Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu
Sitter och fnular lite på hur man kan automatisera vårt orderflöde. Idag är det mycket copy pasta mellan olika system. Vi kör OSCommerce och JFS Administration och använder Pacsoft Online resp Dymo etikettskrivare beroende på leveranssätt.
Hur har ni som har hög andel automatik i era flöden löst problemet med att folk inte kan skriva sin egen adress? Det är inte ovanligt att adressen ser ut såhär:
per testson
storgatan143
97523 vittangi
Korrigerar era system sådant automatiskt? Gör ni det manuellt? Struntar ni i det och skickar till adressen som kunden har skrivit? Eller är det helt enkelt så att folk som köper fototillbehör stavar sämre än andra?
Idag skulle jag tippa på att det är ca 30% som är oacceptabelt fel, 60% som är acceptabelt fel och 10% som är helt rätt.
Sitter och fnular lite på hur man kan automatisera vårt orderflöde. Idag är det mycket copy pasta mellan olika system. Vi kör OSCommerce och JFS Administration och använder Pacsoft Online resp Dymo etikettskrivare beroende på leveranssätt.
Hur har ni som har hög andel automatik i era flöden löst problemet med att folk inte kan skriva sin egen adress? Det är inte ovanligt att adressen ser ut såhär:
per testson
storgatan143
97523 vittangi
Korrigerar era system sådant automatiskt? Gör ni det manuellt? Struntar ni i det och skickar till adressen som kunden har skrivit? Eller är det helt enkelt så att folk som köper fototillbehör stavar sämre än andra?
Idag skulle jag tippa på att det är ca 30% som är oacceptabelt fel, 60% som är acceptabelt fel och 10% som är helt rätt.
Kommer dina paket fram så verkar det vara ett ej existerande problem. Sen skall man nog vara lite försiktig i sina omdömen av kunden. Dessa skall vara helt personliga och skall inte skrivas om på något forum.
Du bör validera mot pacsoft-onlines regler för indata redan i din kassa så slipper du datafelen.
Jag är själv inte så bra på detta utan man kan få fel i exporten till unifauns orderkoppling men då korrigerar jag dessa manuellt. Jag har bara kanske 1-2% felaktiga adresser/telenr och liknande så för mig är det inget stort problem, men jag hade kommit ner till 0% genom att fixa bättre fälthantering och validering i kassan, vilket du absolut bör göra med 30% fel
Du bör validera mot pacsoft-onlines regler för indata redan i din kassa så slipper du datafelen.
Jag är själv inte så bra på detta utan man kan få fel i exporten till unifauns orderkoppling men då korrigerar jag dessa manuellt. Jag har bara kanske 1-2% felaktiga adresser/telenr och liknande så för mig är det inget stort problem, men jag hade kommit ner till 0% genom att fixa bättre fälthantering och validering i kassan, vilket du absolut bör göra med 30% fel
Kommer dina paket fram så verkar det vara ett ej existerande problem. Sen skall man nog vara lite försiktig i sina omdömen av kunden. Dessa skall vara helt personliga och skall inte skrivas om på något forum.
Visst förstod alla att namn och adress i exemplet var påhittade?
Jag tror Mikk inte tyckte om att du som handlare skrev i forumet att en stor andel av dina kunder är dumma och inkompetenta ... men det måste ju vara nån skillnad på oss handlare och kunderna ...
Jo, det händer också hos oss att folk fyller i fälten fel - inte så ofta som hos dig dock. Så lite handpåläggning kan det bli för att rätta till adressfältet.
Min importprogramvara försöker fixa till det här med stora o små bokstäver, så att per testson registreras som Per Testson. Men det finns ju en del von, af, el al, O'Connor, m.fl att ta hänsyn till.
Skulle hämta en kompis på flygplatsen i ytlndet. Hade inte riktigt tid att hämta själv, så ringde efter en taxi-service som körde rysk bil från 50-talet.
Eftersom ingen kunde svenska så gick det alldeles utmärkt att få den knubbige chaffisen att stå med en skylt där det stod "Dennis von Qukhufvud"
Om Ehandel.se
Ehandel.se ägs av White Tree AB
Vi är en objektiv community utan ägarintresse från leverantörer.
Vårt mål är att främja svensk e-handel
genom att sprida kunskap.
Kontaktinformation
White Tree AB
Rundgången 18
254 52 Helsingborg
info@ehandel.se
Bolagsinformation
Innehar f-skattesedel och momsregistrering.
Organisationsnummer 556824-4239