligt.
En relativt ny amerikansk studie visar att piratkopior osv. faktiskt har en positiv påverkan på ekonomin.
(håller på med ett arbete om immateriell egendom).
Sedan så går det generellt sätt bättre för branscher där det inte finns så mycket regler om patent, varumärkesskydd osv.
Bifogade miniatyrer
Hotet från Kina-screen-shot-2012-05-13-7.12.07-pm.jpg  
  #26 (permalink)  
Gammal 2012-05-14, 11:03
skinza.ses avatar
Veteran
Skinza.se
Skinza
@skinzase

Standard

Citat:
Nej, Tradera vill inte stänga ner annonser eller säljare som handlar med piratkopior, om de verkligen ville det så skulle de ha gjort det för länge sedan.

Tradera är mycket väl medvetna om vad som sker på deras sajt. Flera seriösa aktörer har påtalat problemet för Tradera ett X antal gånger under en längre period. Ledningsgruppen är också adresserade.

Så vad gör Tradera då? Nada...

Ta Fyndiq t.ex., de gör tvärtom. De agerar blixtsnabbt ,är grymt lyhörda och proaktiva.
Fyndiq är bättre men inte tillräckligt bra.
De frågar "är den här varan äkta?"
De flesta svarar "ja"
Och så säljer varan som licenserad produkt. I 9 fall av 10 är detta piratkopior från Kina. Så Fyndiq har en del att jobba på de med.
  #27 (permalink)  
Gammal 2012-05-14, 11:05
Per Nilssons avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.knivhuset.com
Nilssons Partihandel AB
@Knivkungen

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av skinza.se Visa inlägg
En relativt ny amerikansk studie visar att piratkopior osv. faktiskt har en positiv påverkan på ekonomin.
(håller på med ett arbete om immateriell egendom).
Sedan så går det generellt sätt bättre för branscher där det inte finns så mycket regler om patent, varumärkesskydd osv.
Det handlar inte bara om patent och varumärkesskydd.

Framför allt är piratkopior rent ut sagt livsfarliga. Skulle du själv vilja sätta ditt barn i en barnstol från "Bajbybjorn" eller koppla in din brödrost från "BHO Norika" i vägguttaget?
  #28 (permalink)  
Gammal 2012-05-14, 11:06
Per Nilssons avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.knivhuset.com
Nilssons Partihandel AB
@Knivkungen

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av skinza.se Visa inlägg
Fyndiq är bättre men inte tillräckligt bra.
De frågar "är den här varan äkta?"
De flesta svarar "ja"
Och så säljer varan som licenserad produkt. I 9 fall av 10 är detta piratkopior från Kina. Så Fyndiq har en del att jobba på de med.
Du har snöat in på dina telefonskal, lyft blicken lite och se helheten i saker och ting.
  #29 (permalink)  
Gammal 2012-05-14, 11:08
skinza.ses avatar
Veteran
Skinza.se
Skinza
@skinzase

Standard

Citat:
Det handlar inte bara om patent och varumärkesskydd.

Framför allt är piratkopior rent ut sagt livsfarliga. Skulle du själv vilja sätta ditt barn i en barnstol från "Bajbybjorn" eller koppla in din brödrost från "BHO Norika" i vägguttaget?
Ur den aspekten är det klart annorlunda.
Rent ekonomiskt så tyder det på att piratkopiering i många fall är bättre.
Något man inte ska glömma är att i vissa fall är piratkopior t.om. bättre än orginalet.
  #30 (permalink)  
Gammal 2012-05-14, 11:09
skinza.ses avatar
Veteran
Skinza.se
Skinza
@skinzase

Standard

Citat:
Du har snöat in på dina telefonskal, lyft blicken lite och se helheten i saker och ting.
Eftersom telefonskal är det som säljer bäst på Fyndiq talar det ganska bra om hur Fyndiqs process att motverka piratkopior går till.

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are