Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › CDON Marketplace? Värt det?
- Detta ämne har 40 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast för 7 Ă¥r, 2 mĂ¥nader sedan av
JockeAndersen.
-
FörfattareInlägg
-
7 november, 2014 kl. 15:27 #102222
nathandlarentina
DeltagareVi har skickat in en ansökan till cdon ang. försäljning pĂ¥ marketplace. Vi har idag endast försäljning via Tradera sĂ¥ vi har inte nĂ¥gon butik. Det verkar inte vara sĂ¥ populärt hos CDON av nĂ¥gon anledning. Vi har ännu inte fĂ¥tt nĂ¥got avtalsförslag, men sett här i forumet att avgiften skulle kunna bli runt 15%.
Ă„r det nĂ¥gon här som kan dela med sig av hur försäljningen ser ut pĂ¥ CDON? Har det kommit igĂ¥ng? Positiva/negativa saker?
Tack!
7 november, 2014 kl. 17:05 #176766C.Larsson
DeltagareJag tror det fanns en trĂ¥d om detta nĂ¥gonstans. Det var nog för dyrt flr de flesta handlarna men allt ör relativt beroende pĂ¥ marginal och hur stort sortiment/mĂ¥nga varor man lägger upp. Sen ör jag en sĂ¥n som tror att allt ör förhandlingsbart
8 november, 2014 kl. 07:03 #176768Runns.se
DeltagareJag lägger hellre tid pĂ¥ den egna shoppen men jag gillar inte tradera eller fyndiq heller…
Kompletterande säljkanaler för e-handlare
Kompletterande säljkanaler = lĂ¥ngsiktigt självmord.LĂ¥t oss fundera pĂ¥ följande frĂ¥gor:
Varför ska du lägga arbete och energi pĂ¥ nĂ¥gon annans verksamhet?
Varför ska du hjälpa en stor konkurrent att bli ännu större?
Varför ska du dela kakan av ditt arbete med nĂ¥gon annan?
Vilket mĂ¥l tror du att Fyndiq och Tradera har med sina verksamheter och samarbeten?
Vad är viktigare pĂ¥ nätet än DIN webbshop?
Svaren pĂ¥ frĂ¥gorna hoppas vi att du ser som självklara. Som e-handlare ska du fokusera pĂ¥ DIN webbshop, ditt mĂ¥l ska inte vara att samarbeta med dina konkurrenter och hjälpa dem att bli ännu större. Du ska lägga 100% energi pĂ¥ Din webbshop och Dina kunder. Stärk ditt egna varumärke, jobba med din egna trafik och din egna försäljning. Som e-handlare har du inte tid med nĂ¥got annat om du ska lyckas!8 november, 2014 kl. 07:57 #176770markgard
DeltagareHej, jag har respekt för att man vill maximera genomslaget för sin egen sajt. Men jag ser samtidigt dessa marknadsplatser som möjlighet att nĂ¥ fler människor. Multikanaler. En mängd människor som kan vara mycket kostsamt att nĂ¥ pĂ¥ egen hand.
I slutändan kokar handel ner till konvertering. MĂ¥let för marknadsplatserna är inte att konkurrera ut e-handlare, det är snarare att fĂ¥ upp stora transaktionsvolymer och ta en avgift för dessa.
Risken finns sĂ¥klart att man hamnar i en situation där endast lĂ¥gt pris (och lönsamhet) blir handlarens enda lojalitetsparameter. Därför blir det fortsatt viktigt att jobba med det egna varumärket och kundnöjdhet i alla dimensioner.
SĂ¥ tänker jag, men jag jobbar med frakt och är inte e-handlare själv.

Magnus
8 november, 2014 kl. 08:21 #176771Runns.se
Deltagare@markgard 79940 wrote:
SĂ¥ tänker jag, men jag jobbar med frakt och är inte e-handlare själv.

Magnus
Det är de som är den stora vinnaren i uppgĂ¥ngen för ehandeln och för dem spelar det givetvis ingen roll om den som skickar gĂ¥r med vinst eller inte
8 november, 2014 kl. 15:22 #176775markgard
DeltagareNja du… riktigt sĂ¥ är det inte. Vi ser gärna att e-handlarna utvecklas lönsamt och lĂ¥ngsiktigt sĂ¥ att det blir en växande volym paket att leverera.
8 november, 2014 kl. 15:37 #176776Runns.se
Deltagare@markgard 79945 wrote:
Nja du… riktigt sĂ¥ är det inte. Vi ser gärna att e-handlarna utvecklas lönsamt och lĂ¥ngsiktigt sĂ¥ att det blir en växande volym paket att leverera.

Synd att det inte märks i kundsupporten och kvaliten pĂ¥ servicen till ehandlarna , men blir förhoppningsvis bättre i framtiden… (gäller de flesta stora och inte bara schenker.)
9 november, 2014 kl. 14:49 #176783Reggiehammond
DeltagareVäldigt mĂ¥nga har fĂ¥tt riktigt bra skjuts pĂ¥ försäljningen efter att ha anslutit sig till CDON Markets. Dock hänger det mycket pĂ¥ vad det är för produkt man säljer förstĂ¥s. Ă„ven CDON Groups egna bolag har blandat resultat pĂ¥ grund av just den anledning. T ex kanske inte mĂ¥nga som surfar in där pĂ¥ market place för att köpa kosttillskott frĂ¥n Gymgrossisten men däremot en hĂ¥rtork frĂ¥n Tretti.se dĂ¥ det ligger bättre i linje med vad en besökare till cdon är ute efter.
Dock ska man tänka pĂ¥ att CDON blöder fullständigt och skyr inga medel för att förbättra sitt resultat. Har man en eftertraktad produkt som säljer bra kommer CDON med all sannolikhet ta fram en egen PL variant av just den produkten och sälja själva. De sitter ju pĂ¥ all data.9 november, 2014 kl. 17:47 #176784Kocken
Deltagare@Reggiehammond 79952 wrote:
Väldigt mĂ¥nga har fĂ¥tt riktigt bra skjuts pĂ¥ försäljningen efter att ha anslutit sig till CDON Markets.
Har du nĂ¥gra exempel pĂ¥ dessa bolag?
10 november, 2014 kl. 22:59 #176802Reggiehammond
DeltagareYes, bland annat nämnda Tretti har numera 20% av sin omsättning därifrĂ¥n. Annars mindre handlare som jag dessvärre inte kan namnge. De nĂ¥r en massa de aldrig skulle kunnat utan Market Place och tycker uppenbarligen en COS pĂ¥ 15% är värt det. Men som jag skrev tidigare, hänger väldigt mycket pĂ¥ vad för typ av produkt du säljer och om den ligger inom ramen för vad kunden söker sig till Cdon för.
-
FörfattareInlägg
- Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.