Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Svensk ehandel vs. engelsk?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102956
    smastrom1
    Deltagare

    Hej!

    Är nyfiken på att höra er syn på utvecklingen av den svenska ehandeln, främst inom leveranser och leveransalternativ.

    Jobbar själv inom engelsk ehandel, och handlar allt från kläder till mat via engelska butiker.

    Har några gånger varit inne på H&M’s engelska nätbutik, men lämnat kundkogen i sista minuten då leveransen enligt mig tar för lång tid (dock förståerligt då de skickar från Sverige). Såg nu senast att Lindex nu har öppnat sin engelska sida med samma koncept som HM.

    Det jag funderar över nu är om dessa (och andra) svenska nätbutiker verkligen kan slå igenom här borta? Vad tror ni?

    Jag får känslan av att den engelska ehandeln än så länge har kommit mycket längre än den svenska när det gäller främst leveranser och returer, och att de engelska kunderna därmed har väldigt höga förväntningar?

    För att använda mig själv som exempel så tar jag nu för givet att returer är gratis, samt att jag kan beställa på kvällen för leverans följande dag. Använder även “buy & collect” ofta, där de större varuhusen låter mig beställa fram till midnatt för att jag sedan ska kunna hämta upp mitt paket efter lunch nästa dag.

    Är nyfiken på om ni kan se samma sorts utveckling i Sverige? Vad blir nästa “stora” där hemma?

    #179369
    Stefan72
    Deltagare

    det är ju två helt skilda marknader så hur ska man kunna jämföra så? UK har ju enormt mycket mer kunder inom storstadsareor än sverige har.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.