Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Fråga från UD: Hur ökar vi e-handeln över gränserna?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100962
    Patrik Muller
    Deltagare

    Hur ökar vi e-handeln över gränserna?

    Det var frågan vid ett möte med tjänstemän från flera departement i Regeringskansliet, samt flera myndigheter. Mötet arrangerades av Utrikesdepartementet för att diskutera hur Sverige och EU kan skapa de bästa förutsättningarna för att öka e-handeln över gränserna.

    Med på mötet var representanter från Svensk Distanshandel, HM, DesignOnline, PostNord, Google, DIBS med flera.

    Så, vilka hinder finns? Om en webbutik vill lansera sig utomlands finns några vanliga utmaningar. I flera EU-länder finns krav på lokala representation för att kunna registrera ett lokalt domännamn eller för att få ta emot betalningar med lokala betalsätt. Visserligen kan Business Sweden hjälpa till med en del av de frågorna med det kostar lite för mycket. Dessutom är Business Sweden rätt okända i e-handelskretsar. De kommer att börja samarbeta med till exempel Svensk Distanshandel för att komma närmare branschen.

    Andra hinder är att de lokala skillnaderna i konsumentlagstiftning och skatteregler är för stora. Där finns mycket kvar att göra. Dessutom saknas helt kostnadseffektiva logistiklösningar som fungerar över hela Europa.

    Leverantörer till webbutiker kräver ibland att det ska finnas ett fysiskt försäljningsställe för att de överhuvudtaget ska leverera. Detta är inte tillåtet men sker ändå.

    Runt 40% av konsumenterna i Sverige har handlat utomlands men det finns ett förtroendeproblem så fort de inte handlar om välkända varumärken. De trygghetsmärkningar som finns är i allmänhet lokala och fyller ingen funktion när konsumenten tar sig utanför gränserna för sin e-shopping.

    Ledtiden för för att vidta åtgärder är lång. Ett förslag ska igenom tre nivåer i EU och sedan implementeras lokalt – i praktiken 4-6 års ledtid. Det betyder att lagstiftningen alltid kommer ligga på efterkälken. Men det är samtidigt värt att notera att den gemensamma lagstiftningen som finns inom EU ändå har underlättat för ehandeln.

    Ja, det var väl huvudpunkterna från de två timmarna vi diskuterade. Vid nästa möte hoppas jag att vi kan diskutera några lösningar också.

    Vilka (realistiska) åtgärder tror du skulle hjälpa för att öka e-handeln över gränserna? Vad skulle krävas för att du skulle sälja till en ny marknad?

    #170072
    Oiro
    Deltagare

    Jag skrev för nån vecka sen ett förslag om att öppna upp expansions/lagercentrum som inriktar sig mot svenska e-handlare. Ett slags brohuvud.

    Undrar vilka organisationer som kan hjälpa med kapital/bidrag där?

    #170076
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Bara något så enkelt som en webbsida eller liknande som talar om vad som krävs för att sälja i olika länder tror jag vore en början, tips vad man ska tänka på i respektive land.
    Ihopsamlad information om skatteregler, tullkrav, logistik mm

    Sedan att det blir billigare att skicka utomlands tror jag tyvärr är ett måste (till fraktbolagens fasa) Vi är inte speciellt konkurrenskraftiga med de fraktkostnader vi måste ta ut i dag av kunderna, när utländska företag skickar varor andra vägen till halva priset.

    #170079
    Magnus
    Deltagare

    I den här frågan är jag pessimist (för små e-handlare) så länge Posten får vara med.
    Posten kostar dubbelt samt hög svensk moms.
    – Börja med att effektivisera Posten så vi får rimliga fraktpriser. Då kommer resten igång av sig själv utan hjälp från utomstående pampar.

    #170080
    Richie72
    Deltagare

    Ett stort problem tycker jag är banklagstiftningen. Att öppna ett bankkonto i ett annat land är näst intill omöjligt för ett mindre företag.

    #170084
    Parvelito
    Deltagare

    Jag är överens med de flesta andra. Problemet är att det är kolossalt dyrt att skicka något över en gräns, trots att avstånd har rätt så lite att göra med vad det kostar att transportera ett paket från punkt A till punkt B. (Det är hanteringen som kostar).

