Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu
Finns här någon som vill förklara SSL-certifikat för mig?
Jag hajar att det har med säkerhet & kryptering att göra, tror jag. Men hur viktigt är det med ett eget certifikat?
Just nu "lånar" jag detta av butiksleverantören, bra eller dåligt?
Påverkar det SEO negativt?
Certifikatet skall bekräfta för besökaren att han verkligen är på din site, och inte på någon annan. Därför måste certifikatet vara utfärdat för din domän.
Ett delat certifikat ger ingen bekräftelse av att man verkligen är på rätt site. De flesta browsers ger också varningar om identiteten inte kan bekräftas, och det känns kanske inte så tryggt för en besökare.
Det hjälper dock till att kryptera trafiken, så att den inte kan avlyssnas. Därför är det ändå viss nytta med ett delat certifikat.
Edit: möjligen kan det vara negativt för SEO om platsen inte kan bekräftas, men annars gör det varken till eller från
När kunden hade betalat via payson eller Certitrade och skulle slutföra ordern i e-butiken sa webbläsaren: "nu går ni från en säker webbplats till en osäker webplats" (kommer inte ihåg exakta formuleringen).
Då släckte många kunder ner webbläsaren och slutförde aldrig affären i e-butiken . Då köpte jag en ssl lösning, det löste sådana problem.
I vilket fall som helst skapar det osäkerhet när webbläsaren säger att det är en osäker webbplats.
Om Ehandel.se
Ehandel.se ägs av White Tree AB
Vi är en objektiv community utan ägarintresse från leverantörer.
Vårt mål är att främja svensk e-handel
genom att sprida kunskap.
Kontaktinformation
White Tree AB
Rundgången 18
254 52 Helsingborg
info@ehandel.se
Bolagsinformation
Innehar f-skattesedel och momsregistrering.
Organisationsnummer 556824-4239