Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur räknar man ut värdeminskning vid retur?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103245
    MyJosephine
    Deltagare

    Vet inte riktigt hur jag ska hantera en specifik retur. Vore tacksam om jag kunde få hjälp – så vet jag hur jag ska göra i framtiden med ev. liknanden ärenden. :)

    Kunden hörde av sig om att personen de gav tofflor till i julklapp inte klarade av doften av produkten. Doften är en lavendel-doft som det står om i beskrivningen. Jag tyckte inte det var skumt för vissa gillar helt enkelt inte sådan doft och det var ju julklapp + har öppet köp i 30 dagar som de kan få lov att “ångra sig” på.

    Nu kommer dock kruxet…
    När jag öppnar kartongen så är tofflorna använda… alltså, VÄL använda.. Förpackningen är sönder (vilket är ok i guess vid retur) och tofflorna är fulla med hår, djurhår, damm och annat undertill. 😮

    Jag har inte tidigare hanterat sådana här returer där produkten varit använd, så vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag har nämnt i mina villkor om “avdrag för värdeminskning” då jag läst att man måste ta emot returer vid 14 dagars ångerrätt exempelvis.

    Men hur räknar man ut en sådan värdeminskning?

    Tack på förhand!

    #180406
    Dan
    Deltagare

    Vad jag vet finns det ingen praxis för detta än, vilket gör det krångligt.

    I detta fallet låter det ju som att värdeminskningen är 100% dock, det hade jag nog hävdat.

    #180407
    lyxbiten
    Deltagare

    Avdrag för värdeminskning anser jag vara ifall emballaget eller liknande är sönder, men är extra viktigt att man som småföretagare tar hand om sina kunder och då kan man godkänna returen ifall produkten är i samma skick som när den sändes ut.

    Ifall produkten är märkbart använd som i detta fall skulle jag personligen aldrig godkänna ett ångerärende, produkten måste vara i ett skick för att kunna läggas upp för försäljning på nytt. Ska du göra en värdeminskning så är det 100% då du är tvungen att kassera produkten.

    Ta kontakt med kunden och ifrågasätt varför de använt produkten när det tydligt framkom att de ej tål doften. Vid öppet köp gäller detsamma, du kan inte lämna tillbaka en produkt som är använd.

    Vid ångerärende är det kunden som står för returfrakten(ifall du inte har fri retur) och denna produkten ska antingen skickas tillbaka till kund där du skickar en faktura på fraktsumman eller ifall kunden inte vill ha produkten på nytt så får du kassera produkten men ändå behålla pengarna för köpet då du inte godkänner kundens ånger.

    #180409
    Stefan72
    Deltagare

    det är bättre att ha med detta i villkoren från start att produkten ska vara oanvänd och dessutom ligga i en oskadad kartong. Vitsen är ju ändå att man ska kunna lägga produkten på lager igen och sälja.
    Skriver man bara att man håller på med procentuella avdrag så inbjuder det ju nästan att testa till max och sen ångra sig.

    #180410
    dd88
    Deltagare

    Procentuella avdrag är inte något frivilligt, finns med i senaste e-handelsdirektivet.

    Men som Dan säger ovan, finns ingen praxis att följa så det är väldigt godtyckligt hur det ska lösas.

    #180417
    snartehandlare
    Deltagare

    @MyJosephine 85542 wrote:

    Vet inte riktigt hur jag ska hantera en specifik retur. Vore tacksam om jag kunde få hjälp – så vet jag hur jag ska göra i framtiden med ev. liknanden ärenden. :)

    Kunden hörde av sig om att personen de gav tofflor till i julklapp inte klarade av doften av produkten. Doften är en lavendel-doft som det står om i beskrivningen. Jag tyckte inte det var skumt för vissa gillar helt enkelt inte sådan doft och det var ju julklapp + har öppet köp i 30 dagar som de kan få lov att “ångra sig” på.

    Nu kommer dock kruxet…
    När jag öppnar kartongen så är tofflorna använda… alltså, VÄL använda.. Förpackningen är sönder (vilket är ok i guess vid retur) och tofflorna är fulla med hår, djurhår, damm och annat undertill. 😮

    Jag har inte tidigare hanterat sådana här returer där produkten varit använd, så vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag har nämnt i mina villkor om “avdrag för värdeminskning” då jag läst att man måste ta emot returer vid 14 dagars ångerrätt exempelvis.

    Men hur räknar man ut en sådan värdeminskning?

    Tack på förhand!

    Tycker du trevligt men bestämt ska neka returen.

    För övrigt kunde de ju ha känt doften innan de använt produkten, dessutom är ju näsan betydligt längre bort från produkten när tofflorna används… :P

    #180418
    snartehandlare
    Deltagare

    @Stefan72 85549 wrote:

    det är bättre att ha med detta i villkoren från start att produkten ska vara oanvänd och dessutom ligga i en oskadad kartong. Vitsen är ju ändå att man ska kunna lägga produkten på lager igen och sälja.
    Skriver man bara att man håller på med procentuella avdrag så inbjuder det ju nästan att testa till max och sen ångra sig.

    Ja det är bra att ha det i villkoren. Men tycker ändå att det är en självklarhet att man inte kan använda en sådan produkt. Enligt lag måste man ta tillbaka produkten i väsentligen oförändrat skick. När produkten i detta fall har hår mm under sig så är den ju inte i väsentligen oförändrat skick.

    Så till TS, neka returen; och hänvisa till konsumentköplagen osv.

    #180456
    MyJosephine
    Deltagare

    Tack så mycket för alla era svar. Jag besvarade kunden sist efter att ha läst Dan’s och Lyxbiten’s svar med att fråga varför de inte uppgav att produkten var väl använd. Kunden svarade då bara “Väl använd? Den är bara provad”.

    Så kanske är så att de råkat ha rejält smutsigt golv som de lagt dem på.. Hoarder-style. ;) Jag ska fundera lite på om jag orkar ta konflikten.

    Tack igen!

    #180464
    nobynator
    Deltagare

    Ta bild på ett par nya tofflor och det paret de returnerat och tala om att en ångrad produkt ska vara i samma skick som när den skickades ut och att deras retur inte är det och visa dem båda bilderna och att du därför nekar deras retur.

    #180492
    Runns.se
    Deltagare

    På kläder som inte går att sälja vidare drar vi av 50-75% på. Man märker direkt om tex en tshirt passar och då kan man få tillbaka 100% men många har den på tex festen och ska sedan ha tillbaka full summa. Man kan inte vara kompis med alla kunder :-)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.