Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel VMB beskattning beggagnad varor / Hjälp

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102580
    vicky
    Medlem

    Hej, Jag har läst och förstått allt med VMB beskatting för beggagnade varor. Men en sak som jag inte förstått att när man säljer en beggagnad var genom sin enskild firma, då när man skriver ut kvitto så hur ska jag skriva momsen ? Ska man skriva kvitto precis som man säljer en ny vara ?

    t.ex

    Jag köpt in 1 beggagnad bilstero för 200 kr från en privat person och nu ska sälja den för 400kr genom enskild firma till en privat kund och ska skriva kvitto till honom.

    1 st beggagnad bilstereo @ 400 kr = 400 kr + 25% moms (100) = 500 F.pris.

    Är detta rätt kvitto till kund ??

    Jag vet att utgående moms är bara på vinst marginal genom VMB, men det behövs jag inte säga till kunden eller hur ?

    tack för hjälp.

    #177877
    Dan
    Deltagare

    Du behöver inte använda VMB du får använda de vanliga momsreglerna om du vill.

    Så ja du kan sälja den för 400kr plus 100kr moms. Din intäkt blir då 400 kr också och 100kr ska till skatteverket. Du kan inte skriva ett kvitto till kund utan VMB och sedan bokföra det med VMB.

    Så i detta fallet är det korrekt men du har ej utnyttjat VMB utan momsar fulla beloppet.

    #177880
    vicky
    Medlem

    Hej Dan.. tack för ditt svar och förklaring.. Nu vet jag inte att hur ska kvitto skrivas till kund for att utnyttja VMB på fulla beloppet ?

    tack för hjälp.

    #177881
    Dan
    Deltagare

    Ja, det blir ju lite krångligt när man räknar på ett utpris inkl moms med VMB.

    Men om du ska ha 200 kr i vinst, så blir kundens pris 200+200+moms på 200kr (200*0,2) vilket blir 440 kr varav 40kr är moms.

    Ska du maxa så kunden betalar 500 inkl moms så borde det bli.

    200+X+0,2X=500 (X är vinstmarginalen)

    Vilket ger:

    X=300/1,2 =>250

    Alltså blir din vinstmarginal 250kr och du säljer varan för 450 kr exkl moms, eftersom momsen är 20% på vinstmarginalen blir den 50kr. Totalt blir det 500kr.

    Vara: 450kr
    Moms: 50kr
    Totalt: 500kr

    Läs även denna:

    Vinstmarginalbeskattning – begagnade varor | Skatteverket [NS4 version]

    #177888
    vicky
    Medlem

    Jag har läst vinstmarginalbeskattning på skatteverket´s hem sidan, Jag förstår nämligen allt men nu har jag fastnat att hur skriver jag en kvitto till kund med VMB.

    Som du säger att om jag skriver moms på bara 200kr så kunden kommer att veta att hur mycket har jag tagit vinst .. eller hur ? och det vill man inte att kunden ska veta.

    Säg Om du hade köpt en beggagnad stereo på din firma från en privat person för 200 kr, och du säljer sama stereo för 400 kr genom din firma till en privat kund, och du ska skriva en kvitto till honom, hur ska du skriva kvitto med tanke på använda VMB ?

    kanske så här eller :

    Säljes 1st beg stereo @ 400 kr + ( moms 25% ) 100 = Summa att betala 500kr.

    eller

    Säljes 1st beg stereo @ 400 kr + (moms) 50 = Summa att betala 450 kr.

    Jag förstår inte riktigt att hur skriver jag ett kvitto.. eller kanske mitt språk är inte tillräckligt att förstå..

    Eller man kan göra så också , jag läst nånstans :

    Säljes beg bilstereo @ 400 + moms 25% 100 = slutpris 500kr att betala.

    Och sen jag kan dra av fiktiva moms på inköp 50kr, när jag ska redovisa moms, och då betalar jag bara 50kr moms skillnad till skverket. Kan det vara rätta ?

    tacksam för hjälp.

    #177889
    Dan
    Deltagare

    Jag skrev fel tidigare. Momsen ska inte specas på kundens kvitto!

    Du skriver bara något liknande:

    ”Momsen ingår i beloppet och särredovisas inte. Vi hänvisar till ML (1994:200) kap 9a 16§”

    Källa
    Kvitton på begagnat (VMB) Uppge moms?

    #177890
    GregerA
    Deltagare

    Att tänka på är att slutkunden inte kan göra avdrag för VMB moms. Det är därmed olämpligt om man säljer B2B.

    #177893
    vicky
    Medlem

    Ok Tack.. Så jag ska skriva en vanlig kvitto med slutsumma ink moms men moms ska inte stå på kvitto, utan bara hänvisning till lag ?

    Som Greger A säger att slutkunden inte kan göra avdrag för VMB moms, men hur gör man då om man ska sälja beggagnad varor till nån firma som vill göra moms avdrag ? det måste finnas nån lösning för detta också ? eller hur..

    tack för svaret.

    #177898
    Stefan72
    Deltagare

    Enklast är ju att sälja den som vilken vara som helst och momsa den som vanligt.

    #177903
    Axel
    Deltagare

    @vicky 82057 wrote:

    Ok Tack.. Så jag ska skriva en vanlig kvitto med slutsumma ink moms men moms ska inte stå på kvitto, utan bara hänvisning till lag ?

