Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Kan någon förklara för mig, stöld på nätet och stöld i fysisk butik.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101171
    Fru Bad
    Deltagare

    Ja det är frågan.

    Vad är (juridisk) skillnaden på snatteri och stöld från en fysisk affär (gå ut av affären utan att betala) och det att beställa saker i sitt namn, visa upp giltig id på utlämningsstället, sen bara strunta i att betala?

    När man beställer på nätet får man klicka i att man läst köpvillkoren, man klickar i faktura med information om detta. Man uppger sitt namn, person-nummer, etc.
    I en fysisk affär “råkar” man att glömma att betala i kassan. Men då anses det som snatteri/stölder.

    Hur kan vi som e-handlare hjälpas åt att minska dessa stölder?
    Vilka butiker får mer, och vilka har mindre av dessa bedrägeri/stölden?
    Nya, små butiker mer utsatta?

    1. Ha fakturaköp – men då är det payex/klarna/billmate som får räkningen, det vill si vi (e-handlare) får högre avgifter.
    (i mitt fall låta Payex köpa upp fakturan, jag får pengar, payex sköter resten)

    2. Paket lämnas bara ut vid giltig id.
    (dyrare för oss, men en liten försäkring i alla fall)

    3. Magkänslan…
    Avslöja bedragaren i din ehandel – NO LINGO

    Finns många artiklar där ute om bedrägerier, men oftast där någon har kapat andras identitet och hur man skyddar sig mot detta.

    #173467
    Fru Bad
    Deltagare

    Idag pratade jag med en trevlig dam hos Polisen. Hon tyckte jag skulle polisanmäla, sdå kunden har ingått en avtal om köp och betalning (klickat på avtal och köpvillkor), sen låter bli att betala. Rätt så höga summor också.

    Så vet andra om de råkar ut för det samma. :)

    #173471
    Prix
    Deltagare

    Skillnad handlar i regel om avsikten att inte betala.

    Men roligt om du polisanmäler och ser vad det leder till. Kunden som inte betalar hade nog blivit chockad när han får kopior hemskickade.

    #173535
    matte629
    Deltagare

    Jag vet inte om det är olagligt direkt, vet i alla fall kreditföretag (payex, klarna osv) inte polisanmäler om en kund inte betalar. Det går istället till påminnelse, inkasso och till sist KFM. Skillnaden mellan snatteri och detta är ju att en snattare inte går igenom ett avtal vid köpet, utan bara tar det. Därmed ligger ju en giltig fordran mot kunden, så den är ju skyldig att betala, men om det går så långt sköter ju KFM det (med konsekvenser såsom anmärkning, avdrag från lönen o.s.v.). Om man inte försvinner spårlöst så går det inte att komma undan sitt köp.

    Oftast handlar ju det inte om att kunden har en princip att inte betala, utan snarare om att denne inte kan betala. Det är ju därför det är viktigt att alltid göra en kreditbedömning först, så blir man av med de värsta i alla fall. :-)

    #173549
    Fru Bad
    Deltagare

    Tyvärr kan jag upplysa om att det inte är så enkelt att KFM fixar det. Men vill inte skriva det här öppet – inte ge någon oredlig människa idéer. ;)

    KFM är ju också en rätt så dyr affär, och inte givet att man får tillbaka något ändå.

    #173551
    Dan
    Deltagare

    Polisanmälan är meningslöst. Det gjorde vi systematiskt tidigare. Polisen blev sura. De vill inte ha det för någon statistik ens, de är tyvärr så inkompetenta och ointresserade att göra något att det är bättre att låta bli.

    Som en kul historia kan jag berätta att Ehandel.se är målsägande i ett bedrägerifall i veckan ungefär. Vet ni varför? -Jo, för att handläggarna på polisen googlar butiken som köpet gjorts på och tar första bästa sida (vi) och skriver upp oss som målsägande butik och lägger in det som en polisanmälan. Tidigare ringde jag och skrev och försökte utbilda dem, men det hjälper inte. Nu har jag lagt till en liten informationstext i vår footer istället.

    http://www.ehandel.se/?kontakta=1&polisen=1

    Och nej det finns inget skydd mot detta i Sverige. KFM skriver av ditt ärende såfort kunden motsäger sig kravet. Då får du stämma personen i tingsrätten, vilket är ganska mycket slöseri med tid.

    Lösningen är att Polisen hanterar bedrägeri i e-handel som de gör med piratkopierande tonåringar. Dvs dömer 40 miljoner i skadestånd och sätter dem i finkan. Men det kommer inte hända då vi saknar en lobbyorganisation.

    Så det man gör är:

    1. Säljer sina fakturor med risktagande för krediten.
    2. Lär sig känna igen bedrägliga mönster (eller bygger ett system).
    3. Skickar spårbart (men man måste räkna på lönsamheten, 1 bedrägeri på 1000 orders är inte värt att skicka 1000 orders med ett dyrare fraktsätt).
    4. Biter ihop och inser att varje gång man blir lurad, blir man bättre på att förebygga det nästa gång.

    #173556
    Prix
    Deltagare

    Hahahaha Dan! Jag skrattar så mycket att de är löjligt. Din text till polisen är skriven så att en blind åsna hade förstått. Antar att det inte varit lätt för dem att förstå med tanke på hur tydligt du gör det att detta inte är en butik.

    #173558
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ha ha ha skrattar så jag dör:):):):):):):)

    #173559
    Flagstore.se
    Deltagare

    Underbar text :D

    #173560
    Kocken
    Deltagare

    Du är bäst Dan!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.