Citat:
Ursprungligen postat av Dan
Era konverteringsgrader är riktigt bra... normala siffror ligger mellan 1,5-2% skulle jag säga...
Jag ligger typ på 1,6% eller något under året för att gå till 4,5% under julen... men jag är inte alls nöjd, har bara inte hunnit jobba med den.
I era fall känns det som att ni har såpass bra konvertering att ni kan slänga på rätt mycket marknadsföring och få bra ROI... vilket ni säkert redan gör, men jag hade nog satsat på det...
Sen finns det ju aspekten med ordervärde också som inte är att förglömma. Ibland viktigare än just konverteringen. Om ni kan dubbla snittordern är det ju värt lika mycket som en dubblad konverteringsfrekvens.
|
Vi är två pers (exkl anställda) som har hälften så många butiker som du, och förmodligen hälften så många övriga siter. Vi tycker att vi har häcken mer än överfull - vågar inte tänka på hur din häck ser ut

Du måste ha enormt bra struktur i ditt arbete!
Jo, framförallt ipb känns värd att slänga pengar på. Den höga konverteringsgraden förvånade även oss när vi räknade ut den igår.
Bra poäng där med ordervärde. Men i en bransch där det veckoligen poppar upp nya konkurrenter som säljer plagiat, varumärkesinkräktande (men ack så billiga) produkter från Kina är det inte lätt att höja priserna när alla ännu mindre butiker gör precis tvärtom. Och när det gäller de dyrare och fräsigare produkterna konkurrerar vi istället med biffar som cdon och webhallen, och deras priser kan vi inte matcha om vi vill behålla någon marginal övht. Svårt det här med e-handel
Lite annorlunda med intimprylarna, för där är redan konkurrensen benhård. Vi har gjort några uträkningar senaste åren och antalet nätbutiker har varierat mellan 150-200. De 120 av dom som drivs på hobbybasis håller förstås lägre priser än vi. Justerar vi upp vissa priser märker vi direkt ett försäljningstapp.
Nästa alternativ för att öka snittordern måste vara att sälja fler produkter per order, men där har vi egentligen inga nya idéer. Vi har fraktfritt över ett visst belopp, vi listar tillbehör och vad andra kunder köpt i produktinformationen osv.
Nu blev det kanske en del offtopic, men inte många som verkar vilja delge sina konverteringsgrader här ändå