Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Handla från Asien

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101234
    Hejhejmalin
    Deltagare

    Hej,

    Jag är ny inom detta och har en fråga angående att köpa produkter från Asien, tex Alibaba och Aliexpress. Jag vet att det är förbjudet att sälja kopior i Sverige (det är inte alls min tanke att göra det) och att alla märkessaker som säljs på dessa hemsidor är garanterat kopior men jag undrar vad som gäller om jag köper “no brand” saker? Tillexempel smycken? Många av de smycken om säljs på dessa sidor har inga märken men liknar andra väldigt mycket till utseendet, vad gäller då? Kan jag åka dit på att ett halsband jag sålt liknar ett halsband från något visst märke? Jag kan ju aldrig vara säker på att det jag köper inte liknar något halsband från ett “känt” märke..

    Tack så mycket på förhand! Känner mig väldigt förvirrad just nu :)

    #171965
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Det kan gå illa om någon annat äger rätten för designen, t.ex. mönster eller annat.

    Vet flera som åkt dit som en vante i vinden för dom inte haft koll på detta tyvärr…..

    @Hejhejmalin 74014 wrote:

    Hej,

    Jag är ny inom detta och har en fråga angående att köpa produkter från Asien, tex Alibaba och Aliexpress. Jag vet att det är förbjudet att sälja kopior i Sverige (det är inte alls min tanke att göra det) och att alla märkessaker som säljs på dessa hemsidor är garanterat kopior men jag undrar vad som gäller om jag köper “no brand” saker? Tillexempel smycken? Många av de smycken om säljs på dessa sidor har inga märken men liknar andra väldigt mycket till utseendet, vad gäller då? Kan jag åka dit på att ett halsband jag sålt liknar ett halsband från något visst märke? Jag kan ju aldrig vara säker på att det jag köper inte liknar något halsband från ett “känt” märke..

    Tack så mycket på förhand! Känner mig väldigt förvirrad just nu :)

    #171974
    Hejhejmalin
    Deltagare

    Tack för svar! :) Men är tanken då att jag själv måste kolla upp varenda butik som säljer smycken så att det jag beställer inte är likt? eller finns det någon räddning i att man är ovetandes och i “god tro”? Jag kan tycka att man i så fall borde göra en avvägning i om jag borde känna till att det jag säljer liknar andras smycken, det måste ju vara inom rimliga gränser.. Förstår smycken av de större företagen såsom LV, Prada m.m. men det är omöjligt att hålla koll på allt som säljs där ut ju..

    #171986
    danielandersson
    Deltagare

    Nej, finns ingen räddning. Teoretiskt sett skulle du kunna åka dit för om leverantör skickar fel saker till dig om dessa fel saker råkar vara patenterade (logo, mönster eller liknande).

    Det är upp till dig att ha koll.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.