Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur komma igång med e-handel?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103109
    tompeii
    Deltagare

    Hej!

    Vill komma igång med en webbshop. Jag vet precis vad jag vill sälja och hur jag rent produktmässigt ska kunna konkurrera. Jag är ny inom e-handel men har tidigare erfarenheter inom försäljning och projektledning.

    Då jag vill starta ett seriöst företag vill jag redan från början starta ett AB och driva min verksamhet i. Dock är jag inte alls bevandrad inom e-handelsplattformar eller dylikt, mitt ultimata slutmål är dock att inom ett år eller så ha kommit så långt att jag kan lära mig något öppet system, typ Open cart, för att nå maximal flexibilitet.

    Men för att komma igång snabbt och enkelt har jag försökt se efter de olika färdiga e-handelsplattformar som finns idag. Men vilken ska jag välja?!

    Kort kravspecifikation:
    • Vill ha Klarna Checkout
    o Visst kan man även få inlösenavtal med Visa/MC via detta avtal?
    • Bloggmöjlighet i samband med shopen
    • Vill kunna ha flera kategorifunktioner då jag siktar på ett sortiment om 500+ varor
    o Vill även i vissa fall ha olika färg/storlek
    • Vill ha möjlighet att ha lagerfunktion kopplat till shopen direkt i systemet
    • Bra möjlighet att spara/använda maillistor på ett smidigt sätt

    I vilken ände börjar jag? Tittat på ”Kodmyran Bas” och ”Wikinggruppen WGR Plus”.

    Lite frågor;
    • Har ni förlag på bank att kontakta för att bli företagsbank då detta behövs för att starta AB
    o Blir inlösenavtalet hos denna bank eller Klarna när jag använder Klarna Checkout?
    • Finns det alltid möjlighet att ”lyfta ut” plattformen till en annan om jag vill ha mer flexibilitet eller en open source lösning senare?
    • Var kan jag hitta mer information om i vilken ände jag ska börja? Har varit i kontakt med vissa av våra storbanker men de verkar inte vilja ha fler företagskunder – i alla fall inte när det handlar om e-handel.

    Stort tack så länge!

    #179897
    Stefan72
    Deltagare

    varför AB direkt? är man inte seriös om man börjar med enskild firma och smyger igång för att se om det bär sig? Det låter nämligen som att du från start tror att du blir marknadsledande och pengarna strömmar in bara för att du har din ide?
    Vill du ha AB och helt och hållet har en solid affärsplan så underlättar det nog att ha nån miljon sparat och kan satsa i detta.Annars lär nog bankerna vara svårflirtade.

    #179903
    MagnusP
    Deltagare

    @Stefan72 84881 wrote:

    varför AB direkt? är man inte seriös om man börjar med enskild firma och smyger igång för att se om det bär sig? Det låter nämligen som att du från start tror att du blir marknadsledande och pengarna strömmar in bara för att du har din ide?
    Vill du ha AB och helt och hållet har en solid affärsplan så underlättar det nog att ha nån miljon sparat och kan satsa i detta.Annars lär nog bankerna vara svårflirtade.

    Varför kan man inte smyga igång med ett AB? Aktiekapital som krävs är ju endast 50 000 och inte någon miljon, som du skriver. I övrigt är väl kostnadsdrivarna ungefär de samma, vare sig det är AB eller EF.

    #179904
    tompeii
    Deltagare

    @MagnusP 84887 wrote:

    Varför kan man inte smyga igång med ett AB? Aktiekapital som krävs är ju endast 50 000 och inte någon miljon, som du skriver. I övrigt är väl kostnadsdrivarna ungefär de samma, vare sig det är AB eller EF.

    Hej!

    Ska starta med min vän varför vi känner att det är enklast att köra somett AB direkt. Det ironiska har hittills visat sig vara att skaffa en företagsbank så vi kan komma vidare med att ens starta AB:t – behöver ju ett bankbevis.

    Men jag ska nu under tiden försöka sätta upp en demobutik med Kodmyran och en med WGR så får vi se om jag fastnar för någon av dessa.

    Har ni några bra tips på bokföringsprogram eller liknande? Kanske ska man gå på något affärssystem direkt för så man kan köra CRM och dyl?

    Annars lutar det åt något av Vismas enklare webb-baserade lösningar för att enkelt komma igång.

    Sedan undrar jag om ni har några förslag på bloggar eller guider att komma igång med webbshoppar eller så? Finns det någon som delat med sig av sin “story”?

    Tack!
    Tompeii

    #179909
    Stefan72
    Deltagare

    @MagnusP 84887 wrote:

    Varför kan man inte smyga igång med ett AB? Aktiekapital som krävs är ju endast 50 000 och inte någon miljon, som du skriver. I övrigt är väl kostnadsdrivarna ungefär de samma, vare sig det är AB eller EF.

    det jag menade var ju mest planerna i sig. Det är ju lätt att tänka stort och att det kommer att gå fort att komma igång men så är det ju inte. Börjar man stort och vill ha rejäla lösningar direkt så krävs det ju ett startkapital av det större slaget. Det var bara så jag menade.
    En som smyger igång och känner sig för kan börja med billiga lösningar som inte kräver så mycket.
    Det är liksom väldigt lätt att fastna i att jäklar vad bra det kommer att gå och vad bra vi är och vad pengar vi kommer att tjäna men det är nog åtskilliga som suttit i den sitsen och aldrig nådde dit. Av den anledningen är ju bankerna ganska restriktiva och ett eget sparat kapital är ju en bra väg att gå för att komma igång.

    #179912
    Safar
    Deltagare

    tompeii inget illa menat & jag hoppas ni lyckas med eran e-handel. Men nästan alla dina frågor finns besvarade i detta forum om du tagit dig tid att kolla igenom den. Du vill att vi ska ta oss tid att hjälpa dig när du inte orkar hjälpa dig själv? Kolla igenom forumet, svaren finns där, jag lovar.

    #179914
    DavidWigg
    Deltagare

    Mitt råd som jag brukar ge till många som vill starta e-handel, som har en ide de tror på, det är att:

    Kan du starta i liten omfattning och testa din ide så gör det. Starta med så få fasta kostnader som möjligt. Men fungerar det så är det bara att skala upp om man har haft den intentionen från början.

    Att starta e-handel idag kräver mycket mer än en butik som ligger på nätet. Kunderna ska hitta dit också. Sökmotoroptimering och övrig marknadsföring för att få trafik till sidan.

    Finns “muskler” och kapital att driva det så ska man absolut köra på det man tror på. Mitt råd till helt nya e-handlare brukar dock vara att starta smått och sedan skala upp.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.