    Som Greger A säger att slutkunden inte kan göra avdrag för VMB moms, men hur gör man då om man ska sälja beggagnad varor till nån firma som vill göra moms avdrag ? det måste finnas nån lösning för detta också ? eller hur..

    tack för svaret.

    Varning för lång text… :)

    FAKTURAN

    Gällande vad som ska stå på fakturan så är Skatteverkets text är ganska tydlig i hur man specificerar detta på fakturan.

    När du använder VMB (vinstmarginalbeskattning) vid försäljning av begagnade varor m.m. får du inte ange något momsbelopp på fakturan till kunden. Kunden har heller ingen avdragsrätt för moms när du som säljare använt VMB.

    I fakturan ska du skriva något av följande:
    ‘Vinstmarginalbeskattning för begagnade varor’
    ‘Vinstmarginalbeskattning för konstverk’
    ‘Vinstmarginalbeskattning för samlarföremål och antikviteter
    ‘”

    Det finns alltså helt enkelt ingen moms specificerat på fakturan. Momsbelopp = 0, eller skippa text om momsbelopp helt.
    Lägg däremot till texten “Vinstmarginalbeskattning för ……” på fakturan så är du hemma.

    Hade du specificerat hur mycket moms som finns inbakat i priset så hade kunden vetat exakt hur mycket du tjänar på denna affär, eftersom det är lätt att räkna baklänges. Och det är sällan man vill ge ut sådan information.

    Kunden har nu heller ingen möjlighet till att lyfta moms på denna faktura, då ingen moms är specificerad.



    UTRÄKNING

    Sen vill jag gärna ha en annan totalsumma än Dan hade i sitt första exempel gällande vad du behöver sälja bilstereon för om du vill ha 200:- i vinst efteråt. En mindre korrigering av hans första uträkning bara.

    Min totalsumma blir 450:-
    Enligt formeln 200+200+moms på 200kr (200*0,25) vilket blir 450 kr varav 50kr är moms.

    Om du betalar 200:- för en bilstereo och säljer den för 450:- så har du en vinstmarginal på 250:-
    Vid 25% moms så är beskattningsunderlaget 80% av dessa 250:- (dvs 200:-)
    Och utgående moms är som vanligt beskattningsunderlag * 0,25(%), dvs 50:- (eller resterande 20% av vinstmarginalen, vilket ger samma siffra)

    Även detta finns visat med lätta exempel och enkla tabeller på skatteverkets sida som Dan länkade till.

    OM du hade velat sälja denna till en firma, som vill lyfta moms, så måste du ändra priset för att behålla samma vinst.

    200+200 + moms = 400*1,25 = 500:-
    Då får du 200:- i vinst och kunden kan lyfta 100:- i moms
    Viss skillnad om man säljer till privatperson eller företagare med andra ord.



    VMB vs FRAKT

    Utöver detta, mitt lilla tillägg till djungeln som är VMB.
    Något som kanske inte är helt uppenbart för alla. Det var det inte för mig i alla fall.

    Om kunden vill att man skickar denna bilstereo till honom/henne, och att kunden också ska faktureras fraktavgiften, vad skriver man på fakturan då, särskilt gällande momsen på fraktavgiften?

    Fortfarande ingen moms!
    Fraktavgiften är i detta fallet är en så kallad underordnad kostnad som ska faktureras på samma sätt som försäljningen, dvs ingen moms i detta fallet.
    Exakt samma gäller också om man tar ut en faktureringsavgift.

    Säg att kunden ska betala 50:- i frakt.
    På fakturan står det
    Bilstereo 450:-
    Frakt 50:-
    Att Betala 500:-

    Din vinstmarginal är då 250+50 = 300, varav 80% är beskattningsunderlaget (240:-) och 20% är utgående moms. (60:-)



    ÖVERKURS

    Och slutligen överkursen, som säkert behöver läsas både en och två gånger om man vill hänga med:

    Nästa stora puck är om du fakturerar två olika varor, en som är begagnad (VMB) och en som är ny. Då ska du specificera moms för den nya varan men inte för den begagnade varan (VMB).
    Inga konstigheter så långt.

    Har du även en fraktavgift med, så börjar det verkligt roliga.
    Då ska frakten delas upp enligt skälig grund. Och vad som är skäligt får man avgöra från fall till fall, dvs hitta på något rimligt.

    T.ex. en uppdelning procentuellt mellan de begagnade och nya produkterna, 50/50 om det bara är två produkter.

    Om fraktens pris påverkas av vikten på paketet, så kan man göra en uppdelning genom viktberäkning. T.ex. VMB-produkt = 1kg, Ny produkt = 9kg, dela upp det 10/90.

    Så i praktiken hamnar en del av frakten under den begagnade varan, och beskattas med VMB = ingen moms.
    Och den andra delen hamnar under den nya varan och beskattas med den varans momssats.

    Så ja, ibland blir det lättare att bara sälja med vanlig moms från början och inte blanda inte VMB. Och det är som Grejer säger direkt olämpligt att sälja med VMB till företag.

    Det finns dock kronor att tjäna/spara om man säljer till privatpersoner med VMB.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.