Citat:
Ursprungligen postat av sailorcap
Jag är lite kluven hur man ska hantera eventuella förfrågningar från vänner som vill köpa billigt av en. Jag har inte öppnat min e-butik än men har på känn att säkert några vänner vill ha kompispriser.
Dilemmat är det att jag köper in mellan 2-8st av varje artikel. Jag har en ledtid på 60-70 dagar från en beställning är lagd. Om en kompis får en stor rabatt av mig så försvinner en vara från sortimentet och jag kan gå miste om en kund. En tanke är att jag kan erbjuda någon kompis att göra en beställning när jag lägger order hos min leverantör.
Jag kan självklart ge mina närmsta rabatter, men frågan är hur mycket. Man vill inte vara snål men samtidigt förnuftig.
Vilka ger ni rabatter till, samt hur mkt?
/Andreas
|
Nu anser säkert någon att jag är idiot men jag tycker att sk vänskapsrabatt i den initiala fasen skall vara negativ, dvs vännen betalar mer än ordpriset, eller åtminstone ordpris.
Det låter först helt puckat men tänk efter; om det är en vän så vill hen att det skall gå bra för dig och i uppstarten av de flesta småföretag brukar det inte finnas onödigt mycket pengar att röra sig med. Således är ett extra tillskott väldigt uppskattat. Det känns mycket bättre att sälja något dyrt än att bara "tigga" pengar.
Jag har än så länge bara sålt till min mamma inom kategorin "family, friends and fools" och hon fick betala ordpris. Jag skulle aldrig ge någon rabatt i uppstartsfasen, enkom för att det är en vän, som sagt, skall de gå bra för mig måste jag också hålla hårt i pengarna och varje produkt som säljs måste ha en viss marginal. Har man HB (KB), AB eller ekonomisk förening kan man ju motivera med att företaget är en egen juridisk person och ännu inte är vidare bekant med den aktuella vännen.
Är det en vän som har hjälpt till en del och jobbat "gratis" så är det givetvis en annan sak men folk som kräver rabatt bara för att de råkar känna dig har inte mycket att hämta hos mig i alla fall. Jag vill att mitt företag överlever starten och sedan när läget är lite mer stabilt kan vi börja snacka rabatter.