Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu
  #1 (permalink)  
Gammal 2010-06-21, 02:47
ingen
Ny medlem

Reg.datum: Jun 2010
Question Mönsterskydd

Hej! Ny här på forumet, dock så har man snokat runt en del. Har en massa idéer, köpt på mig en massa böcker om att starta företag och målet är att lansera en ebutik innan årets slut. Har mycket att lära men är fullständigt beslutad att lyckas!
Tänkte ställa en fråga om mönsterskydd. Om jag tex köper in tyg med tryckt mönster på, vad är det som gäller om jag vill sälja vidare detta i form av tex gardiner, kläder etc? Kan jag tex köpa något marimekko-tyg, sy en gardin el liknande, sätta på mitt företags logga och sälja vidare? Kanske en dum fråga men har inte lyckats hitta något svar på nätet.

PS Hoppas jag inte postade detta i helt fel underforum, tyckte denna passade bäst
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2010-06-21, 12:57
Monys avatar moasling.se
Har Ehandel.se som hobby

Reg.datum: Apr 2010
Skicka ett meddelande via MSN till Mony Skicka ett meddelande via Skype™ till Mony
Standard

Det finns två saker som man kan skydda sin produkt med - patent och mönsterskydd. (För övrigt så heter det inte mönsterskydd utan designskydd nu för tiden)
Patent är ideén och design är det man kan se.

Själv köper jag tyger, syr babyslings, sätter min logga på det hela så jag har liknande verksamhet som du. Jag kollade upp vad som gällde, men valde att lägga det på hyllan.

Ett designskydd går att få om en produkts design är ny och skiljer sig väsentligt från vad som finns tidigare, så varken på mina slings eller på dina gardiner är det särskillt troligt att vi kan få något desingskydd på eftersom de bygger på gammla "mönster". Däremot såg jag på Draknästet om en kille som gjorde en helt ny bärsele (konkurrent till Babybjörn) och han sade att han ansökt om designskydd. Han hade dock helt egna designdetaljer med specialspännen och nackhållare.

Skulle du ändå välja att designskydda din produkt så anlita någon som kan det här med immaterialrätt så att allt blir rätt i slutändan. Man vill ju skydda sin produkt och då är det superviktigt att det blir rätt ända ut. Räkna med att lägga ut en rund summa på det hela.
PRV har massa bra info om designskydd - både lättläsliga dokument och tunga juridiska dokument.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är