Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Tradera & Blocketbutik

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103104
    bolets
    Deltagare

    Vi har ju våra webshoppar idag och funderar på hur mycket en tradera & blocketbutik hade givit oss i omsättning.

    Hur tycker ni andra där ute? Vad ger det er? I blocketbutik behöver man förnya annonser hela tiden eller hur funkar det? Detta får inte ta för mycket av min tid.

    #180493
    Runns.se
    Deltagare

    Prövat blocketbutik och det var för dyrt för oss, nu har vi inga produkter uppe på blocket längre främst pga tidsbrist…

    Tradera är jag emot, bättre att jobba med sin egen butik än att ge tradera pengar :-)

    #180501
    Ricky
    Deltagare

    Men genererar inte Tradera och Blocket åtminstone mer traffic till ens riktiga butik, eller det är kanske inte så många som faktiskt klickar sig vidare?

    #180502
    Runns.se
    Deltagare

    @Ricky 85657 wrote:

    Men genererar inte Tradera och Blocket åtminstone mer traffic till ens riktiga butik, eller det är kanske inte så många som faktiskt klickar sig vidare?

    Tveksamt men du får en mäktig konkurrent på seo på din vara.

    #180503
    meijer
    Deltagare

    På tradera får du inte länka vidare till din egen butik. Jag fick epost av tradera att min webadress fanns i min signatur fast utan www.

    #180504
    Ricky
    Deltagare

    @meijer 85660 wrote:

    På tradera får du inte länka vidare till din egen butik. Jag fick epost av tradera att min webadress fanns i min signatur fast utan www.

    Hmmm, skumt…Visst når man kanske lite fler kunder med en annons på t.ex. Tradera, men kan man inte länka vidare till ens egen webbshop känns det lite kontraproduktivt…varför ha en webbshop med hemsida och allt för att gå och sälja via Tradera?

    Tror inte blocket.se har samma regel…

    #180505
    meijer
    Deltagare

    Jag har slutat sälja på tradera mycket pga av den anledningen.
    Jag gick in och kollade på traderas regler och dom är väldigt tydliga.
    http://info.tradera.com/faq/regler-pa-tradera/ej-tillatna-annonsupplagg-och-beskrivningar/lankar-2/

    #180506
    Ricky
    Deltagare

    Hmmm, ok…det står förvisso inget om att man inte får skicka med sitt visitkort i försändelsen till kund, eller så har jag inte läst tillräckligt noga :P

    Sen står det att det förvisso är tillåtet att t.ex. länka till sin Facebook sida men det känns ju, i detta fall, lite som en mellanlänk…

    #180507
    Runns.se
    Deltagare

    Kompletterande säljkanaler = långsiktigt självmord.

    Låt oss fundera på följande frågor:

    Varför ska du lägga arbete och energi på någon annans verksamhet?
    Varför ska du hjälpa en stor konkurrent att bli ännu större?
    Varför ska du dela kakan av ditt arbete med någon annan?
    Vilket mål tror du att Fyndiq och Tradera har med sina verksamheter och samarbeten?
    Vad är viktigare på nätet än DIN webbshop?
    Svaren på frågorna hoppas vi att du ser som självklara. Som e-handlare ska du fokusera på DIN webbshop, ditt mål ska inte vara att samarbeta med dina konkurrenter och hjälpa dem att bli ännu större. Du ska lägga 100% energi på Din webbshop och Dina kunder. Stärk ditt egna varumärke, jobba med din egna trafik och din egna försäljning. Som e-handlare har du inte tid med något annat om du ska lyckas!

    #180508
    Ricky
    Deltagare

    @Runns: jag gillar definitivt hur du tänker! Samtidigt är det lätt att förstå att nya handlare på nätet (som mig) kan lockas att tro att Tradera, Fyndiq m.fl. kommer att hjälpa ens försäljning.

    De flesta nystartade små webbshoppar tänker nog inte i banorna att de och Tradera o company är direkta konkurrenter (vilket också kan debatteras eftersom t.ex. Tradera inte har några egna produkter).

    Men jag förstår och gillar hur du tänker, som sagt :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.