    Likaså är det väldigt bökigt att ta betalt utomlands till vettiga priser. Paypal och liknande tjänster kostar någon tiopotens för mycket, och är inte alltid vad kunden vill ha.

    Resten kan vi nog klara av, gärna med hjälp av en infosida i stil med vad Katrin pratar om.

    #170085
    Patrik Muller
    Deltagare

    Business Sweden har en Ehandelsguide där de samlat en del information. Så här skriver de själva:

    “E-handelsguiden är en kostnadsfri nättjänst som innehåller samlad och lättillgänglig information om relevanta lokala lagar, regler och e-handelstrender i olika länder. Guiden är ett verktyg vars syfte är att underlätta för svenska företag att bli mer framgångsrika med sin online-försäljning till kunder i andra länder.”

    Det finns guider till 17 länder att läsa här. Inloggning krävs. Inom kort kommer guider även till USA och Kina.

    #170088
    sanmic
    Deltagare

    Jag måste bara skriva nån rad eftersom vi skickar mestadels utomlands.
    Nu är vi inte speciellt stora (omsätter < 3milj) så ni som omsätter hur mkt som helst har säkert lite andra ambitioner.
    När vi tog över Butik Hemlängtan 2007 så kunde vi inget om handel, inget om webhandel, absolut inget om webshopar, inget om tullar, inget om att skicka paket (inte ens inom Sverige), men ändå har vi lyckats få fram det mesta till våra kunder.

    Vet inte om jag är dum eller bara haft tur eller vad som ligger bakom, men måste man krångla till det så väldigt som ehandlare?

    Fraktpriserna är ju ett stort dilemma för alla, men i övrigt så är det väl bara att börja sälja?!?!
    Vill man slippa problem med tuller osv så kan man ju hålla sig inom EU till att börja med.
    Vi har då inte ens tänkt på att öppna bankkonton e.d. i andra länder, vi använder DIBS för kunna ta betalt av våra utländska kunder å det går hur bra som helst.

    Börjar man närma sig försäljningsgränserna för det här med moms till vissa länder så kan man väl titta på det då, eller?!?!

    Regga domäner och översätta till alla språk kan man väl ta längre fram, engelska har då funkat bra för oss (även med översättningar som är undermåliga).
    Visst, man skulle sälja mer med proffsiga texter osv, men för att komma igång iaf.

    Nu klarar ju vi oss ganska bra när det gäller tex returer eftersom vi säljer mat/godis osv, men den biten är ju förstås ganska dryg för såna som har en del returärenden.
    Där känns det som att det finns en del att jobba på och det går väl lite hand i hand med fraktkostnadsproblematiken.

    Det nämndes Posten en bit upp såg jag också.
    Det är inte bara priserna som måste ner ordentligt, även RIKTIG spårning måste till för att det ska gå att använda Posten när man skickar utomlands.
    En kundtjänst som snabbt kan kolla upp paket som “fastnat” eller behöver kompletterande dokument är också viktigt (tycker vi).

    Det här kanske inte bidrog så mkt till tråden dock, men men :)

    #170094
    Patrik Muller
    Deltagare

    Tack för alla svar och fortsätt skriv! Jag kommer ta med allt ni skriver till nästa möte med departement och myndigheter.

    #170097
    Andreas
    Deltagare

    Är det inte så att om det öppnas upp en enklare ehandel länderna i mellan, så kommer det sluta med att vi i Norden förlorar på det eftersom vi har en generellt högre prisnivå här uppe.

    Det enda som gynnas är väl arbetskraften inom ehandel, där kommer de behövas många personer som snackar de lokala språken samt förstår skillnaden på marknaderna. Vinsterna kmmer dock inte stanna i landet annat en momsen då.

    Det slutar med att de flesta får lägga lapp på luckan och de andra säljer Nordiskt hantverk som inte går att få tag på andra ställen.

    Ja, jag är rädd om hur vi kommer klara konkurrensen utifrån i framtiden! Vänta bara tills Amazon får fotfäste i landet.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.