Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Vad gör man när någon "snor" artiklar?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103309
    mh_14
    Deltagare

    Hej! Första gången jag skriver här i forumet, men jag brukar kika in på trådar och tycker det finns många bra svar här så jag hoppas att någon kan tipsa mig med vad jag kan göra med ett “problem” som jag har.

    Jag har en e-handel som säljer hudvård och till den har jag en blogg där jag skriver artiklar (ganska långa och egna ord) som då är relaterade till hudvård etc.
    Förra veckan googlade jag runt om hudvård och fann då ett inlägg som var misstänksamt likt mitt eget. Går in på hemsidan och ser att det är en annan e-handel som säljer hudvård (dock andra varumärken) som också har en butik där de gör ansiktsbehandlingar och de har skaffat en blogg till sin hemsida där de publicerat 5 st av mina inlägg om hudvård.
    De har kopierat hela texten (som är skriven av mig) rakt av samt tagit bilderna som hör till inläggen (jag använder mig av stockbilder, vissa sådana där gratis/copyright-free men andra har jag köpt). Det enda de tagit bort är länkarna till produkterna jag säljer. De har varken frågat mig, underrättat mig eller länkat till min sida.

    Självklart kontaktade jag företaget eftersom jag tänkte att de kanske bara inte visste vad de höll på med, men nu har det gått x antal dagar och de svarar inte på mina kontaktförsök samt låter inläggen stå kvar.

    Min fråga är alltså, hur bör jag gå vidare? Eftersom det är väldigt enkelt att ta screencopy (vilket jag gjort) på när inläggen publicerades och att mina är skrivna minst en månad innan – samt att de ignorerar mina försök och inte ens tar bort mina texter – borde detta väl gå under copyright-lagen? Visst har jag väl rätt till ersättning så är det bara för mig att skicka en räkning, eller bör jag polisanmäla?

    #180657
    MickeB
    Deltagare

    @mh_14 85861 wrote:

    Min fråga är alltså, hur bör jag gå vidare?

    Det finns två vägar att gå. Antingen polisanmälan eller via advokat. Visst kan du skicka en räkning direkt, men det finns vissa regler kring sådana brev som kan vara bra att känna till innan du skrider till verket.

    Kontakta en advokat (inte en jurist) som kan skriva ett välformulerat brev till tjyven. Det kostar en slant, men brukar gå på ett ut.

    Skicka PM om du vill ha telefonnummer till en bra advokat inom ämnet.

    #180663
    Stefan72
    Deltagare

    men har du ringt företaget ifråga då? Det är många som skiter i epost men ett samtal kan ge en helt annan bild.

    #180679
    mh_14
    Deltagare

    Jag återkommer med mer info längre fram att dela med mig av.

    #180680
    Flugfisketuren
    Deltagare

    Hoppas det löser sig för dig med dina artiklar, är väldigt intresserad av att läsa återkopplingen här!

    #180800
    mh_14
    Deltagare

    Tänkte bara skriva en uppdatering.

    Fick en del tips från advokaten som MickeB rekommenderade och hon var väldigt kunnig inom området, så det visade sig att de inte bara kopierat texten utan även källkoden till alla inlägg.

    Så jag kan antingen få en räkning ivägskickad till de, men det är inte säkert att besvarar den (och eftersom de ignorerar mina kontaktförsök samt låter inläggen vara kvar ändå känns det inte så troligt med ett svar tyvärr)..

    Då är de andra alternativen, vad jag förstår, domstol eller polisanmälan (som inte lär leda någonstans). Så jag är lite fast, liksom. Känns lite konstigt att man bara kan kopiera någon annans arbete på ett så tydligt sätt och sedan komma undan med det.

    Något känner jag att jag måste göra dock är att få bort inläggen på något sätt, så jag ska försöka anmäla det på webben (google kanske?) där jag läst att de plockar bort material som handlar om upphovsrätt. Vill ju inte att mina artiklar felaktigt ligger på deras hemsida och främjar deras produkter (då det enda de tog bort från inläggen var länkarna till mina produkter).

    #180802
    C.Larsson
    Deltagare

    Det ska bli väldigt spännande att höra hur allt löser sig då detta nog är ett ganska vanligt fenomen. Kan man inte skicka en faktura och sedan sälja den till något inkasso bolag som sedan driver på detta?

    #180804
    Ricky
    Deltagare

    Låter riktigt surt! Hoppas det löser sig på ett eller annat sätt. Hade också varit intresserad av att höra vad det hela mynnar ut i…

    #180848
    alekks
    Deltagare

    Hej,

    om inte advokaten sagt det redan så skulle jag vilja propsa för att göra en polisanmälan trots överhängande risk för att det inte leder någon vart, dels för att det är alltid bra ifall det skulle leda till något i senare skede att ha gjort allt du kan göra även om det egentligen bara blir som en slags formalitet, dels för att polisen kommer aldrig att få mer resurser för IT-brott om det inte kommer in några anmälningar samt för att även om bolaget inte besvarar dina kontaktförsök så blir de flesta som blir polisanmälda “skrämda” till laglydighet. Dessutom så krävs det ofta någon form av underlag i många tjänster för att t.ex. plocka bort innehåll på nätet, då kommer en polisanmälan väl tillhands.

    Jag hoppas att det löser det för dig!

    Edit:
    Vill du anmäla för att försöka få bort resultaten på google följ denna länk:
    * https://support.google.com/legal/troubleshooter/1114905?hl=en#ts=1115655
    * Välj “I have a legal issue that is not mentioned above”
    * Välj “I have found content that may violate my copyright”
    * Läs texten.
    * Välj “Yes, I am the copyright owner or am authorized to act on the copyright owner’s behalf”
    * Välj i ditt fall “Other”
    * Läs texten.
    * Klicka längst ned på en länk som tar dig till ett formulär för att skicka in en anmälan till Google (du behöver vara inloggad på ett goolge-konto för att kunna anmäla)

    #181959
    mh_14
    Deltagare

    Hej! Har länge tänkt på att skriva hur det hela utvecklat sig, men sen vart det mycket annat, men nu så..

    Jag försökte ju först att kontakta personen bakom hemsidan via mail och brev, men fick inga svar. Därefter ringde jag deras ena nummer (det finns ett mobilnummer och ett salongsnummer) – men personen som svarade (på mobilnumret) förnekade att de hade något med den hemsidan att göra.
    Så till slut testade jag att ringa salongsnumret och det var samma person som tidigare svarat på mobiltelefonen – och hon vart då ganska konfunderad och ville själv kolla in denna hemsida som hade både hennes mobilnummer + salongsnummer tillgängligt.

    Det visade sig att all information som står som kontaktinfo, platsinfo m.m. samt många produktbeskrivningar är kopierade från hennes riktiga hemsida (helt annat URL) – och hon vart mycket orolig och sa att hon skulle lämna en polisanmälan mot hemsidan. Vilket hon gjorde och då passade jag också på att polisanmäla.

    Vart lite förvånad när jag fick hem ett brev från Kammarrätten med ett meddelande om att en förundersökning skulle dras igång, och jag har haft lite sporadisk kontakt med utredaren nu under juni-månad. Så vi får se vart det hela leder men det visade sig inte riktigt vara så som jag trodde iaf :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.