Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Fråga om nya distans lagen

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102813
    RickardP
    Deltagare

    Jag hade totalt missat förändringarna i nya distanslagen tills jag läste artikeln “” här på ehandel.se

    Efter läst igenom vad som står för konsumenten så har jag en fråga, det står så här: “Ångerrätten gäller inte för avtal som ingås utanför affärslokaler om det totala priset är mindre än 400 kronor.”.

    Betyder detta att om en kund kommer och vill ångra köpet på en produkt som kostar under 400 kronor kan jag neka det ångerköpet?

    Vill bara vara säker därför jag skriver om det, för jag har redan under dem 10 månader jag haft en egen webbutik återbetalat pengar för under 400kr ett par gånger.

    Kanske inte har med just den här lagen att göra men en annan fråga, om en kund betalat en order och hör av sig innan vi hunnit skicka den, vad gäller då?

    Jag har råkat ut för flera ordrar där vi fått mail om att dem ångrar beställningen.

    #178811
    allstars
    Deltagare

    Ångerrätten gäller upp till 14 dagar. Att ordern inte hunnit skickats är ju tidsbesparande för er.

    #178814
    RickardP
    Deltagare

    Nja, det står ju så här: “Tiden som du har på dig att ångra köpet kallas ångerfrist. Den börjar löpa från dagen du tar emot varan.” på http://www.konsumentverket.se/Vart-arbete/Lagar-och-regler/Konsumentlagar/Lag-om-distansavtal-och-avtal-utanfor-affarslokaler/

    Men det ärklart at man kan ju då hevda att det är dag 0 fram tills dem får produkterna.

    Det jobbiga vi har är att vi väldigt låga marginaler och kör dropshipping så inget eget lager och när någon då avbeställer sig en order när vi är påväg att få hem grejerna.

    Vi står ju då med grejer i lager helt plötsligt vilket vi inte har någon hantering för.

    #178818
    FredrikGust
    Deltagare

    Det är ju dessvärre inte kundens problem utan ditt som handlare att du kör med dropshipping. Det går alltid hitta på kreativa lösningar för att få avsättning för returer. Är det dessutom nya varor finns t.ex. Fyndiq för att sälja av sådant som är oöppnat och avbeställt.

    Skulle nog säga att det du bör se över är om det går göra något åt marginalerna och sättet du säljer på så det går att konkurrera med annat än priset. I kostnaden måste man alltid ta höjd för en viss andel returer.

    Andelen returer kan ofta minskas genom att ha bra produktbilder och ännu bättre beskrivningar som hjälper kunden att välja rätt.

    #178826
    GregerA
    Deltagare

    Det är lite sampel mellan distanshandelslagen och konsumentköplagen, och det beror på vilken fas i processen som ordern befinner sig i vad som gäller.

    Som sagts ovan börjar ångerfristen löpa när kunden tagit emot varan. Formellt går det alltså inte att hävda ångerrätt på en order som ännu inte skickats.

    Kunden har dock alltid rätt att avbeställa en vara så länge inte säljaren bekräftat ordern.

    Vanligen brukar man som säljare inte vilja att den automatiska orderbekräftelsen utgör en formell bekräftelse. Detta för att man skall kunna backa ur order där något blivit fel. Antingen skickar man senare en formell bekräftelse på ordern, eller så levererar men helt enkelt den enligt vad som beställts. Det innebär att kunden har rätt att göra en avbeställning fram tills bekräftelsen gjorts, eller varan skickats.

    Om man gjort en bekräftelse, men ännu inte skickat varan, så har man viss möjlighet att ta ut en ersättning från kunden.

    Om kunden underlåter att hämta ut ett paket så är det inte heller fråga om ångerrätt, och kunden har i det läget ingen laglig rätt att underlåta att hämta paketet. Man har då som säljare rätt till ersättning för fraktkostnader mm.

    När paketet väl nått mottagaren så är det alltså ångerrätten som träder in.

    Det finns ju en grundprincip om att avtal är till för att hållas, dvs har man lagt en beställning så gäller den.

    Å andra sidan så har kunden vid distansköp små möjligheter att undersöka varan innan han köper den. Därför ges han en möjlighet att ångra köpet om varan inte motsvarar förväntningarna när han väl fått möjlighet att undersöka den.

    #178828
    RickardP
    Deltagare

    Tackar Fredrik och Greger, var ungefär som jag uppfattat det hela.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.