Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel skicka med kvitto?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103295
    chs
    Deltagare

    Hej!

    Jag är ett riktigt blåbär inom e-handel, men jag undrar över hur det fungerar med tex kvitton och fakturor.

    Om jag startar en ehandel på låt oss säga textalk och fixar Klarna checkout, får en beställning och ska skicka produkten till kunden.

    Vad är jag tvungen att skicka i paketet bortsett från produkten ? Behöver jag skriva ut ett kvitto på köpet och lägga det i paketet också, eller kan det vara något annat?

    Eller räcker det bara med produkten om nu kunden fått en faktura via mail.

    Tack på förhand,

    Mvh

    #180624
    Seinfeld
    Deltagare

    Vet ärligt talat inte vad som behövs men vi skickar alltid med faktura med beställningen. Har man betalt i förskott står det klart och tydligt att den är betald. Likaså om man valt exempelvis payson eller vår egen delbetalning.
    På fakturan står det uppgifter om köpare, säljare, momsredovisningsnummer, returrätt, bankgiro mm mm.
    På så sätt kan kunden aldrig säga att fakturan inte nådde fram. Spamfilter, försvunnit i skräpkorgen och allt som man kan hitta på . Har man fått godset har men en faktura.

    #180629
    blazern
    Deltagare

    När kunden väljer att betala genom KCO så skriver vi endast ut en följesedel som vi skickar med i paketet. Fakturan i det fallet får de från Klarna.

    Om kunden betalar med t.ex. Paypal så skriver vi en kontantfaktura och skickar med.

    #180808
    Paola
    Deltagare

    Fick hem paket idag från en av de “stora” och i paketet finns bara produkterna, inget papper överhuvudtaget, jag betalar med faktura via KCO.

    Jag personligen skickar med följesedel så länge de grammen inte gör att jag får betala mer för frakten, men kvittot kommer alltid via mejlen.

    #180810
    Runns.se
    Deltagare

    @chs 85813 wrote:

    Hej!

    Jag är ett riktigt blåbär inom e-handel, men jag undrar över hur det fungerar med tex kvitton och fakturor.

    Om jag startar en ehandel på låt oss säga textalk och fixar Klarna checkout, får en beställning och ska skicka produkten till kunden.

    Vad är jag tvungen att skicka i paketet bortsett från produkten ? Behöver jag skriva ut ett kvitto på köpet och lägga det i paketet också, eller kan det vara något annat?

    Eller räcker det bara med produkten om nu kunden fått en faktura via mail.

    Tack på förhand,

    Mvh

    Kvitton kan du inte få ut via textalk men det behöver ju heller inte vid köp på nätet.

    #180955
    Ankis
    Deltagare

    Jag har hört både att man måste skicka med kvitto men läste också någonstans att man inte behöver det vid ehandel mer än orderbekräftelse.
    Var hittar jag lagtext till vad som krävs? Jag skriver faktura kvitto men vill veta då jag märkt att när man själv beställer på nätet får man kvitto bara av kanske hälften av webshoparna…..

    #180958
    GregerA
    Deltagare

    Du är alltid skyldig att utfärda en faktura om du säljer något.
    Sedan behöver det inte heta just faktura, det kan heta kvitto, räkning, expiditionsnota eller något liknande. Det viktiga är att innehållet motsvarar kravet på en faktura.
    – vem har sålt
    – vem har köpt
    – vad har sålts
    – till vilket pris
    – vilken moms har tagits ut
    – organisationsnummer och/eller momsregistreringsnummer

    Det finns ju tyvärr en del som lever i villfarelsen att inga (skatte)regler gäller på nätet … :rolleyes:

    #180963
    Ankis
    Deltagare

    På råd och rön står faktiskt att kvitto bara krävs i butik http://www.radron.se/artiklar/7-fragor–svar-om-kvitton/ punkt 5 ???? men det kanske är lite otydligt bara. Jag fortsätter med mina kvitterade fakturor men undrar ändå och som sagt jag får det sällan själv, när jag handlar på nätet.

    #180964
    Ankis
    Deltagare

    oj, http://www.konsumentverket.se/Foretag/Pris-och-betalning/Kvitto/
    citat
    “När du säljer en vara på nätet finns det inget krav på att du måste ge konsumenten ett kvitto på köpet.”

    #180965
    Ankis
    Deltagare

    @Ankis 86241 wrote:

    oj, http://www.konsumentverket.se/Foretag/Pris-och-betalning/Kvitto/
    citat
    “När du säljer en vara på nätet finns det inget krav på att du måste ge konsumenten ett kvitto på köpet.”

    Det innebär ju att man kan spara jobb genom att bara skriva faktura/kvitto till dem som önskar det……Kanske en klickruta i kassan till den som önskar spec kvitto utöver orderbekräftelsen …..

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.