Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Import av många olika produkter från utlandet(en de av produkterna finns ej i sverige

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102413
    Rookie
    Deltagare

    Hej allesammans!

    Är väldigt färsk inom det här med e- handel men tycker att det verkar synnerligen spännande. Jag har lite frågor angående leverantörer och om hur man ska lösa vissa komplikationer som medföljer då man importerar från utlandet. Jag funderar nämligen på att starta en butik som säljer väldigt nischade produkter, som mig veterligen inte finns i Sverige. Planen är att börja i väldigt liten skala och jag har fått tipset att i början köpa in ganska många olika produkter(för att kunna erbjuda ett ordentligt sortiment) men endast 1 exemplar av varje eftersom man inte vet vad som kommer att sälja.

    Om jag då ska importera majoriteten av mina produkter från utlandet(främst USA) och endast 1 av varje produkt, hur ska jag då göra om kunderna beställer fler än 1 exemplar? Då måste jag ju lägga en ny beställning hos tillverkaren(eller leverantör) och det kommer ju ta lång tid att få produkten hitskickad från USA och sen vidare till kunden, vilket mest troligt kommer resultera i missnöjda kunder. Har ni något bra tips på hur jag ska lägga upp det här med importen för att undvika ovan nämnda problem?

    Jag har ytterligare några frågor. Om jag ska beställa ca 50 olika produkter från nästan lika många tillverkare/leverantörer i utlandet, kommer inte det bli lite väl många att hålla reda på? Hur gör dagens e- handlare som erbjuder 50+ produkter. Köper de in många av dem från enskilda importörer/grossister här i landet eller finns det butiker som massvis med olika leverantörer? Den sista frågan låter antagligen dum men jag vill bara få en ide om hur jag ska bära mig åt.

    Jag hoppas att det finns någon här på forumet som kan ge mig något tips. Som sagt, jag är en total nybörjare inom e- handel och kan i princip ingenting om det så om jag har skrivit något fullständigt idiotiskt så får ni ta det med en nypa salt.

    Mvh

    Rookie

    #161123
    blazern
    Deltagare

    Hej,

    Du berättar inte vad det är för typ av produkt och inte heller vilken prisklass. Är det en produkt som du tror att kunden kan köpa två av så bör du ha minst två i lager.

    Det här med import, har du räknat in frakt, tull osv.?

    Låter som det blir en dyr import om du ska beställa en produkt från 50 st olika leverantörer.

    Kolla om produkten finns i Europa, helst inom EU då blir det förmodligen en snabbare och billigare import

    #161124
    C.Larsson
    Deltagare

    Jag började med cirka 10 produkter och tog hem ca 2 av varje. Jag hade ju ingen trafik från början. Sedan så beställde jag lite mer de följande ggr. Att tänka på är att hemtagningskostnaden per produkt är dyrare än när du beställer större kvantiteter. Räkna med detta i kalkylerna. Jag är inte så stor ännu så jag får leta mig igenom alla produkter per leverantör för att beställa, men det är där jag står idag :)

    #161131
    Stefan72
    Deltagare

    Det är nog väldigt lätt att tro på sin affärside själv men man måste ju sätta sig ner och fundera på om det överhuvudtaget finns en marknad innan man köper hem nåt. Sen kan man ju fråga sig vilka leverantörer som erbjuder styckevis? Det är sällan källan iallafall utan man kanske blir hänvisad till nån annan återförsäljare och då krymper marginalerna i snabb takt.

    #161152
    VATadviser
    Deltagare

    Det låter som att du tänker starta i liten skala. Jag tror att om du köper in 50 artiklar 1 styck så kommer du ha minst 30 kvar i lager länge. Varför inte börja med 5 artiklar som du tror på och köpa in 5 av varje? Sedan allteftersom du lär dig fylla på med fler artiklar.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.