Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel CDON Marketplace? Värt det?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102222
    nathandlarentina
    Deltagare

    Vi har skickat in en ansökan till cdon ang. försäljning på marketplace. Vi har idag endast försäljning via Tradera så vi har inte någon butik. Det verkar inte vara så populärt hos CDON av någon anledning. Vi har ännu inte fått något avtalsförslag, men sett här i forumet att avgiften skulle kunna bli runt 15%.

    Är det någon här som kan dela med sig av hur försäljningen ser ut på CDON? Har det kommit igång? Positiva/negativa saker?

    Tack!

    #176766
    C.Larsson
    Deltagare

    Jag tror det fanns en tråd om detta någonstans. Det var nog för dyrt flr de flesta handlarna men allt ör relativt beroende på marginal och hur stort sortiment/många varor man lägger upp. Sen ör jag en sån som tror att allt ör förhandlingsbart ;)

    #176768
    Runns.se
    Deltagare

    Jag lägger hellre tid på den egna shoppen men jag gillar inte tradera eller fyndiq heller…

    Kompletterande säljkanaler för e-handlare
    Kompletterande säljkanaler = långsiktigt självmord.

    Låt oss fundera på följande frågor:

    Varför ska du lägga arbete och energi på någon annans verksamhet?
    Varför ska du hjälpa en stor konkurrent att bli ännu större?
    Varför ska du dela kakan av ditt arbete med någon annan?
    Vilket mål tror du att Fyndiq och Tradera har med sina verksamheter och samarbeten?
    Vad är viktigare på nätet än DIN webbshop?
    Svaren på frågorna hoppas vi att du ser som självklara. Som e-handlare ska du fokusera på DIN webbshop, ditt mål ska inte vara att samarbeta med dina konkurrenter och hjälpa dem att bli ännu större. Du ska lägga 100% energi på Din webbshop och Dina kunder. Stärk ditt egna varumärke, jobba med din egna trafik och din egna försäljning. Som e-handlare har du inte tid med något annat om du ska lyckas!

    #176770
    markgard
    Deltagare

    Hej, jag har respekt för att man vill maximera genomslaget för sin egen sajt. Men jag ser samtidigt dessa marknadsplatser som möjlighet att nå fler människor. Multikanaler. En mängd människor som kan vara mycket kostsamt att nå på egen hand.

    I slutändan kokar handel ner till konvertering. Målet för marknadsplatserna är inte att konkurrera ut e-handlare, det är snarare att få upp stora transaktionsvolymer och ta en avgift för dessa.

    Risken finns såklart att man hamnar i en situation där endast lågt pris (och lönsamhet) blir handlarens enda lojalitetsparameter. Därför blir det fortsatt viktigt att jobba med det egna varumärket och kundnöjdhet i alla dimensioner.

    Så tänker jag, men jag jobbar med frakt och är inte e-handlare själv. :-)

    Magnus

    #176771
    Runns.se
    Deltagare

    @markgard 79940 wrote:

    Så tänker jag, men jag jobbar med frakt och är inte e-handlare själv. :-)

    Magnus

    Det är de som är den stora vinnaren i uppgången för ehandeln och för dem spelar det givetvis ingen roll om den som skickar går med vinst eller inte ;)

    #176775
    markgard
    Deltagare

    Nja du… riktigt så är det inte. Vi ser gärna att e-handlarna utvecklas lönsamt och långsiktigt så att det blir en växande volym paket att leverera. :-)

    #176776
    Runns.se
    Deltagare

    @markgard 79945 wrote:

    Nja du… riktigt så är det inte. Vi ser gärna att e-handlarna utvecklas lönsamt och långsiktigt så att det blir en växande volym paket att leverera. :-)

    Synd att det inte märks i kundsupporten och kvaliten på servicen till ehandlarna , men blir förhoppningsvis bättre i framtiden… (gäller de flesta stora och inte bara schenker.)

    #176783
    Reggiehammond
    Deltagare

    Väldigt många har fått riktigt bra skjuts på försäljningen efter att ha anslutit sig till CDON Markets. Dock hänger det mycket på vad det är för produkt man säljer förstås. Även CDON Groups egna bolag har blandat resultat på grund av just den anledning. T ex kanske inte många som surfar in där på market place för att köpa kosttillskott från Gymgrossisten men däremot en hårtork från Tretti.se då det ligger bättre i linje med vad en besökare till cdon är ute efter.
    Dock ska man tänka på att CDON blöder fullständigt och skyr inga medel för att förbättra sitt resultat. Har man en eftertraktad produkt som säljer bra kommer CDON med all sannolikhet ta fram en egen PL variant av just den produkten och sälja själva. De sitter ju på all data.

    #176784
    Kocken
    Deltagare

    @Reggiehammond 79952 wrote:

    Väldigt många har fått riktigt bra skjuts på försäljningen efter att ha anslutit sig till CDON Markets.

    Har du några exempel på dessa bolag?

    #176802
    Reggiehammond
    Deltagare

    Yes, bland annat nämnda Tretti har numera 20% av sin omsättning därifrån. Annars mindre handlare som jag dessvärre inte kan namnge. De når en massa de aldrig skulle kunnat utan Market Place och tycker uppenbarligen en COS på 15% är värt det. Men som jag skrev tidigare, hänger väldigt mycket på vad för typ av produkt du säljer och om den ligger inom ramen för vad kunden söker sig till Cdon för.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 41 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.