Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Nybörjarfråga ang. Import från USA

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102053
    indla
    Deltagare

    Hej,

    Jag har hittat några produkter (kosttillskott och liknande) som jag vill importera till Sverige. Dessa finns bara att köpa i USA. Jag har tagit kontakt med de olika tillverkarna men har inte fått någon respons alls än så länge. Det finns några mindre företag i USA som säljer dessa varor vidare (förmodligen utan tillverkarnas godkännande)… Min fråga är; Får jag köpa produkterna från dem i stället, eller kommer det räknas som parallellimport, eller något annat olagligt?

    #176100
    karfo
    Deltagare

    Hej,

    Såvitt jag vet går det bra att köpa på det sättet du beskriver.

    Så gjorde Bauhaus i Sverige när Makita Sverige ej ville sälja till dem, då köpte Bauhaus tyskland in makita maskiner och sålde till bauhaus i sverige. Inget olagligt men inte så omtyckt.

    Värt att tänka på med import av kosttillskott är att det är livsmedel och ska märkas därefter, importerar du ska du därför även märka upp dem med svensk text som sig bör enligt reglerna. OCKSÅ värt att nämna är att många kosttillskott klassas som läkemedel, men i England behöver de inte vara det och särskilt inte USA.

    Tänk särskilt på det sista jag skrev, då du är personligt ansvarig för detta(till en viss gräns givetvis beroende på företagsform), inte så kul om du säljer något som är läkemedelsklassat i Sverige och det anmäls, eller att exempelvis någon dör pågrundav allergichock eller vad som.

    Mer information finns här:

    Läkemedel eller kosttillskott ? var går gränsen? – Läkemedelsverket

    Kosttillskott – regler – Livsmedelsverket

    #176102
    indla
    Deltagare

    Tack för ditt svar!
    Jag har läst igenom informationen på dina länkar (och läst på lite om detta innan också) och de kosttillskotten jag vill ta in bör bara klassas som vitaminer. Men jag ska kontakta Livsmedelsverket för säkerhets skull.

    Det jag är mest orolig för är att jag i så fall importerar från USA, och inte ett annat EU-land; Vilket jag förstått ska gå bra annars. Men då verkar det som att det är OK att göra såhär? :)

    Tar gärna emot övriga synpunkter och information, då jag ännu inte är så påläst.

    #176110
    karfo
    Deltagare

    Vitamintillskott är kosttillskott. Ett proteinpulver kan klassas som sporttillbehör eller energitillskott, men allt med vitaminer och RDI är kosttillskott.

    Även om man importerar från annat EU-land är du som enskild försäljare ansvarig för märkningen. Det ska stå på svenska så även Agda 78 år ska kunna läsa innehållet. Ta aldrig för givet att alla svenskar kan engelska.

    Jag säljer själv lite kosttillskott men inga mängder och har även kollat på egen produktion, det är en hel del krav på märkningen.

    Enklast är att kolla vad de stora seriösa svenska märkena gör med sina märkningar.

    Men enkelt sagt, med mycket utländska kosttillskott fuskas det en del. Sett en hel del exempel på det.

    Bra du tar kontakt med livsmedelsverket. :-)

    Lycka till!

    #176114
    VATadviser
    Deltagare

    Du kan också fundera på om det är riktiga produkter du köper av dina mellanhänder. Din risk för att få kopior etc ökar ju markant när du inte handlar direkt av märket/tillverkaren.

    Vet även från bekanta som jobbar inom området att det inte är helt lätt att jobba med livsmedelsverket i dessa frågor.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.