Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel kan man äga flera AB samtidigt?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101567
    entrepr
    Deltagare

    jo som rubriken lyder.

    kan man öppna/köpa flera AB samtidigt?

    MVH

    #173722
    Magento
    Deltagare

    Ja, det kan du.

    #173723
    Majsan
    Deltagare

    Givetvis. Du kan ha hur många du vill

    #173803
    P.a.tipro
    Deltagare

    Ett tips är att ha ett holdingbolag i grunden som äger dina AB.

    #173844
    Jesus
    Deltagare

    Varför vill du ha AB för ehandel, går lika bra med KB vilket är både billigare och mindre strul med bokföring och annat

    #173845
    Jeff
    Deltagare

    @Jesus 76314 wrote:

    Varför vill du ha AB för ehandel, går lika bra med KB vilket är både billigare och mindre strul med bokföring och annat

    Utveckla gärna detta

    #173847
    VATadviser
    Deltagare

    Om du som många e-handlare har ett vanligt jobb på sidan om din e-handel så är inte ett KB/HB/EF alltid ett bra alternativ.

    Du får ju betala vanlig skatt på det resultat som bolaget gör i så fall. Dvs. du får lägga inkomsterna ovanpå din vanliga löneinkomst och skatta både arbetsgivareavgifter och löneskatt. Har du ett AB så kan du ta ut vinster i början som aktieutdelning vilket innebär betydligt lägre skatt. När du sedan lever på ditt bolag så har du givetvis ett krav att ta ut en riktig lön med arbgivaravgifter etc. Men du har ändå mer möjligheter att bestämma själv vad som skall plockas ut ur bolaget.

    Jag har både KB och AB för närvarande men kommer att stänga KB:t inom kort. Föredrar AB men det är som sagts ovan lättare och billigare att starta ett KB/HB/EF i början.

    #173857
    Andreas
    Deltagare

    Det finns två fördelar med AB om du äger det ensam:

    – Du kan skatteplanera
    – Du riskerar endast bolagets satsade kapital och inte att skuldsätta dig själv. Om du inte går i borgen för företaget då dvs.

    Nackdel är att de är högre krav på redovisning.

    Jag kommer aldrig starta annat en aktiebolag mera.

    #173859
    banane
    Deltagare

    @P.a.tipro 76251 wrote:

    Ett tips är att ha ett holdingbolag i grunden som äger dina AB.

    Intressant, vad är fördelen med att ha ett holdingbolag som äger bolagen istället för att bara ha dom som flera “vanliga” AB?

    #173860
    fotofyndet
    Deltagare

    @banane 76328 wrote:

    Intressant, vad är fördelen med att ha ett holdingbolag som äger bolagen istället för att bara ha dom som flera “vanliga” AB?

    Om du vill sälja ett av dina AB så är det en stor fördel med ett holdingbolag. Om du säljer ett som du äger privat får du skatta för vinsten. Om holdingbolaget säljer bolaget flyttar du bara tillgångar på tillgångssidan på balansräkningen och kan lugnt välja att återinvestera dina pengar i andra projekt.

    Väljer du att göra en koncern av dina bolag så har jag för mig att det finns möjlighet att flytta vinst i ett bolag till ett annat som gör förlust för att skatteplanera, men det ska jag låta vara osagt.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.