Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Utsatt för bedrägeri

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103022
    Hero
    Deltagare

    Vi blev i förra veckan utsatta för ett bedrägeri. En kund beställde 2 hjälmar utav oss för ett värde av 11.000 sek och i går fick vi ett mejl från Sveawebpay om att det var ett bedrägeri (kunden valde att handla mot faktura).

    Eftersom paketet redan var utlämnat och Svea inte tar bedrägeririsken så känns det otroligt surt just nu. Att Svea inte tar någon bedrägeririsk kan jag tycka är väldigt dåligt, men det är inte vad det skall handla om i detta fallet. Utan det är vår speditör, DHL.

    Beställningen, som alltså var ett bedrägeri, lades med “SveaWebPay Faktura” som betalningssätt, vilket innebär att kunder måste ange ett personnummer och då hämtas automatiskt namn och adress från folkbokföringen. Kunden i detta fallet hette “Isak ***” och bodde i Stockholm.

    När vi fick reda på att vi hade blivit utsatta för ett bedrägeri och kontaktade DHL för att få mer information fick vi reda på att det var en man med ett helt annat namn som hade hämtat ut paketet. Varken för- eller efternamn var samma.

    Kan verkligen DHL göra så här? Måste inte dem på något sätt kontrollera så att dem lämnar ut paketet till rätt person? Är det möjligt att kräva ersättning av DHL för detta?

    Tacksam för alla svar jag kan få.

    #179599
    Hero
    Deltagare

    Paketet skickades via Service Point om det har någon betydelse.

    #179600
    Stefan72
    Deltagare

    då är det utlämningsstället man troligen får ställa till svars. Det verkar ju väldigt konstigt att de lämnar ut det till en helt annan person. Det är väl en sak om de haft falskt id och skrivit under med “rätt” namn.

    #179602
    C.Larsson
    Deltagare

    Förut så hade de inget krav på samma leg som paketet men detta är nu ändrat. Det skall vara samma namn som det står på paketet. Här har du otur att du har ett serviceombud som inte har kvalificerad personal som följer reglerna.

    #179603
    Hero
    Deltagare

    @Stefan72 84195 wrote:

    då är det utlämningsstället man troligen får ställa till svars. Det verkar ju väldigt konstigt att de lämnar ut det till en helt annan person. Det är väl en sak om de haft falskt id och skrivit under med “rätt” namn.

    Precis min tanke, hade dem haft falskt id hade det ju inte varit så lätt för utlämningsstället, men nu har man ju struntat helt i att det var en annan person..

    #179604
    Hero
    Deltagare

    @C.Larsson 84197 wrote:

    Förut så hade de inget krav på samma leg som paketet men detta är nu ändrat. Det skall vara samma namn som det står på paketet. Här har du otur att du har ett serviceombud som inte har kvalificerad personal som följer reglerna.

    Men om det är ändrat så borde man ju kunna kräva ersättning av DHL, så får dem i sin tur kräva ersättning av utlämningsstället som har struntat i att följa reglerna?

    #179605
    Stefan72
    Deltagare

    men vad säger DHL respektive utlämningsstället då? De borde ju bägge två ha nån ansvarig som kan svara på vad som gäller i dylika fall.

    #179606
    C.Larsson
    Deltagare

    Du kan prova men jag tror inte DHL går med på det. DHL ansvarar egentligen bara för transporten, från dig till servicepoint. De har ju egentligen inget att göra med utlämmningsställets personal då det ej är deras personal. Det jag tror händer är att vid för många såna missar så ryker deras tillstånd tillslut att lämna ut paket.

    #179607
    nobynator
    Deltagare

    Jag har nog skrivit tidigare detta och jag har också vart med om samma bedrägeri där DHL lämnade ut ett paket med ett värde på runt 15k till en person med ett helt annat namn. DHL tog inte sitt ansvar, de tyckte att det inte var deras problem, har nog kvar mailen ifrån dem med deras svar, detta var ett par år sedan.

    Edit: Hittade mailet med DHL´s svar:

    Ärendet avser ej en godförlust då vi kan visa vem som tagit emot godset. Det är väldigt tydligt att Ni som avsändare har utsatts för ett bedrägeri av mottagarens. Om mottagaren ej kan betala detta, kan det ej läggas DHL till last.

    Jag beklagar det inträffade men DHL bär ej ansvar för mottagarens handlingar.

    #179608
    braulio
    Deltagare

    det är ju löjligt att svea inte tar på sig bedrägeririsken!!!!!! då vet jag att jag inte ska köra dom när jag startar min shopp.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.