Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel E-handel som 16 åring?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98492
    lappen
    Deltagare

    Hej!

    Jag är väldigt intresserad utav att starta en e-handel inom ett visst område och jag undrar helt enkelt om det kan bli för svårt med att driva ett företag som 16 åring? Jag går till skolan varje dag (då det inte är sommarlov eller andra lov) 0815-15:00, och kanske en eller två timmar ute varannan dag och sen finner jag att jag inte har något att göra och detsamma under helgerna.. Kanske en eller två timmar sen har man bara tråkigt resten av dagen oftast. Jag vill göra något och jag känner att företag har alltid varit intressanta och mest av allt e-handel då jag är bra på utveckling, internet och gillar att sälja.

    Kan det bli för mycket med bokföring och allt? Som jag förstått det så får man starta företag från det att man är 16 med föräldrarnas tillåtelse..

    Aja, vad tror ni? Har designat en snygg sida också till ett Magentosystem och lagt det på min server..

    Vänliga hälsningar,
    Erik.

    #149130
    Dan
    Deltagare

    Kul! Tycker du ska köra! Blir det för mycket kan du dra ner eller omprioritera annat. Du har inget att förlora.

    #149131
    Per Nilsson
    Deltagare

    Håller med Dan. Kör så det ryker :)

    #149137
    FredrikGust
    Deltagare

    Ansolut! Kör men skaffa dig all kunskap som behövs om företagande så du håller dig väl med Skatteverket. Verksamt.se innehåller mycket bra information.

    Jag körde själv igång företag som 16-åring även om affärsmodellerna och det mesta var annorlunda 1991…

    #149138
    Macondax
    Deltagare

    @lappen 48701 wrote:

    Hej!

    Jag är väldigt intresserad utav att starta en e-handel inom ett visst område och jag undrar helt enkelt om det kan bli för svårt med att driva ett företag som 16 åring? Jag går till skolan varje dag (då det inte är sommarlov eller andra lov) 0815-15:00, och kanske en eller två timmar ute varannan dag och sen finner jag att jag inte har något att göra och detsamma under helgerna.. Kanske en eller två timmar sen har man bara tråkigt resten av dagen oftast. Jag vill göra något och jag känner att företag har alltid varit intressanta och mest av allt e-handel då jag är bra på utveckling, internet och gillar att sälja.

    Kan det bli för mycket med bokföring och allt? Som jag förstått det så får man starta företag från det att man är 16 med föräldrarnas tillåtelse..

    Aja, vad tror ni? Har designat en snygg sida också till ett Magentosystem och lagt det på min server..

    Vänliga hälsningar,
    Erik.

    Läs in dig om bokföring, och gå gärna på en kvällskurs hos Skatteverket där du får lära dig det absolut mest nödvändiga om bokföring.

    Utöver dina föräldrars tillåtelse, så måste Överförmyndarnämnden i din kommun godkänna att du bedriver näringsverksamhet. Allt eftersom du själv inte är ansvarig över din ekonomi innan dagen du fyller 18 år.

    Annars är det bara att köra så det ryker. Startade själv när jag var 16 år, och finns inga nackdelar med det (förutom då att det krävs mycket arbete, och att man gärna inte blir betrodd av äldre företagare från början :))

    #149139
    Joel
    Deltagare

    Om jag började som 16-åring och klarade det, så ska nog du klara av det också! :) Kör-bara-kör!

    #149142
    lappen
    Deltagare

    Enda problemet jag har är tillåtelsen från pappa.. Morsan säger att hon till och med kan investera i det då hon tror på mig men farsan är svår att övertala. Och det gäller i allt. Trots att det är jag som kan datorer så är han helt hundra ibland på att man inte kan göra si och så. Senast var det att övertala honom om att Google Chrome inte tar dina inloggningsuppgifter när du loggar in på Nordea. Det tog ett halvt år att få honom att byta till Chrome efter alla problem han haft med IE6(ja! 6!)….

    Hur går det till vid ansökan? Man får en blankett som fylls i och skrivs under av målsman som sedan granskas av överförmyndare och sen är du good to go? Läst att många rekommenderar AB men det är inte precis så att jag går runt med 50K i fickan..

    #149144
    Anton A
    Deltagare

    @Macondax 48713 wrote:

    och att man gärna inte blir betrodd av äldre företagare från början :))

    Så är det verkligen :/

    #149160
    FredrikGust
    Deltagare

    @lappen 48717 wrote:

    Enda problemet jag har är tillåtelsen från pappa.. Morsan säger att hon till och med kan investera i det då hon tror på mig men farsan är svår att övertala. Och det gäller i allt. Trots att det är jag som kan datorer så är han helt hundra ibland på att man inte kan göra si och så.

    Du bör vara medveten om att e-handel handlar 10% om teknik och 90% om allt annat. Det viktigaste är att hitta ett sätt att få in kunder i butiken som handlar. För att lyckas som e-handlare måste man vara en duktig affärsman.

    Beroende på bransch är det inte ovanligt att varje klick via Google Adwords kostar några kronor och att bara 0-2% handlar.

    @lappen 48717 wrote:

    Hur går det till vid ansökan? Man får en blankett som fylls i och skrivs under av målsman som sedan granskas av överförmyndare och sen är du good to go? Läst att många rekommenderar AB men det är inte precis så att jag går runt med 50K i fickan..

    Enklast att förbereda start av bolag gör du på verksamt.se där det finns en hel del att läsa kring vad det innebär att starta och driva företag. Här finns en guide som gör att du kan skapa en affärsplan så att du får med alla detaljerna i din budget.

    Hur det fungerar med överförmyndare varierar mellan olika kommuner. Mindre kommuner har i regel en överförmyndare och större har flera. Det kan ta ett tag att etablera kontakt med överförmyndaren och för att denne ska godkänna att man startar bör det finnas något som visar på att du funderat igenom.

    Du bör också få båda dina föräldrar att godkänna verksamheten, då ett företag är något som kan ställa till det för dig i framtiden om du inte tar dig tid att sätta dig in i alla regler som gäller. Alla företagare har en god nytt av ett stöd från familjen.

    Att starta företag som ung är en utmaning, men kommer att vara en oerhört värdefull merit i bagaget när man tar sig vidare i livet. Det går inte att lära sig saker i närheten lika bra som genom att göra det själv. Tyvärr finns också nackdelen att ingen tar en på allvar förrän man kommit upp i åldern 30 då den ständiga uppförsbacken med att vinna respekt från sina medmänniskor kommer automatiskt.

    Lycka till!

    #149178
    Andreas
    Deltagare

    Ta även i beaktande det negativa:

    – Mycket jobb.
    – Kan vara tungt psykiskt periodvis.
    – Vinsten uteblir lätt och du förlorar allt du satsat pluss lite till.
    – Rättigheterna som företag är betydligt mindre en som privatperson.

    Förövrigt, det är väldigt skoj att vara sin egen och lärorikt.

    Tycker du skall köra på, bara du inte blundar för riskerna och tror du skaar nästa Facebook eller Ikea. =)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.