Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Generellt om E-handel

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2010-05-16, 17:45
fotofyndets avatar fotofyndet.se
Veteran

Reg.datum: Nov 2009
Skicka ett meddelande via MSN till fotofyndet
Standard Automatiserat flöde: Hur lär man folk skriva?

Sitter och fnular lite på hur man kan automatisera vårt orderflöde. Idag är det mycket copy pasta mellan olika system. Vi kör OSCommerce och JFS Administration och använder Pacsoft Online resp Dymo etikettskrivare beroende på leveranssätt.

Hur har ni som har hög andel automatik i era flöden löst problemet med att folk inte kan skriva sin egen adress? Det är inte ovanligt att adressen ser ut såhär:

per testson
storgatan143
97523 vittangi

Korrigerar era system sådant automatiskt? Gör ni det manuellt? Struntar ni i det och skickar till adressen som kunden har skrivit? Eller är det helt enkelt så att folk som köper fototillbehör stavar sämre än andra?

Idag skulle jag tippa på att det är ca 30% som är oacceptabelt fel, 60% som är acceptabelt fel och 10% som är helt rätt.
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2010-05-16, 19:49
Krigsveteran
Nyfödd

Reg.datum: Apr 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fotofyndet Visa inlägg
Sitter och fnular lite på hur man kan automatisera vårt orderflöde. Idag är det mycket copy pasta mellan olika system. Vi kör OSCommerce och JFS Administration och använder Pacsoft Online resp Dymo etikettskrivare beroende på leveranssätt.

Hur har ni som har hög andel automatik i era flöden löst problemet med att folk inte kan skriva sin egen adress? Det är inte ovanligt att adressen ser ut såhär:

per testson
storgatan143
97523 vittangi

Korrigerar era system sådant automatiskt? Gör ni det manuellt? Struntar ni i det och skickar till adressen som kunden har skrivit? Eller är det helt enkelt så att folk som köper fototillbehör stavar sämre än andra?

Idag skulle jag tippa på att det är ca 30% som är oacceptabelt fel, 60% som är acceptabelt fel och 10% som är helt rätt.
Kommer dina paket fram så verkar det vara ett ej existerande problem. Sen skall man nog vara lite försiktig i sina omdömen av kunden. Dessa skall vara helt personliga och skall inte skrivas om på något forum.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2010-05-16, 20:13
Dans avatar
Dan Dan är inte uppkopplad
RoligaPrylar.se
Administrator

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Du bör validera mot pacsoft-onlines regler för indata redan i din kassa så slipper du datafelen.

Jag är själv inte så bra på detta utan man kan få fel i exporten till unifauns orderkoppling men då korrigerar jag dessa manuellt. Jag har bara kanske 1-2% felaktiga adresser/telenr och liknande så för mig är det inget stort problem, men jag hade kommit ner till 0% genom att fixa bättre fälthantering och validering i kassan, vilket du absolut bör göra med 30% fel
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2010-05-17, 11:03
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dan Visa inlägg
Du bör validera mot pacsoft-onlines regler för indata redan i din kassa så slipper du datafelen.

Jag är själv inte så bra på detta utan man kan få fel i exporten till unifauns orderkoppling men då korrigerar jag dessa manuellt. Jag har bara kanske 1-2% felaktiga adresser/telenr och liknande så för mig är det inget stort problem, men jag hade kommit ner till 0% genom att fixa bättre fälthantering och validering i kassan, vilket du absolut bör göra med 30% fel
Tack för tipsen, ska titta lite på det där.
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2010-05-17, 19:58
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mikkk Visa inlägg
Kommer dina paket fram så verkar det vara ett ej existerande problem. Sen skall man nog vara lite försiktig i sina omdömen av kunden. Dessa skall vara helt personliga och skall inte skrivas om på något forum.
Visst förstod alla att namn och adress i exemplet var påhittade?
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2010-05-17, 20:09
lunarmyss avatar iPhonebutiken.se
Veteran

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fotofyndet Visa inlägg
Visst förstod alla att namn och adress i exemplet var påhittade?
Va? Finns det inte nån som heter Per TESTson?

Ja, nu ska jag nog stämma dig för lurendrejerier
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2010-05-17, 21:12
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lunarmys Visa inlägg
Va? Finns det inte nån som heter Per TESTson?

Ja, nu ska jag nog stämma dig för lurendrejerier
Jag tyckte själv att det var uppenbart, men eftersom Mikkk skrev sådär så tänkte jag att kanske inte alla såg det.

Nåväl, jag är full gång med att göra om i mina adressfält nu iaf, så att adresserna ska bli rätt.
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2010-05-17, 21:19
GregerAs avatar www.electrokit.com
Moderator

Standard

Jag tror Mikk inte tyckte om att du som handlare skrev i forumet att en stor andel av dina kunder är dumma och inkompetenta ... men det måste ju vara nån skillnad på oss handlare och kunderna ...

Jo, det händer också hos oss att folk fyller i fälten fel - inte så ofta som hos dig dock. Så lite handpåläggning kan det bli för att rätta till adressfältet.

Min importprogramvara försöker fixa till det här med stora o små bokstäver, så att per testson registreras som Per Testson. Men det finns ju en del von, af, el al, O'Connor, m.fl att ta hänsyn till.
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2010-05-17, 23:24
lunarmyss avatar iPhonebutiken.se
Veteran

Standard

På tal om von. (Ja, lite OT)

Skulle hämta en kompis på flygplatsen i ytlndet. Hade inte riktigt tid att hämta själv, så ringde efter en taxi-service som körde rysk bil från 50-talet.

Eftersom ingen kunde svenska så gick det alldeles utmärkt att få den knubbige chaffisen att stå med en skylt där det stod "Dennis von Qukhufvud"

Aw, those were the days.
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2010-05-18, 08:47
Dans avatar
Dan Dan är inte uppkopplad
RoligaPrylar.se
Administrator

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Hehe, nu ska jag in och handla med stulna kreditkort på iphonebutiken med mitt nya alias...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är