Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel E-handlarens största utmaning?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98732
    Henrik Hansen
    Deltagare

    Har nya “gröna” e-handlare samma utmaningar som etablerade e-handlare? Jag har funderad över den frågan och tar gärna emot din input. Jag tänker att alla oavsett år i branschen brottas med konvertering, frakt/logistik, administration/support och små marginaler – men jag kanske är helt fel ute?

    Varför frågan? Tänk tanken om DIBS med 14.000 e-handlare i ryggen kunna förhandla fram ett extraordinärt bra fraktavtal, bättre avtal med inlösare eller andra samarbetspartners som du som e-handlare är beroende av i din vardag. Om vi kan se ett mönster där merparten av e-handlare behöver hjälp, så kanske vi kan ta fram det ni behöver! Tack för din input.

    Henrik

    #151567
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tror du tänker rätt.

    Svensk handel har ett bra avtal med inlösaren Teller där vanligt svenskt bankkort kostar 80öre/transaktion. Jag tror att många små och/eller nystartade inte har medlemskap i den organisationen så väldigt högt på sin priolista, så det skulle naturligtvis vara en oerhört bra konkurrensfördel för Dibs om ni kunde erbjuda avtal på liknande nivåer om man väljer er som betalväxel.

    Inom betalningsområdet så tror jag att man upplever det som rätt så rörigt med en rad olika aktörer för kort & plånboksbetalningar, faktura och eventuella postförskott. Ett “allt-i-ett-avtal” på en bra nivå skulle göra det enklare, liksom mer hjälp och information om betalningar utomlands.

    Frakter finns det relativt bra avtal med de som vill vara med och ge bra priser (DHL och Schenker) via t.ex. Pluskontot, Lessmore & Företagarna. Dessa tre kostar det emellertid en slant att vara med i också, och även om man med dessa medlemskap får andra förmåner, ser jag en stor konkurrensfördel för Dibs om man får tillgång till sådant på köpet som kund hos er. Inte bara frakter inom Sverige, utan också t.ex. hemtagning från Europa/hela världen.

    Jag är i det stora hela övertygad om att de som verkligen vill vara ehandlarnas vän blir belönad med många nya kunder.

    #151573
    Henrik Hansen
    Deltagare

    Parvelito,
    tack för ett bra inspel. Jag föreställer mig och tror att merparten av alla e-handlare tycker försäljningen är det som är roligast. Att se affären växa, bygga ut, skala upp och bli den nästa riktigt “framgångsrika” e-handlare. Många andra delar av online handel är kanske ett nödvändigt ont. Kan vi som betalväxel göra det enklare, billigare, mera effektivt eller på annat sätt hjälpa våra kunder att nå framgångar, så trör jag vi gör rätt sak. Ärligt jag vet inte till 100% vad rätt sak är….men vi har för avsikt att ta reda på det!

    #151579
    Rikard
    Deltagare

    Hur vore det om kortleverantörer, fakturaspelare, fraktbolag och andra tjänsteleverantörer började offerera rätt priser från början? Alla dessa klubbar och föreningar små ehandlare ska in i för att få ett pris som går att arbeta med. Ska ni inte se till att Dibs är först ut på banan att erbjuda en riktigt bra jävla betaltjänst för minimal kostnad för liten som stor ehandlare innan ni tar på er oket att fixa fraktavtal och lågpris på emballage?

    Jag tycker iaf att det är rimligt att någon som kör 10000 kortorder har bättre pris än den som har 100 kortorder. Likaså med fraktkostnader och allt annat, det som är störigt är att ingen vill ge en öppen prislista utan allt ska förhandlas och man känner sig alltid rövknullad efter en omgång med en tjänsteleverantör. “Det här är det bästa jag kan göra” heter det ofta och sen får den här stackars ehandlaren surfa in här på ehandel.se för att få reda på att hen betalar dubbelt så mycket än vad som är rimligt.

    Så tillbaka till ritbordet, gå först i ledet för öppnare och bättre tjänster för små och stora ehandlare. IMO.

    #151625
    Dan
    Deltagare

    @Henrik Vi har 5300 ehandlare anslutna. Vad kan vi få för kortpriser om vi erbjuder ett ramavtal för våra medlemmar att ansluta sig till? :)

    #151672
    V.Lindberg
    Medlem

    @Dan 51456 wrote:

    @Henrik Vi har 5300 ehandlare anslutna. Vad kan vi få för kortpriser om vi erbjuder ett ramavtal för våra medlemmar att ansluta sig till? :)

    BRA! Tycker det hade varit en lysande idé…

    #151939
    Henrik Hansen
    Deltagare

    @Dan, ett attraktivt erbjudande för alla nya kunder. Jag tycker om idén och om 5.300 andra e-handlare också gör det – så har vi absolut något att arbete vidare med. :-)

    #151940
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Henrik Hansen 51801 wrote:

    @Dan, ett attraktivt erbjudande för alla nya kunder. Jag tycker om idén och om 5.300 andra e-handlare också gör det – så har vi absolut något att arbete vidare med. :-)

    1 här! (5299 kvar)

    #151942
    danielandersson
    Deltagare

    I England har dom uttrycket “Jack of all trades, master of none” (Jack of all trades, master of none – Wikipedia, the free encyclopedia).

    Fokusera på betallösning(ar), låt föreningsverksamhet och liknande skötas av andra som har det som huvudspår.

    Mer logiskt för DIBS vore väl att erbjuda en konkurrerande tjänst till Klarna Checkout? Eller har man gett upp när det gäller betallösningar och istället vill flytta fokus?

    #151965
    Henrik Hansen
    Deltagare

    @lunarmys – bra input. Det är GAME ON i PSP branschen och på DIBS har ingen gett upp. Ambitionen är att vi skall vara bäst på betallösningar. Det är svårt att gissa vad alla vill ha, men jag vet att ingen kan marknaden bättre än den aktiva e-handlaren – så denna dialog är viktig input i mitt arbete. Point taken.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.