Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel en tjänst som jag utvecklar

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94384
    Micke
    Deltagare

    Jag har ett tag stört mig lite på att väldigt få svenska ehandlare har en chattfunktion för kunderna mot kundtjänst i sina butiker. Maila är såå 1997!

    Vilket fick mig att scanna av marknaden lite och det verkade inte finnas några super-chatt-system för ehandlare så jag började snickra ihop ett system utan att egentligen tänka så mycket på marknaden.

    Så jag tänkte kolla med er, varför har ni inte någon chatt i era shoppar?

    Hade ni kunnat tänka er att använda ett?

    Jag vet att många ehandlare inte riktigt känner att dom har tid/råd att ha en livechat med kundtjänst men när man pekar på vilka fördelar och vad mycket dom kan tjäna på det så börjar många tänka om.

    #109398
    Macondax
    Deltagare

    @Micke 4574 wrote:

    Jag har ett tag stört mig lite på att väldigt få svenska ehandlare har en chattfunktion för kunderna mot kundtjänst i sina butiker. Maila är såå 1997!

    Vilket fick mig att scanna av marknaden lite och det verkade inte finnas några super-chatt-system för ehandlare så jag började snickra ihop ett system utan att egentligen tänka så mycket på marknaden.

    Så jag tänkte kolla med er, varför har ni inte någon chatt i era shoppar?

    Hade ni kunnat tänka er att använda ett?

    Jag vet att många ehandlare inte riktigt känner att dom har tid/råd att ha en livechat med kundtjänst men när man pekar på vilka fördelar och vad mycket dom kan tjäna på det så börjar många tänka om.

    Jag har funderat en hel del på att införa en live-chat, så kunderna har möjlighet att ställa snabba frågor direkt med mig, MEN… eftersom sidan drivs på deltid, så kan jag inte direkt avvara några specifika timmar om dygnet där chatten är online.

    I min tanke, så tror jag att det gör större “skada” att ha en live-chat som aldrig är aktiv/aktiv på specifika tider, än att inte leverera det kommunikationsalternativet till slutkunden.

    #109400
    Micke
    Deltagare

    Du har en bra poäng där och lite av den problematiken kan man kanske komma över med att inte visa att det finns en livechat när den är offline.

    Vad jag kan tycka är att det är lite konstigt att dom som har lite större shoppar och har telefonkundtjänst inte tar vara till chattmöjligheten då en kundtjänstarbetare kan ta hand om 5-10 chattkunder (och en på telefon) samtidigt. Speciellt tänker jag på butiker som säljer lite mer avancerade varor som ofta kräver svar på frågor från expertisen. Att hitta toppar i trafiken borde vara ganska lätt för dessa och under några timmar här sätta in chattfunktionen.

    Påtal om det där med telefonsupport så förstår jag inte många shoppar som kör typ 10-14:00. Det känns ju lite som det var förr när man skulle gå till en bank (aldrig öppet och var det öppet så hade dom lunch stängt). Shopparna har tillgång till sin statistik och skulle med enkla medel sätta in någon på telefonsupporten på dom mest trafikerade timmarna på kvällarna. Vilket jag vill inbilla mig att tro skulle kunna lyfta försäljningen ytligare.

    #109407
    GregerA
    Deltagare

    Tyvärr är ju många kunder antingen väldigt lata eller nån slags muterade analfabeter eftersom det mesta de frågar om faktiskt brukar stå på sidan. Att då ha en chatt de kan klicka in på lär ju inte precis göra att de börjar med att läsa, sedan tänker efter lite … och därefter, om det verkligen finns några frågor, ställer dem.

    #109409
    Micke
    Deltagare

    Har funderat lite på detta och jag kom fram till att ha lite olika knappar i kundtjänstläget där man enkelt klistrar in svaren på dom vanligaste frågorna bör avhjälpa en del av dessa fallen fort och enkelt.

