Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Är Trygg E-handel något att ha?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101538
    Marcosi
    Deltagare

    Jag har googlat runt en del, men inte hittat någon statistik eller trådar som svarar på min fråga.

    Jag vet att trygg e-handel är komplett värdelösa på att svara på email och ge support. Men det skulle va bra att veta hur mycket, eller om det kan ge något att ha trygg e-handel på sin butik? Litar folk på den “bluffen” längre och känner sig säkrare att göra ett köp?

    I så fall kanske man ska fortsätta försöka jaga dem.

    #173591
    FredrikGust
    Deltagare

    Det finns många undersökningar som visar på att folk jagar trygghetssymobler då kunder inte är insatta i vad som ligger bakom dessa symboler. Alla vi som har olika trygghetssymboler bidrar ju egentligen till att bevara myten kring dessa “certifieringar”.

    Har själv funderat på att koppla bort trygghetssymbolen och i stället skylta mer med kundomdömen som också är ett slags trygghetssymbol där andra visar att de gett butiken förtroendet att sälja.

    En billigare variant på certifiering än Trygg E-handel är “Certifierad e-handel” som hanteras av “Rådet för e-handelscertifiering”. Man vet att man blir lurad varje månad, men å andra sidan behöver man bara öka försäljningen något för att täcka för de 3000kr som det kostar per år. Går man på Trygg E-handel är kostnaderna högre och det finns så många andra saker som spelar in för att ha en god konvertering att de extra pengarna kanske bättre används till annat som ger bättre effekt?

    #173595
    Flagstore.se
    Deltagare

    @FredrikGust 75995 wrote:

    Det finns många undersökningar som visar på att folk jagar trygghetssymobler

    Har du någon länk? :)

    #173596
    FredrikGust
    Deltagare

    Ska gräva fram några, finns här på forumet om jag bara kommer ihåg vad man skulle söka på i nån av de gamla trådarna som just avhandlar trygghetssymboler. Det finns också länk i nån tråd som handlar om hur väl folk känner igen olika symboler men den tråden har jag ej heller sett på ett tag. Borde givetvis grävt fram dessa först :-)

    #173599
    Kocken
    Deltagare

    Tror Dan Roliga prylar gjorde en test för länge sedan där han påvisade att det var skillnad med och utan.
    Borde finnas här på Ehandel.se

    #173601
    Tobbis
    Medlem

    Här är Dans jämförelse
    http://www.ehandel.se/blogg/dannilsson/2009/08/07/trygg-e-handel-okade-min-konvertering-med-19/

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

    #173604
    Dan
    Deltagare

    Skulle inte köpa trygg e-handel baserat på det testet idag direkt…

    #173619
    greger
    Deltagare

    För några år sedan gjorde Simon Saneback en undersökning på sin dåvarande e-handelssajt. Testerna skulle gå ut på att se om placeringen av märkningen spelade någon roll. Symbolen placerades i headern, footern och i högerkolumnen (sidebar) bland andra banners. I en fjärde version togs symbolen bort helt. Testerna visade att samtliga versioner som hade märkningen nådde högre försäljning.

    När symbolen placerades i högerkolumnen ökade konverteringen med 4%, i footern 9% och i headern 23% i jämförelse med versionen som saknade certifiering.

    På vår sida Varför certifiera sig? säker e handel pekar vi också på en Sifo-undersökning bland e-handlande konsumenter om vad som ger mest förtroende för butiken. Där framkommer att certifiering var klart viktigast (37%), medan kundomdömen kom på tredje plats (21%).

    Jag har också skrivit lite om varför kundomdömen inte rankar lika högt på Hur skapar man förtroende för en e-butik? – Jonas Gold

    #173632
    danielandersson
    Deltagare

    Vi har gjort ett AB-test som blev klart häromveckan. Vi bytte plats på Trygg Ehandel och Prisjakt (Prisjakt är en bra bit under the fold, nere till vänster).

    Testet visade att det inte spelade någon roll vilken som var överst.

    Vi har än så länge inte testat om TEH/PJ “behövs”.

    Jag tror det spelar större roll med grejer som visar att man är säker/schyst/bra när man är ny.

    #173633
    danielandersson
    Deltagare

    Påpekas ska också att jag tror att folk har högre förtroende generellt för ehandel i dagsläget. Dan testade för några år sen, samma sak med Simon.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.