Plus Forum E-handelsforumet Köp & Sälj Sälja delar eller hela företaget?

Etiketter: , , ,

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99628
    webshop
    Medlem

    Hejsan!

    Nu vet jag inte om jag postar inlägget i rätt tråd. Det är så att jag på sidan om mitt plugg har startat en webshop som säljer kläder med målgruppen främst kvinnor mellan 15-35. Jag startade webshopen 2010. Det här har jag haft som bisyssla, som tagit ganska mycket av min fritid Jag behöver nu bli av med mitt lager då jag ska studera vidare utomlands. Försäljningsvärdet på lagret (alltså bara kläderna) är kring 200 000. Detta är ganska panik då jag skall börja planera för flytten och studierna. Nu bedar jag om eran hjälp Vad är bäst att göra, sälja lagret till t ex en outlet, eller hålla i en egen outlet alt sälja lagret på blocket? eller sälja hela sidan med namnet och hela, kundregistret ? Har haft knapp annonsering men ändå pratats om i bloggar så namnet på butiken blivit ganska känt. Men mitt intresse börjar nu tryta eftersom att mina utomlandsstudier kommer att ta mycket tid. Det är mestadels märkeskläder med få märken. så det finns stort utrymme för att utveckla webshoppen som nu inte kommer kunna göra. Någon som har någon aning om vad jag kan göra?

    Tack på förhand!

    #159680
    Prix
    Deltagare

    Till att börja med så värderar du ditt lager efter inköpspris exkl. moms. Annat att betrakta är hur länge produkter har legat, hyllvärmare brukar inte ens vara värt sitt inköpspris.

    Till vad du ska sälja så hade jag börjat med att testa att sälja allt i ett.

    #159682
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tror att dina kunder kommer vara de som betalar bäst för varorna. Kampanja och rea lite, så blir du av med lagret. Sedan är det lättare att sälja hela butiken med restlager till någon som vill fylla på med egna varor.

    #159685
    webshop
    Medlem

    Tack för era snabba svar:)

    #159687
    Prix
    Deltagare

    @Parvelito 60502 wrote:

    Jag tror att dina kunder kommer vara de som betalar bäst för varorna. Kampanja och rea lite, så blir du av med lagret. Sedan är det lättare att sälja hela butiken med restlager till någon som vill fylla på med egna varor.

    Jag förutsatte att du inte hade denna tiden, varken med ditt schema som det är idag och inte den tiden det kan ta för att säljs ut det mesta innan du flytta. Men annars är det ju självklart ett bra alternativ.

    #159695
    webshop
    Medlem

    Hej!

    Nej jag har ju inte tid för det. Men tacka för svaren:) Jag vill bli av med allt så fort som möjligt. Men inte till vilket pris som helst. Är som sagt helt färsk på det här med att sälja företag och har inte all tid i världen så alla tips och ideèr är välkommna:)

    #159777
    Prix
    Deltagare

    @webshop 60518 wrote:

    Hej!

    Nej jag har ju inte tid för det. Men tacka för svaren:) Jag vill bli av med allt så fort som möjligt. Men inte till vilket pris som helst. Är som sagt helt färsk på det här med att sälja företag och har inte all tid i världen så alla tips och ideèr är välkommna:)

    Om du är desperat och åker utomlands så kan du nog inte vara kräsen. Lägg ut det som att folk får buda och ta det bästa budet. Desto längre du väntar desto mer desperat lär du bli och ev. köpare som funnits tidigare kanske du inte ens får tag på. Sedan om du låter det ligga vilande försvinner värdet.

    #159787
    webshop
    Medlem

    Jo min tanke är nu att sälja verksamheten.

    #159794
    connywesth
    Deltagare

    Om inköpsvärdet på lagret är 125 KSEK så kan du nog inte räkna med att få det sålt till en ehandlare för mer än 50-max 70% av inköpskostnaden med kort varsel.

    Ett befintligt lager har ju en del hyllvärmare och det är en stor risk för en köpare. Så min gissnig är du kan få mellan 60-90 KSEK troligen närmare 60 KSEK.

    Vill du få ut mer måste du ha tålamod och tid att vänta, samt redovisa alla siffror från rörelsen för att minska risken för köparen.

    Du har exempelvis inte redovisat föörsäljningen, tid i lager m.m. sånt som kan var aintressant för en köpare, omkostnader är även de vilktiga att veta, samt arbetstid som krävs. Alla normala siffror som man har i ett företag m a o.

    #159817
    webshop
    Medlem

    @connywesth 60631 wrote:

    Om inköpsvärdet på lagret är 125 KSEK så kan du nog inte räkna med att få det sålt till en ehandlare för mer än 50-max 70% av inköpskostnaden med kort varsel.

    Ett befintligt lager har ju en del hyllvärmare och det är en stor risk för en köpare. Så min gissnig är du kan få mellan 60-90 KSEK troligen närmare 60 KSEK.

    Vill du få ut mer måste du ha tålamod och tid att vänta, samt redovisa alla siffror från rörelsen för att minska risken för köparen.

    Du har exempelvis inte redovisat föörsäljningen, tid i lager m.m. sånt som kan var aintressant för en köpare, omkostnader är även de vilktiga att veta, samt arbetstid som krävs. Alla normala siffror som man har i ett företag m a o.

    Pratar du nu om lagret eller hela rörelsen?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 26 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.