    Lite beroende på vad man säljer för något så vill jag i min hjärna tro att en chatt är ett bra sätt att fånga upp osäkra kunder och leda dom genom ett köp och kanske få dom att handla mer än vad dom hade tänkt från början.

    Detta kanske fungerar bäst i butiker där det handlar om sällanköp av lite dyrare varor där många av kunderna mailar eller ringer och frågar frågor.

    Å andra sidan i klädshoppar är det ofta någon fråga man vill fråga om mått och kan man då som butik skilja sig från mängden shoppar med att erbjuda bla en bra kundservice så vinner man förhoppningsvis kunden i längden och en livechatt skulle vara ett verktyg på vägen

    Förresten ni har mycket bra poänger som uppskattas!

    #109411
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    SweCat hade chatt för två år sedan- tills för några månader sedan.
    Vi hade otroligt få som faktiskt använde den, och oftast var det på fredag och lördagkväll som en festgrej tillsammans med kompisarna tyvärr. De seriösa kunder som använde den var oftast sådana som ville be om sponsring, eller att vi skulle bjuda på frakten, eller så hade de frågor som redan fanns att hitta svaret på på sajten. Vi lyfte fram dessa frågor tydligare allteftersom och när såpass få kunder använde chatten att vi var nere i 1-2 i veckan så tog vi bort den. helt enkelt för att vi inte ville vara fastlåsta hela tiden för såpass få kunder. Och Ja, självklart kunde man ställa in så att det syndes att vi var offline, och då skickades ett mail till oss när någon använde chatten.

    Jag tycker att det finns massor av bra chattprogram, så jag har svårt att se varför du ska behöva bygga ett. Vi använde providesupport som var suveränt. Billigt och effektivt. Du har även liveperson, kayakos chatt m.m. finns hur många som helst.

    Det är lite kul för när jag läser det här forumet inser jag ofta att SweCat har varit 1-2 år för tidigt ute med alla nya saker vilket gör att vi oftast plockat bort dem när någon annan börjar vilja ha dem. Vi hade ett tynande forum som vi fick ta bort, en chatt som togs bort, och nu funderar jag på att skippa vår blogg helt enkelt pga dålig tid och dåligt intresse både från oss och kunderna. Jag tror tyvärr helt enkelt att våra kunder inte är sådär superintresserade av att vara sociala. Inte de seriösa kunderna i alla fall.

    #109458
    Mystica
    Deltagare

    Vi har haft livechatt på vår sida sen starten för drygt ett halvår sen. Tyvärr får jag nog säga är det som Kodmyran beskriver att man inte får så mycket “seriösa” personer som vill prata med en om vettiga frågor. Mestadel är det är utlänska kinesiska eller dylka leverantörer som undrar om vi vill köpa in deras produkter eller så är det någon person som vill prata sex :confused:

    Jag kan dock tänka mig att eftersom det inte syns så mycket på dagens webshoppar så är kunderna inte invanda med att få denna typ av support.
    Eller så är dom inbitna 90talister som tror att det är en Eliza chatt :rolleyes:

    #109505
    Letek
    Deltagare

    Att ha en chattfunktion är nog olika bra beroende på vad man har för typ av sida och vad man säljer. En sida som jag verkligen uppskattar chattfunktionen på är alibaba där man enkelt och snabbt kan komma i kontakt med olika tillverkare/försäljare utan att behöva vänta på mail. Tid = Pengar och jag vill inte sitta och vänta utan allt skall forceras så fort som möjligt ;)

    #109515
    Kia
    Deltagare

    Jag tror att en chattfunktion kan vara bra. Jag använder mig själv av det på de sidor som erbjuder det (med seriösa frågor självklart). Jag tycker att det är ett enkelt och snabbt sätt att komma i kontakt, få hjälp och svar på frågor. Sidan blir mer “levande” och ger intryck av ett det verkligen finns någon på andra sidan skärmen. Å andra sidan vet jag inte om det skulle vara värt att installera det i min butik, osäker på om det skulle användas av kunderna i någon större utsträckning.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.