Plus Forum E-handelsforumet Köp & Sälj Kan man häva ett köp pga försening?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103626
    lyxbiten
    Deltagare

    Hej!

    PRIVATKÖP. Jag köpte solfilm till min bil. Produkten måste tillverkas och produktionstiden är enligt köpvillkoren 4-10 dagar + 1-3 dagar frakt.

    Varan beställdes 1/6 & det har gått 12 arbetsdagar och jag har fortfarande inget besked om att varan ska vara påväg, har man då rätt att häva köpet?
    Det står även i köpvillkoren att de ej tar ansvar för problem som uppstår utanför deras kontroll som tex förseningar, men det måste väl menas på leveransförseningar med fraktbolaget?

    Jag har kollat konsumentköplagen men är lite otydligt när det kommer till just det med att om man har rätt att häva ett köp efter att leveransen har tagit längre tid än det jag godkände vid köp. Hade uppskattat hjälp då jag vill häva köpet.

    #181831
    Lundstrom
    Deltagare

    Tyvärr kanske inte det där glasklara svaret som du säkert hade hoppats på. Är själv ingen jurist, så ta mina lagtolkningar med en nypa salt. Kopierar in lite lagtext så det blir lätt för alla att hänga med. Alla paragrafer nedan är från Konsumentköplagen, vilken riktigt är den lag som är tillämplig i ditt case.

    Vi börjar med vad som gäller vid dröjsmål:

    10 § Vid dröjsmål på säljarens sida får köparen hålla inne betalningen enligt 11 §. Han får välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva skadestånd av säljaren enligt 14 §.

    Vad innebär dröjsmål på säljarens sida?

    9 § Dröjsmål på säljarens sida föreligger om varan inte avlämnas eller avlämnas för sent och detta inte beror på köparen eller något förhållande på hans sida.

    Stämmer detta med ditt case?

    Min tolkning är att säljaren är i dröjsmål efter 13 arbetsdagar.

    Får du häva köpet om du inte får varan efter den tiden?! Ja, du får häva köpet enligt 13§…

    13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för köparen eller om köparen före avtalets ingående har meddelat säljaren att avlämnande av varan senast en viss dag är avgörande för att han eller hon ska ingå avtalet. Köparen får också häva köpet, om säljaren meddelar att han eller hon inte kommer att avlämna varan.
    st.2 Om köparen har krävt att säljaren avlämnar varan inom en bestämd tillläggstid och om tilläggstiden inte är oskäligt kort, får köparen även häva köpet om varan inte avlämnas inom tilläggstiden. Medan tilläggstiden löper får köparen häva köpet endast om säljaren meddelar att han eller hon inte kommer att fullgöra köpet inom denna tid.
    st.3 Om köparen har krävt fullgörelse av köpet utan att ange någon tilläggstid, får köparen häva köpet om varan inte avlämnas inom en skälig tid efter det att kravet framställdes. Lag (2014:11).
    (Kommentar från lagen.nu: Om köpet är av en vara som tillverkats särskilt för köparen så krävs dock att säljaren har insikt om att det är av stor betydelse för köparen. Det kan t.ex. vara en bröllopsklänning som avlämnas dagen efter bröllopet. Detta är definitivt för sent och betydelsen av att klänningen avlämnades i tid är uppenbar.)

    Tolkning:
    Jag vet inte dröjsmålets betydelse i ditt case. Kanske har du en viktig bilutställning du måste ha grejerna till? I så fall får du endast häva köpet ifall du meddelat dem detta/de vet om det p.g.a. att de tillverkar solskyddet specifikt till dig. Utgår dock från att så inte är fallet här. I så fall återstår stycke 2 & 3, där jag antar att du vill bestämma en viss tilläggstid som är skälig. Skälig tid är en tolkningsfråga, men borde ju åtminstone kunna vara 13 arbetsdagar eftersom de klarar av en ”ny” beställning på den tiden. Meddelar de då att de inte kan leverera varan inom den tiden eller att de faktiskt inte levererar varan inom tiden får köpet hävas.

    Hoppas det var till lite hjälp i alla fall, och att någon juridikkunnig kan bekräfta eller dementera min tolkning då jag inte är jurist. :)

    #181848
    Oveo
    Deltagare

    Om det är tillverkningsorder, dvs kundanpassad tillverkning har du nog små möjligheter att häva köpet.

    Om de friskrivit sig förseningar utan närmare specifikation är nog det också pga det i det närmaste omöjligt att häva köpet.

    Har du hört dig för om möjligheterna hos de du beställt ifrån?

    #182426
    swecanexpo
    Medlem

    Lite typiskt Svenskt läge skulle jag vilja påstå. Villkoren säger upp till 13 dagar innan leverans, vad är då skälig fördröjning? Har man en udda bil i Sverige får man kanske acceptera att det skall tillskäras på special beställning. Kanske skulle ha beställt lite tidigare om har nåt speciellt på programmet. Som bil träff eller köra till Spanien och vill slippa solen i baksätet. Cool down. Är mitt råd, inte söka i lagtexter för att häva ett special beställt jobb. Om du häver köpet, vad skall säljaren göra med din solfilm? Mvh Cool Down

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.