Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel import från Storbritannien (moms?)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94426
    Golle
    Deltagare

    Jag har hittat ett par leverantörer i UK som jag vill använda men har lite problem med att förstå momsen.

    Jag har räknat på “inmoms” = 25% och kundmoms (=”utmoms”) = 25%.

    Men har sett att det är 15% moms på varor från UK: (ex. hemelektronik + leksaker)

    Ska jag då räkna på “inmoms” = 15% och kundens moms = 15%?

    #109719
    Dan
    Deltagare

    Inom EU ska du som företagare (momsregistrerad) inte betala moms till säljande företag.

    Du köper in med 0% moms och säljer med 25% moms.

    I bokföringen ska du dock bokföra en fiktig moms genom att debitera konto 2645 med 25% av köpesumman och kreditera 2614 med samma summa.

    #109721
    Golle
    Deltagare

    så t.ex:

    Om jag köper varor värda 1000 kr från UK (exkl. moms) så är detta det enda jag ska betala. (behöver alltså inte betala 1250:-??)

    Sen om jag säljer dessa varor för 12 500:- så skall 2500 till skatteverket?

    #109722
    Emil
    Deltagare

    @Golle 4938 wrote:

    så t.ex:

    Om jag köper varor värda 1000 kr från UK (exkl. moms) så är detta det enda jag ska betala. (behöver alltså inte betala 1250:-??)

    Sen om jag säljer dessa varor för 12 500:- så skall 2500 till skatteverket?

    Det stämmer. När du handlar från företag inom EU så uppge ditt momsnummer till säljande företag.

    #109729
    Golle
    Deltagare

    ok ok, men innebär det att jag ska betala skatteverket 2500:- elelr 2500-250:- (dvs, ta hänsyn till ingående momsen som jag inte betalat eller ej?

    #109730
    Parvelito
    Deltagare

    2500kr, du har ju ingen riktig moms att dra av eftersom du inte betalat någon moms.

    #109731
    Golle
    Deltagare

    ok, då förstår jag:)

    Men om jag får fråga: Vad behövs den fiktiva momsen till? Jag bokför ju den ingående momsen, till viken nytta?

    #109732
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Den fiktiva momsen vill skattemyndigheten ha in helt enkelt för att se hur handeln inom EU ser ut. Den används också när man beräknar varje lands avgifter till EU, fick jag lära mig av min revisor när jag frågade varför.

    #109733
    Golle
    Deltagare

    då vet jag hehe:D tack så mycket!

    förresten , gäller detta även leverantörer inom Sverige?

    #109734
    Parvelito
    Deltagare

    Inom Sverige betalar du momsen när du köper saker, som sedan dras av mot den moms du debiterat när du sålt saker. Det är bara mervärdet man egentligen betalar moms på, och moms står för “mervärdesomsättningsskatt”.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.