Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Diskriminerande domännamn?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98172
    henrik
    Deltagare

    Hej!

    Jag har en kanske lite konstig fråga. Men om jag t ex reggar domännamet “endastforhenne” och butiken heter “Endast för Henne” (eller tvärtom för män). Kan det vara stötande eller kränkande för att man bara riktar sig till kvinnor/män. Tanken är att butiken ska ha produkter för kvinnor (och kanske senare en liknande för enbart män).

    Anledningen till att jag frågar är att jag råkat ut för samma sak i en annan bransch. Det är kanske någon från skåne som läst i tidningen för ett tag sedan om sk “ungdomsskrämmor”. Det är en typ av högtalare som med viss frekvens endast hörs av yngre personer och/eller personer med väldigt bra hörsel och dessa skrämmor har av vissa politiker blivit klassade som diskriminerande mot ungdomar och då fick jag för mig att det skulle kunna uppstå samma situation med ett domännamn riktat endast mot kvinnor eller män.

    Någon som har någon bra åsikt/synpunkt om detta?

    /Henrik

    #146081
    Parvelito
    Deltagare

    Näe, jag tror inte att det egentligen är stötande och kränkande, men människor kränks så lätt idag… :-)

    #146085
    Per Nilsson
    Deltagare

    Om taxi-företagen inte får ha tjej-taxa och frisörerna inte får särskilja priserna för herr- och damklippning så skulle jag ta mig en funderare till på domännamnet.

    #146091
    CharlotteH
    Deltagare

    Himla svår fråga.. om du tex. inte skulle kunna ha domän namnet “endast för henne” borde du ju heller inte döpa butiken till “endast för henne” då de borde vara minst lika kränkande eller? då de kan vara kränkande för de som är män och vill köpa era kläder till sig själva, men för att hjälpa er målgrupp “kvinnor” bör butiken tydligt meddela att era kläder är för kvinnor. jag skulle nog använt mig av kvinnor eller män men istället inte använda ordet “endast” eller liknande då jag uppfattar de som mer kränkande.

    #146092
    Jimmys
    Deltagare

    Jag tror inte namnet skulle ha så stor betydelse, situationen uppstår när du nekar kvinnor att handla hos dig och börjar annullera order för att de var gjorda av en kvinna. Åt andra hållet är det nog riskfritt…

    #146097
    henrik
    Deltagare

    Ingen kommer givetvis att bli nekad att handla men produkterna kommer vara sådana som bara riktar sig till kvinnor och då ville jag ha ett namn som berättar det. Och jag vill ju gärna att butiksnamnet skall vara samma som dommännamnet.

    #146098
    henrik
    Deltagare

    @Per Nilsson 45288 wrote:

    Om taxi-företagen inte får ha tjej-taxa och frisörerna inte får särskilja priserna för herr- och damklippning så skulle jag ta mig en funderare till på domännamnet.

    Detta är väl mer för att det finns uppenbara för/nackdelar med ett speciellt kön och att man skiljer dem åt med olika taxor.

    Men jag får väl ta mig en funderare till. Tror iofs att det hade varit svårare om man gjort tvärtom.

    #146100
    Per Nilsson
    Deltagare

    @henrik 45302 wrote:

    Detta är väl mer för att det finns uppenbara för/nackdelar med ett speciellt kön och att man skiljer dem åt med olika taxor.

    Men jag får väl ta mig en funderare till. Tror iofs att det hade varit svårare om man gjort tvärtom.

    Det kanske inte är så farligt med namnet. Jag antar att du inte kommer att neka män att handla :)

    Jag säger: Kör!

    #146104
    webfumedia
    Medlem

    Diskriminerande är det inte – men det jag skulle fundera mer på är om namnet verkligen är så bra. Ordet “endast” faller sig inte så bra i en positiv mening. Det kan lätt tolkas att endast tjejer får handla i din butik. Jag skulle kört på “Mest för henne” eller “Mest till henne”.

    #146108
    danielandersson
    Deltagare

    Tragiskt att en sån här fråga övht ska behöva ställas.. :-/

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.