Plus Forum E-handelsforumet Köp & Sälj Hundbutik

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104376
    17932
    Deltagare

    Efter en del funderande har jag kommit fram till att jag är något för splittrad och att jag därför lägger ut den verksamhet som passar sämst in i min egen totalbild till försäljning. Förhoppningsvis passar den bättre in i någon annans totalbild.

    Butiken heter Pongo_punkt_se och jag köpte den själv sommaren 2014 med ambitionen att växa och utveckla verksamheten på något eller några års sikt. Jag hann lägga ett drygt halvår på butiken innan det dök upp andra saker som krävde företräde. På den tiden växte omsättningen från ca 150 tkr i årstakt till 500 tkr i årsomsättning och från förlust till ett resultat där verksamheten bär sig själv, inklusive den tredjepartslogistiklösning som används.

    Butiken har fokus på hundtillbehör och hundfoder av hög eller mycket hög kvalitet. Väldigt få lågprisprodukter. Rankar väldigt bra organiskt på några högkvalitativa varumärken. Varumärket som av många hundägare anses vara det svenska premiummärket skulle jag säga är vårt enklaste varumärke. Inköp görs huvudsakligen från 4-5 leverantörer, men leverantörslistan är såklart längre.

    Jag har hela tiden sett till att sköta kundrelationer och leveranser, så det finns ett ganska stort antal återkommande och nöjda kunder. Av och till har jag experimenterat med annonsering, men just nu taktar butiken 500 tkr i årsomsättning utan aktiv annonsering. Nyhetsbrev tror jag att jag skickat två sedan jag tog över butiken, så där finns ju viss förbättringspotential.

    Sett till kundbasen så finns det ca 2000 registrerade kunder och ca 3000 registrerade ordrar sedan jag bytte plattform till Magento (1.9.3.2 i dagsläget) i början av 2015. Returerna är mycket blygsamma. Lagervärdet uppgår till dryga 200 tkr och jag skulle hävda att det är relativt kurrant.

    Jag tänker mig i första hand en inkråmsaffär, mest för köparens säkerhets skull. Jag svarar gärna på frågor på richard_snabel-a_pongo_punkt_se, men för att undvika att vi slösar bort varandras tid skulle jag gärna se ett indikativt bud relativt tidigt i diskussionen.

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.