Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Domänsnyltare

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 64 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94495
    Skogstrollet
    Deltagare

    Har ni några tips på vad man kan göra när konkurrenter går och registrerar ens .com-adress och lägger upp den som sin egen, dvs om man går till vår butiksadress.com står domänen kvar i adressfältet hela tiden, trots att man egentligen är inne och kikar på konkurrentens butik.

    Eller konkurrent och konkurrent förresten, det handlar om en liten uppstickare som uppenbarligen misslyckats med sin egen marknadsföring i den grad att han måste tillförlita sig på felaktiga type-ins till vår butik.

    Såklart jäkligt klantigt av oss att missa .com-adressen själva, vi förstår inte hur vi kunnat missa den.

    Vi inser att det är svårt att göra något juridiskt sett, men tror ni Google kan se det som duplicate content eller ha andra, för oss, angenäma åsikter om det hela?

    Vi har förstås påtalat det oetiska för vederbörande, men som väntat gav inte det något, utan vi blev bara erbjudna att köpa adressen till högstbjudande (det var ju även en annan stor nordisk aktör som var intresserade av namnet – jojo).

    #110278
    Nicklas
    Deltagare

    Jag hade ignorerat dem, det kommer säkert krypande om ett halvår och vill sälja den till er för några hundralappar.

    Har svårt att se att det skulle komma några typein till com adressen, där emot så får nog .nu en del om ni inte har den.

    #110282
    Mikkk
    Deltagare

    Läste ditt inlägg. Du har helt klart missat en liten grej. om en konkurrent har ditt namn men med en .com eller .se så är det inte din domän det är konkurrentens för hela namnet är http://www.dindomän.com och din heter http://www.dindomän.se inte samma namn. När man reggar en domän reggar man ALLTID både .com och .se
    allt annat är inte och tänka på

    #110283
    Skogstrollet
    Deltagare

    @Mikkk 5569 wrote:

    Läste ditt inlägg. Du har helt klart missat en liten grej. om en konkurrent har ditt namn men med en .com eller .se så är det inte din domän det är konkurrentens för hela namnet är http://www.dindomän.com och din heter http://www.dindomän.se inte samma namn. När man reggar en domän reggar man ALLTID både .com och .se
    allt annat är inte och tänka på

    Nåja, vi anser att om en liten butik registrerar en större aktörs butiksnamn med .com vid sidan av sitt eget butiksnamn.se och använder samma innehåll till båda domäner är det ju ett ganska uppenbart fall av namnsnyltande. Annars borde rimligtvis uppstickaren börja marknadsföra vårt-namn.com snarare än sitt eget butiksnamn.se, vilket oss veterligen inte är fallet.

    Som sagt, det var en miss av oss att inte registrera .com eftersom vi av någon anledning trodde att vi redan hade den i vår ägo.

    #110284
    Skogstrollet
    Deltagare

    @Nicklas 5565 wrote:

    Jag hade ignorerat dem, det kommer säkert krypande om ett halvår och vill sälja den till er för några hundralappar.

    Har svårt att se att det skulle komma några typein till com adressen, där emot så får nog .nu en del om ni inte har den.

    Tror inte heller det kommer särskilt många type-ins dit, det är framförallt principiellt det är frustrerande när någon gör så här, och kan komma undan med det. (Åtminstone så länge det ska skötas “snyggt”, vilket är vår avsikt.)

    #110285
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tror du kan ta det lugnt. Hans Starta-eget-bidrag tar väl slut snart, och med det begränsade sortimentet och fokus på varor som kostar så lite kommer det bli tufft att överleva en seg E-handelssommar…

    #110286
    Dan
    Deltagare

    Hehe… en av mina konkurrenter (en som dessutom snor mina produkttexter frekvent) kör en av sina bloggar på mindomän.com och promotear sin butik.

    Först blev jag lite irriterad, men sen släppte jag det och skrattade lite för mig själv och sa… “fan Dan du är så jävla bra att alla wannabes försöker kopiera dig. Folk som kopierar andra kommer aldrig någonstans, så det finns inget att frukta.”

    Man tappar inga typeins till .com heller och den som kommer ha problem med dup content är er konkurrent, inte ni.

    Skit i honom och skratta istället högt varje dag när ni fått en order för att fira att ni är bäst och er konkurrent suger :)

    #110288
    Mikkk
    Deltagare

    Man kan anse hur mycket man vill det som gäller är det juridiska. Det ni blandar in är era personliga känslor. På vilken grund kan ni säga här på forumet att “om en liten butik tar en större butiks……………… Hur vet ni att just er medlem är en större aktör.
    Det verkar som detta forum är ett forum för inbördes beundran precis som ett byggmöte.
    Jag har varit inne på några av era hemsidor och det är inget som imponerar speciellt, men det spelar ingen roll för fungerar det så är det bra. Det vanligaste fenomenet inom webshops bygge är att alla gör som alla andra ingen vågar sticka ut. Era webshopar är som en reklamfilm på TV alla har gått i samma skola. Sen kommer någon som sticker ut och då ojar sig alla och idiot förklarar det företaget, fast i hjärtat växer avundsjukan och missunnsamma känslor styr agerandet.
    Så nog med personliga känslor och över till verkligheten. Det finns plats för alla som vill försöka det som är viktigt är att ta störst plats inte sitta här och gråta en skvätt

    Ha ett gott liv

    #110289
    danielandersson
    Deltagare

    Är det nån mer än jag som tror att Mikk är en domänsnyltare, som blev lite ledsen i ögat när ingen ställde sig på hans sida?

    #110290
    Skogstrollet
    Deltagare

    @Parvelito 5572 wrote:

    Jag tror du kan ta det lugnt. Hans Starta-eget-bidrag tar väl slut snart, och med det begränsade sortimentet och fokus på varor som kostar så lite kommer det bli tufft att överleva en seg E-handelssommar…

    Det var en angenäm tanke det! Hoppas du har lite Saida i dig :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 64 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.