Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Vilken upptid kan man kräva på VPS

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98831
    kontorsmagasinet
    Deltagare

    Vi kör vår sajt på en VPS hos en av de mer etablerade svenska leverantörerna och tyvärr är vi inte 100% nöjda. Servern går helt enkelt ned för ofta (i vårt tycke). Nästan varje månad är det något som krånglar och flera gånger det senaste året har det varit nedtider på flera timmar i sträck. En halv dags utebliven försäljning är såklart inte så roligt och vi skulle kunna betala ganska mycket mer än vad vi gör idag för att minimera de här problemen.

    Dock är det ju ett ganska omfattande arbete att sätta upp en ny server samt flytta allting och det är ju bara värt det om man vet att man får en stor förbättring. Eftersom vi alltid haft VPS:en hos samma leverantör så är det svårt att veta om det här är normalt strul som man får räkna med eller om det finns leverantörer som verkligen kan leverera en i princip problemfri tjänst.

    Självklart kan alla servrar gå ned någon gång ibland, men det vore intressant att höra om det är någon som vet en leverantör som har exceptionellt hög upptid. Har hört mycket gott om Glesys, någon som kör ehandel hos dem och kan dela med sig av erfarenheter?

    #152280
    Parvelito
    Deltagare

    Något de flesta försöker eftersträva är 99,90% upptid. Eftersom ett år är 24*365=8760 timmar så betyder det att 8,76 timmars nedtid per år är en bra riktlinje, det motsvarar 45 minuter per månad ungefär. När IDG testade de olika företagen som erbjuder olika tjänster var det inte särskilt många som klarade 99,90%.

    Jag kan väl själv ha mer överseende med ett par timmars planerat underhåll mellan 03 – 05 på natten än 15 min stopp klockan 21 en måndagkväll.

    Vem du skall välja istället har jag inget bra svar på, även stora aktörer som t.ex. Tieto där företag, kommuner och myndigheter betalat hundratals miljoner för att ha sin datorkapacitet kan råkade ut för ett stopp som blev flera dygn långt och orsakade dataförluster.

    #152292
    lukasbrisman
    Deltagare

    Vi har snittat 99.88% sedan vi började med VPS via Askås (19 mars). Total nedtid på 5h och 14 min. Dock mätt via Pingdom med inte så värst hög upplösning.

    #152296
    Joel
    Deltagare

    Vi ligger på 99,82% senaste 30 dagarna.

    VPS-leverantör: GleSYS.

    [IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=766&stc=1&d=1348082108[/IMG]

    #152297
    Anton A
    Deltagare

    Vi har 99.94% sedan i slutet av april, eller totalt 2 timmar och 9 min. Majoriteten av dessa två timmar är från dagen sajten låg nere eftersom jag glömt förnya domännamnet (:P)

    #152298
    Dan
    Deltagare

    99,4% på glesys men nedtiden är nog mest mitt fel

    #152306
    Rikard
    Deltagare

    Vi kör glesys, tycker de är mycket bra att ha att göra med, fixar grejer direkt när vi behöver ha något fixat eller tillfälliga toppar etc. Mycket smällare och raketer för pengarna där.

    #152314
    kontorsmagasinet
    Deltagare

    Tack för utförliga svar. Det intressant är ju egentligen inte en nedtid i procent. Ett planerat stopp 03-05 får ju samma inverkan på statistiken som ett ad hoc fel kl 10-12 en tisdag. Utan kanske snarare den upplevda känslan. Frågan jag är ute efter är väl snarare, hur många gånger det senaste året har er server varit nere så pass länge att det har påverkat försäljningen.

    Självklart finns inget felsäkert system och något avbrott då och då får man kanske stå ut med, men när det blir upprepade avbrott (oplanerade) på dagtid såpass att det kraftigt påverkar försäljningen då är det kanske dags att se om sitt hus… Men ni som har Glesys verkar alltså inte ha råkat ut för problem liknande de jag beskriver?

    #152316
    Mediastrategi
    Deltagare

    GleSYS har inte exceptionellt hög upptid, tyvärr. Det senaste året har jag haft 99,58% och 99,82% upptid på mina två VPS:er.

    Det logiska steget för att få bättre prestanda är inte att byta VPS-leverantör, utan att köpa en dedikerad server och placera hos någon välrenommerad leverantör/serverhall.

    På en sådan dedikerad server kan ni sedan installera egna VPS:er som inte behöver bråka med andra kunders VPS:er om resurserna. Då får ni smidigheten hos VPS:er men med högre prestanda och förmodligen bättre upptid.

    / Christian

    #152321
    Rob
    Deltagare

    Glesys hade problem i augusti (tror jag) med flera timmars nertid under en dag. Det drar ju ner procenten markant. Visst är det irriterande men av alla leverantörer som jag har testat så har Glesys ändå varit klart stabilast.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.